Citat:
Ursprungligen postat av
Googla
Jo SNRI känns lättare att fördela pga som du nämner, granulatet. Dock så äter jag Escitalopram, 5mg. SNRI vad jag hört från andras erfarenhet väldigt svåra att sluta med, även om det bara gäller byte från SNRI till en annan medicin. I alla fall, jag har försökt att trappa ned escitalopram i orala droppar, började med 5 droppar, sänkte 1 droppe för varje månad. När jag kom till 3 droppar bröt helvete lös. Brutala katastroftankar och panikattacker, akut depression som yttrade sig genom självmordstankar och allt för att vilja lätta på ångesten, har aldrig brukat droger men det var inte långt ifrån att vilja söka sig till det.
Fluoxetin sägs vara lättare att sluta ja, men är det garanterat? Man hör andras historier om det som låter lika helvetiskt som mitt försök
http://rxisk.org/antidepressant-withdrawal-a-prozac-story/
Fluoxetin är garanterat mångdubbelt lättare att sluta med än Escitalopram eller Duloxetin - eftersom den har mycket längre halveringstid.
Det betyder dessvärre inte att man inte kommer ha utsättningsproblem.
Man får dock skilja på att få utsättningsproblem och att få tillbaka dom problem som man hade redan INNAN man satte in medlet... Om man är deprimerad men sätter ut medlet innan man är frisk så lär man ju ganska snabbt må pyton - sen är det ju faktiskt en realitet att en del har behandlingsresistent kronisk depression, och då så lär man aldrig kunna sätta ut sina medel, för då blir man ju AUTOMATISKT sjuk igen, eftersom man har en kronisk sjukdom.
Nu kan jag inte säga om det är vad som hände i ditt fall, men det är i vart fall en klar möjlighet för en del av dom som får akut depression när dom sätter ut en antidepressiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Googla
Det är inte så simpelt. Hur länge har du ätit dina Ninja och vad äter du? Har du gastrointestinala-besvär från dem? Smärtbesvär? Ständig oro, mani, dimsyn, minnesproblem? Lite det jag vill komma bort från
Jag äter Duloxetin 15-20 mg, håller på att sätta ut dom - går hyfsat faktiskt, inga brain-zaps eller dylikt.
Jag äter dock även Atomoxetin 30 mg och NSI-189 20 mg - kan hända atomoxetinet hjälper en del med utsättning, eftersom den har en svag, svag effekt på SE-återupptag också.
Funderar dock på att ta avbrott från både ATX och NSI-189, eftersom båda orsakar trötthet och det är en rejäl problematik för mig.
(ATX orsakade inte trötthet utan var tvärtom väldigt bra på 10-20 mg, men då effekten på min SCT försvann så höjde jag till 30 mg, då fick jag dock trötthet... kombinerat med den trötthet jag får från nsi-189 så blev det för mycket igen)
Har inte smärtbesvär från någon av dom. (jag hade det av nsi-189 lite i början, första veckorna) Noterade ökad smärtlindring från Duloxetin på 90 mg - min stukade arm gjorde betydligt mindre ont då.
Oro har jag naturligt, och den sänktes av ATX och DLX.
MANI?!! HAHAAHAHAHAAAA!! Nej, omöjligt - omöjligt att få mani när man har SCT och utbränning.
Gastrointestinala - märker viss förstoppning som kan vara ett resultat av ATX, eller Klonidin - det var dock INTE en sådan medicin du tänkte på - inga nämnvärda sådana besvär av Duloxetin eller NSI-189. Dock hade jag det från Sertralin, men det var inte rätt medicin för mig.
Minnesproblem - nej inga alls, enda antidepressiva som orsakat minnesproblem för mig var BUPROPION - jag är dock känslig mot dom antinikotinerga effekterna, vilket är tämligen ovanligt.
Dimsyn - Bupropion orsakade detta. Även det en antinikotinerg bieffekt. Det var dock på DUBBLA TILLÅTNA DOSEN - 600 mg så fick jag dimsyn. Det gjorde jag dock på eget bevåg, så där får jag skylla mig själv.
Står på dessa mediciner i nuläget:
NSI-189 20 mg
Atomoxetin (strattera) 30 mg
Duloxetin (cymbalta) 15 mg
Lisdexamfetamin (Elvanse) 20 mg
Klonidin (catapresan) 0,4 mg