2016-11-21, 01:18
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoffe16_w
Viktigt ämne.

Jag är också sjukt nyfiken på varför vårdpersonalens resp. patienternas syn på psykofarmakans effekter är så olika och har kunnat förbli så under så många år.

Folk som söker behandling för depression letar ju efter något som ska ge dom en bättre livsprognos, något som ska fungera på lång sikt. Jag uppmanade vid mitt senaste besök min psykiatriker att ta fram en studie som talar för att medicinering faktiskt hjälper på lång sikt och han kom tillbaka tomhänt. Jag ska tillägga att jag faktiskt tycker om denna psykiatriker då han, till skillnad från många andra, åtminstone kan diskutera vad som helst utan att på ett elitistiskt sätt avfärda alla frågeställningar man har som nonsens.

Jag tror att en mängd kedjor av resonemang, många med tveksamma studier som utgångspunkt, har lyckats leva vidare i psykiatrin tack vare kollegialitet och elitism.

Bra du kan tala med din psykiatriker om det. Sällan man kan det. Jag finner mer studier att det i långsikt är dåligt för kropp och hälsa. Lite tragiskt av mig att se fram emot nyare antidepressiva med färre av dessa biverkningar som får en att känna sig som en fiskmås försöker ta magisterexamen.
Citera
2016-11-21, 22:53
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Jo SNRI känns lättare att fördela pga som du nämner, granulatet. Dock så äter jag Escitalopram, 5mg. SNRI vad jag hört från andras erfarenhet väldigt svåra att sluta med, även om det bara gäller byte från SNRI till en annan medicin. I alla fall, jag har försökt att trappa ned escitalopram i orala droppar, började med 5 droppar, sänkte 1 droppe för varje månad. När jag kom till 3 droppar bröt helvete lös. Brutala katastroftankar och panikattacker, akut depression som yttrade sig genom självmordstankar och allt för att vilja lätta på ångesten, har aldrig brukat droger men det var inte långt ifrån att vilja söka sig till det.

Fluoxetin sägs vara lättare att sluta ja, men är det garanterat? Man hör andras historier om det som låter lika helvetiskt som mitt försök http://rxisk.org/antidepressant-withdrawal-a-prozac-story/

Fluoxetin är garanterat mångdubbelt lättare att sluta med än Escitalopram eller Duloxetin - eftersom den har mycket längre halveringstid.

Det betyder dessvärre inte att man inte kommer ha utsättningsproblem.

Man får dock skilja på att få utsättningsproblem och att få tillbaka dom problem som man hade redan INNAN man satte in medlet... Om man är deprimerad men sätter ut medlet innan man är frisk så lär man ju ganska snabbt må pyton - sen är det ju faktiskt en realitet att en del har behandlingsresistent kronisk depression, och då så lär man aldrig kunna sätta ut sina medel, för då blir man ju AUTOMATISKT sjuk igen, eftersom man har en kronisk sjukdom.

Nu kan jag inte säga om det är vad som hände i ditt fall, men det är i vart fall en klar möjlighet för en del av dom som får akut depression när dom sätter ut en antidepressiv.

Citat:
Det är inte så simpelt. Hur länge har du ätit dina Ninja och vad äter du? Har du gastrointestinala-besvär från dem? Smärtbesvär? Ständig oro, mani, dimsyn, minnesproblem? Lite det jag vill komma bort från

Jag äter Duloxetin 15-20 mg, håller på att sätta ut dom - går hyfsat faktiskt, inga brain-zaps eller dylikt.

Jag äter dock även Atomoxetin 30 mg och NSI-189 20 mg - kan hända atomoxetinet hjälper en del med utsättning, eftersom den har en svag, svag effekt på SE-återupptag också.

Funderar dock på att ta avbrott från både ATX och NSI-189, eftersom båda orsakar trötthet och det är en rejäl problematik för mig.

(ATX orsakade inte trötthet utan var tvärtom väldigt bra på 10-20 mg, men då effekten på min SCT försvann så höjde jag till 30 mg, då fick jag dock trötthet... kombinerat med den trötthet jag får från nsi-189 så blev det för mycket igen)

Har inte smärtbesvär från någon av dom. (jag hade det av nsi-189 lite i början, första veckorna) Noterade ökad smärtlindring från Duloxetin på 90 mg - min stukade arm gjorde betydligt mindre ont då.

Oro har jag naturligt, och den sänktes av ATX och DLX.

MANI?!! HAHAAHAHAHAAAA!! Nej, omöjligt - omöjligt att få mani när man har SCT och utbränning.

Gastrointestinala - märker viss förstoppning som kan vara ett resultat av ATX, eller Klonidin - det var dock INTE en sådan medicin du tänkte på - inga nämnvärda sådana besvär av Duloxetin eller NSI-189. Dock hade jag det från Sertralin, men det var inte rätt medicin för mig.

Minnesproblem - nej inga alls, enda antidepressiva som orsakat minnesproblem för mig var BUPROPION - jag är dock känslig mot dom antinikotinerga effekterna, vilket är tämligen ovanligt.

Dimsyn - Bupropion orsakade detta. Även det en antinikotinerg bieffekt. Det var dock på DUBBLA TILLÅTNA DOSEN - 600 mg så fick jag dimsyn. Det gjorde jag dock på eget bevåg, så där får jag skylla mig själv.

Står på dessa mediciner i nuläget:

NSI-189 20 mg
Atomoxetin (strattera) 30 mg
Duloxetin (cymbalta) 15 mg
Lisdexamfetamin (Elvanse) 20 mg
Klonidin (catapresan) 0,4 mg
Citera
2016-11-22, 01:51
Medlem
Någon som vet hur det är med Citalopram? Kan det ge någon form av permanenta skador? Jag har käkat 20 mg om dagen i över 8 år.
Citera
2016-11-22, 22:24
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987

NSI-189 20 mg
Atomoxetin (strattera) 30 mg
Duloxetin (cymbalta) 15 mg
Lisdexamfetamin (Elvanse) 20 mg
Klonidin (catapresan) 0,4 mg

Du är inte orolig över interaktionen mellan Lisdexamfetamin och Duloxetin? Vart har du ens fått NSI-189 ifrån? Inte lite risky att ta? Lär väl inte vara helt känt vilka enzymer den används av och vad i hjärnan den påverkar, med tanke på de andra mediciner du tar.
Citera
2016-11-22, 22:45
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Du är inte orolig över interaktionen mellan Lisdexamfetamin och Duloxetin? Vart har du ens fått NSI-189 ifrån? Inte lite risky att ta? Lär väl inte vara helt känt vilka enzymer den används av och vad i hjärnan den påverkar, med tanke på de andra mediciner du tar.

Nej, är inte orolig över interaktionen mellan Duloxetin och Elvanse, jag är nämligen redan långsam metaboliserare av CYP2D6, och där är det bevisat att det INTE kan bli värre, så hämmandet gäller inte mig.

För övrigt står jag på så låg dos av båda - ca 20 mg - knappast några problem. Och när jag ska sätta ut den ena ändå. (nästan färdigt, idag var första dosen på 10 mg av Duloxetin)

NSI-189, ja egentligen har du rätt - pg a att vi vet så lite så borde jag INTE använda den med något som helst annat - jag stödjer mig dock på anekdoterna online, och på det faktum att NSI-189 faktiskt har visat sig säker som tillägg till SSRI-er, verkar inte vara några problem - främst för att NSI-189 faktiskt förefaller att INTE ha en verkansmetod som delas av något som helst annat ämne på marknaden just nu.

Nemas problemas, jag är nämligen ändå också så illa däran att det inte kan bli mycket värre - OCD, ångest, SCT, Utbränning och ADHD - jag rekommenderar dock INTE någon annan att använda så här många mediciner med NSI-189.

Vars jag har fått tag i NSI-189 är dock hemligt.
Citera
2016-11-22, 23:21
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Någon som vet hur det är med Citalopram? Kan det ge någon form av permanenta skador? Jag har käkat 20 mg om dagen i över 8 år.

Det som jag kommer och tänka på och kanske nämnt är det kan/har en påverkan på hjärtat. Det är mycket med detta förlängda QT-intervaller(strecken som går upp och ner _-^-_-^-_) och Torsedes de pointes. Hört flertal exempel där det dränerats individers kalium i kroppen vilket lett till hypokalemi (för låga nivåer av kalium). Kalium har en viktig roll när det gäller hjärtat, för det har en roll av överföring med elektriska impulser till hjärtat.

Fick höra av en grupp jag är med i på fb, en tjej berättade om sin mor som blivit drabbad av plöstlig hjärtdöd, tror denna mor var 60+ så ålder är ju lite av en faktor också. I alla fall, läkarna sa att hon stora brister på kalium. Och att Citalopram var orsaken hävdade doktorerna.

Citat:
http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/ssri-kan-ge-okad-hjartrisk-10317

Både Europa och USA sänkte för drygt ett år sedan de rekommenderade doserna för SSRI-preparaten citalopram och escitalopram. Anledningen var att man såg en ökad risk för QT-förlängning, som kan leda till allvarlig rubbning av hjärtrytmen.

Nu bekräftar en studie publicerad i BMJ den ökade risken. Amerikanska forskare undersökte 38 397 vuxna som genomgått en EKG-undersökning efter att ha fått antidepressiva läkemedel eller metadon utskrivet mellan februari 1990 och augusti 2011. Forskarna inkluderade metadon i studien eftersom det också ger en ökad risk för långt QT-intervall.

Forskarna fann en signifikant ökad risk för QT-förlängning vid användning av SSRI-medel även när de justerat för ålder, kön, tidigare depressioner, tidigare hjärtinfarkt, högt blodtryck och problem med hjärtrytmen. Studien visade att nästan 20 procent av personerna i studien hade ett långt QT-intervall, vilket de ansåg var onormalt. Inga andra typer av antidepressiva läkemedel kunde kopplas till en ökad risk.

Citat:
Risken ökade med högre doser, vilket tyder på att den är dosberoende.
Detta tycker jag känns som en ganska dålig punkt. Alla människor metaboliserar olika, även fler faktorer kan ha påverkan. Såsom andra läkemedel, kön, ålder, sjukdomar, aktivitetsnivå.

Det finns de individer som kan metabolisera läkemedel väldigt långsamt. Ett exempel från farmakologi bok är att en man på 40 år fick blodtrycksmedicin, normaldos (minns ej exakt) vi säger det var 50mg. Plasmakoncentrationen av läkemedlet i hans kropp visades som om någon fått en dos på 200mg. Så han upplevde fler biverkningar. Så de fick lov att justera medicinen efter individens koncentrat av medicinen i blodet. De finns en skala att gå efter beroende på vilken medicin man tar (om jag minns rätt). Finns även motsatta exempel på de som fått otillräcklig effekt pga snabb metabolism. Så dos känns orelevant. Med tanke på hur man metaboliserar så går det inte att säga att det krävs högre dos för att vara i riskområdet.

Lite dåligt med Es/citalopram är också att det interagerar med en del fler mediciner än vad jag märkt att andra antidepressiva gör. Till exempel protonpumpshämmare (Omeprazol, esomeprazol, all prazol utom pantoprazol) vilket kan hjälpa vid för mycket producerad magsyra (alltså magont, magkatarr, magsår) så ökas Es/citaloprams koncentration med 50-100% vilket man återigen faller in på riskzonen för dessa hjärtproblem. Märkte också att antibiotika Klacid har en stark interaktion med Es/citalopram under tiden jag fick lov att äta det mot magbakterie. Jämfört med alla andra antidepressiva hade de "endast" en moderat interaktion.

Enligt drugs.com som vad jag funnit har den största databasen på interaktioner. Antal starka interaktioner jämför jag nedan på olika antidepressiva:

A total of 1039 drugs (5929 brand and generic names) are known to interact with citalopram.
372 major drug interactions (2164 brand and generic names)

Jämfört med andra som Zoloft:

A total of 1037 drugs (5991 brand and generic names) are known to interact with Zoloft (sertraline).
255 major drug interactions (1796 brand and generic names)

Anafranil:

266 major drug interactions (1884 brand and generic names)

Cymbalta:

222 major drug interactions (1709 brand and generic names).

Graden av interaktion finns Major, moderate och minor. Anledningen att jag endast visar Major är för att man bör oftast undvika de interaktioner. Om det inte finns något i det terapeutiska av medicinerna som väger över nackdelen av den starka interaktionen.

Sorry mycket text, men finns det andra antidepressiva som man skulle få lika eller bättre effekt av än es/citalopram hade jag mycket hellre valt dem.
Citera
2016-11-22, 23:29
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Nej, är inte orolig över interaktionen mellan Duloxetin och Elvanse, jag är nämligen redan långsam metaboliserare av CYP2D6, och där är det bevisat att det INTE kan bli värre, så hämmandet gäller inte mig.

För övrigt står jag på så låg dos av båda - ca 20 mg - knappast några problem. Och när jag ska sätta ut den ena ändå. (nästan färdigt, idag var första dosen på 10 mg av Duloxetin)

NSI-189, ja egentligen har du rätt - pg a att vi vet så lite så borde jag INTE använda den med något som helst annat - jag stödjer mig dock på anekdoterna online, och på det faktum att NSI-189 faktiskt har visat sig säker som tillägg till SSRI-er, verkar inte vara några problem - främst för att NSI-189 faktiskt förefaller att INTE ha en verkansmetod som delas av något som helst annat ämne på marknaden just nu.

Nemas problemas, jag är nämligen ändå också så illa däran att det inte kan bli mycket värre - OCD, ångest, SCT, Utbränning och ADHD - jag rekommenderar dock INTE någon annan att använda så här många mediciner med NSI-189.

Vars jag har fått tag i NSI-189 är dock hemligt.

Jaså spännande. Jo NSI-189 är väl under fas II nu eller? Är du deltagare i studien eller kontakt med någon som är deltagare eller styrt upp det ? Hört något got om Brintellix förresten? Inte läst så mycket om det men tycker jag minns det påverkade en hel rad ställen i huvudet. Även personer som anser de blivit mycket klarare i huvudet och lättare att tänka. Dock verkar det inte så effektivt mot ångest eller verkningslöst för en del. Tänker på något som gör att man inte blir lika seg i skallen som andra antidepressiva.
Citera
2016-11-22, 23:53
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Jaså spännande. Jo NSI-189 är väl under fas II nu eller? Är du deltagare i studien eller kontakt med någon som är deltagare eller styrt upp det ? Hört något got om Brintellix förresten? Inte läst så mycket om det men tycker jag minns det påverkade en hel rad ställen i huvudet. Även personer som anser de blivit mycket klarare i huvudet och lättare att tänka. Dock verkar det inte så effektivt mot ångest eller verkningslöst för en del. Tänker på något som gör att man inte blir lika seg i skallen som andra antidepressiva.

Tianeptin.

Också neurogenisk, mer effektiv mot stressorsakad depression än andra antidepressiva - dock är den ju inte något undermedel, ganska svag mot ångest t ex.

Brintellix har jag välan hört ganska blandat om - lite svårt att säga vad summa sumarum kommer bli av den medicinen just nu - har ärligt talat svårt att se att den har någon större roll.

Dom andra, helt nya klasserna med mediciner som är på G, kommer antagligen att sopa bort den helt.

Nej, den känns lite som en fotnot i antidepressiva historien. Är välan därför jag för en gångs skull inte orkat sätta mig in i en antidepressivs mekanism.
Citera
2016-11-23, 00:09
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Graden av interaktion finns Major, moderate och minor. Anledningen att jag endast visar Major är för att man bör oftast undvika de interaktioner. Om det inte finns något i det terapeutiska av medicinerna som väger över nackdelen av den starka interaktionen.

Sorry mycket text, men finns det andra antidepressiva som man skulle få lika eller bättre effekt av än es/citalopram hade jag mycket hellre valt dem.

Ja, det finns det.

Fluoxetin och Sertralin har faktiskt båda lite bättre effektresultat än Escitalopram - tanken var att göra en så ren SSRI som möjligt med den - dom två andra jag nämnde är lite mer "smutsiga" på det sättet, binder till fler saker.

Visade sig dock att ren SSRI-effekt inte är det bästa mot depression trots allt.

Dock så är välan Mirtazapin faktiskt lite bättre än dom också - börjar verka snabbare förefaller det som. Den har dåligt renomé p g a viktökningen den orsakar (värst av alla - värre än antipsykotiska till och med!) - vad folk dock inte känner till är att den ÄR bättre! Både mot ångest och depression.

Dock, visst, man få ju väga det - tjöck vill ju ingen bli. (dock är det 'bara' 20% som får denna viktökning - resterande 80% är svag eller ingen viktökning)
Citera
2016-11-23, 00:23
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Tianeptin.

Också neurogenisk, mer effektiv mot stressorsakad depression än andra antidepressiva - dock är den ju inte något undermedel, ganska svag mot ångest t ex.

Läste lite om det där, verkar ju gå att missbruka och verkar inte säljas i Sverige. Såg även: (FB) Levande död. Följder av att ha injicerat antidepressiva Coaxil (klipp)

Känns som det har bra effekt, dock får jag för mig att denna effekt avtar om inte alltför lång tid. Söker egentligen ett antidepressiv man kan äta i 5-10 år. Tills nyare antidepressiva kommit med mindre biverkningar.

Citat:
Brintellix har jag välan hört ganska blandat om - lite svårt att säga vad summa sumarum kommer bli av den medicinen just nu - har ärligt talat svårt att se att den har någon större roll.

Dom andra, helt nya klasserna med mediciner som är på G, kommer antagligen att sopa bort den helt.

Nej, den känns lite som en fotnot i antidepressiva historien. Är välan därför jag för en gångs skull inte orkat sätta mig in i en antidepressivs mekanism.

Ah okej, ja vi får väl se och hoppas de nyare har en annorlunda och mindre tokig biverkningsprofil
Citera
2016-11-23, 00:39
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ja, det finns det.

Fluoxetin och Sertralin har faktiskt båda lite bättre effektresultat än Escitalopram - tanken var att göra en så ren SSRI som möjligt med den - dom två andra jag nämnde är lite mer "smutsiga" på det sättet, binder till fler saker.

Visade sig dock att ren SSRI-effekt inte är det bästa mot depression trots allt.

Dock så är välan Mirtazapin faktiskt lite bättre än dom också - börjar verka snabbare förefaller det som. Den har dåligt renomé p g a viktökningen den orsakar (värst av alla - värre än antipsykotiska till och med!) - vad folk dock inte känner till är att den ÄR bättre! Både mot ångest och depression.

Dock, visst, man få ju väga det - tjöck vill ju ingen bli. (dock är det 'bara' 20% som får denna viktökning - resterande 80% är svag eller ingen viktökning)

Jo absolut! Blev nog någon form av särskrivning. Menar inte att allt annat än Es/citalopram är ineffektivt. Menar mer om man som person upplever att någon annan antidepressiv är effektivare än den, så är allt annat är es/citalopram + de med minst skadliga biverkningar och som interagerar ett bättre val.

Tycker det borde finnas lite mer forskning/studie av behandling med livslångt bruk av antidepressiva. T ex scheman med uppehåll, byte av andra antidepressiva som påverkar fler receptorer efter antal års bruk. Känner de som sitter fast i meningslöshet och depression troligen pga 30 års bruk av TCA och pga deras okunskap vägrar byta dos, medicin, ha uppehåll eller lägga till medicin för att de är van med att ha det som det är. Men så de har det är egentligen skit. Hade det funnits lite mer kunskap och uppföljning hade denna person kunna leva med produktivt liv, underlätta personer i sin omgivnings vardag och troligen bidra mer till samhället och alla tjänat på det. Men nu är det ju inte så. Så att denna individ lider av det och som sagt personer i dennes omgivning.
Citera
2016-11-23, 11:13
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Läste lite om det där, verkar ju gå att missbruka och verkar inte säljas i Sverige. Såg även: (FB) Levande död. Följder av att ha injicerat antidepressiva Coaxil (klipp)

Känns som det har bra effekt, dock får jag för mig att denna effekt avtar om inte alltför lång tid. Söker egentligen ett antidepressiv man kan äta i 5-10 år. Tills nyare antidepressiva kommit med mindre biverkningar.

Ah okej, ja vi får väl se och hoppas de nyare har en annorlunda och mindre tokig biverkningsprofil

Den effekt som avtar är dock inte den antidepressiva - det är snarare den euforiska som en del får av den svaga opiata agonismen som preparatet har.

Det där med att injicera är rent vansinne, för det är ju osmälta tabletter man skjuter! Dock används i regel en annan medicin i Ryssland nu för tiden - Desomorfin innehåller den, om jag inte minns fel. Resultatet blir dock samma - hade blivit samma om man skjutit Alvedon - piller i spruta går åt helvete.

Den dos man måste ta intravenöst för att få missbrukseffekt är ju också extremt mycket högre - 200 mg och uppåt, 37 mg är vanliga dosen för depression, nästan tio gånger lägre.

Att säga att Tianeptin är en beroendeframkallande och farlig medicin är skitsnack (säger inte att du gör det) därför - Bupropion (voxra) har faktiskt något mer rusgivande effekt, och är lättare att missbruka, men anses inte för den skullen vara dödsknark.

Tianeptin har en neurogenisk effekt och en överlägsen bieffektsprofil av alla antidepressiva som släppts på marknaden hittills. Inga utsättningssymptom, t ex, bara att sluta när du känner för det.

Citat:
Jo absolut! Blev nog någon form av särskrivning. Menar inte att allt annat än Es/citalopram är ineffektivt. Menar mer om man som person upplever att någon annan antidepressiv är effektivare än den, så är allt annat är es/citalopram + de med minst skadliga biverkningar och som interagerar ett bättre val.

Tycker det borde finnas lite mer forskning/studie av behandling med livslångt bruk av antidepressiva. T ex scheman med uppehåll, byte av andra antidepressiva som påverkar fler receptorer efter antal års bruk. Känner de som sitter fast i meningslöshet och depression troligen pga 30 års bruk av TCA och pga deras okunskap vägrar byta dos, medicin, ha uppehåll eller lägga till medicin för att de är van med att ha det som det är. Men så de har det är egentligen skit. Hade det funnits lite mer kunskap och uppföljning hade denna person kunna leva med produktivt liv, underlätta personer i sin omgivnings vardag och troligen bidra mer till samhället och alla tjänat på det. Men nu är det ju inte så. Så att denna individ lider av det och som sagt personer i dennes omgivning.

Tragiskt att höra.

Men denna person har ju dig i sin närhet, ja? Fortsätt då att försöka påverka! = ) Ja, när du är frisk själv vill säga - annars kan du ju inte hjälpa andra något vidare.

Tianeptin är förresten återigen ett bra val här - varken inducerar eller hämmar något enzym - nedbrytningen är också ovanlig i jämförelse med andra antidepressiva... glukorunidation samt flera cyp-enzymer i mindre grad.

Nu finns ju tyvärr inte Stablon här i Sverige, men en lite kul grej är att KEMISKT så är den besläktad med TCA-preparaten! = ) Så kanske det hade varit något att föreslå för din bekanta om det funnits...

"Den här är som den du har, fast bättre! Titta, här är en bild på kemin!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in