2016-11-19, 10:04
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Jag tror inte att Hesslings knivvåld kommer bedömas som värre än det de gjorde innan. Särskild hänsynslöshet och råhet? Knappast. Av allt att döma är Madeleine medvetslös när de dödande huggen utdelas. Sen skyller målskamraterna ifrån sig nu när de håller på att åka fast. Inte så konstigt kanske. Men huggen ledde bara till deras gemensamma mål, att ta kol på Madeleine och därför kommer de få likvärdiga straff. Sen kommer BH och DW antagligen få rabatt på sina straff. De kommer nog ut innan de är 30.

Frågan är om PoH och MH döms för samma. PO tycker jag ligger risigt till medan Mats precis som Annelie har goda chanser att dömas för en mildare påföljd. Det är mitt tips.

Jag anser att det definitivt handlar om både stor hänsynslöshet och utnyttjande av skyddslös ställning

Det är försvårande om en tilltalad utnyttjat någons skyddslösa ställning eller svårighet att värja sig enligt 29:2 3 p.

Att bli fasthållen av 2-3 personer (Benita och Broling) och där dessutom en 3:e person (Anneli) suttit i Brolings knä för att som det står i stämningsansökan "försvåra för Madeleine att komma undan. medan 2 andra (Hessling och Viberg) stryper bakifrån mot ett för dådet uppsatt hundgaller och sedan knivhugger dig - inuti en bil anser jag definitivt vara skyddslöst. Personer som dessutom är mycket större (och fetare) och starkare.

Benita och Broling är gigantiska i jämförelsen med lilla Madeleine som bara var 165 cm och vägde 65 kg

Vilka chanser har man att värja sig mot dessa 5 personer på ett så pass begränsat område som ett trångt baksäte? Personer som dessutom är ens vänner och har lurat dit dig under falska förespeglingar om en fest.

Och dessutom är motivet ekonomiskt, vilket räknas som försvårande.

https://minfil.org/q1p5q8b8b2/IMG_7506.PNG

https://minfil.org/p5p4q4bbb8/IMG_7507.PN
Senast redigerad av T34Panzer 2016-11-19 kl. 10:52.
Citera
2016-11-19, 10:09
Medlem
Om hon nu var så otrevlig & dryg som en del inlägg vill få det till, så hade det ju bara varit att sluta umgås med henne. Men det är klart, då får man ju inte låna mer pengar...
Att någon är dryg på fyllan & säger otrevliga saker till en snubbes brud är knappast rimliga skäl för att mörda någon.
Citera
2016-11-19, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag ander att det definitivt handlar om både stor hänsynslöshet och utnyttjande av skyddslös ställning

Det är försvårande om en tilltalad utnyttjat någons skyddslösa ställning eller svårighet att värja sig enligt 29:2 3 p

Att bli fasthållen av 2-3 personer (Benita och Broling) och där dessutom en 3:e person (Anneli) suttit i Brolings knä för att som det stor i stämningssbsökan "försvåra för Madeleine att komma undan. medan 2 andra (Hessling och Viberg) stryper bakifrån mot ett för dådet uppsatt hundgaller och sedan knivhugger dig - inuti en bil anser jag definitivt vara skyddslöst. Personer som dessutom är mycket större (och fetare) och starkare.

Benita och Broling är gigantiska i jämförelsen med lilla Madeleine som bara var 165 cm och vägde 65 kg

Vilka chanser har man att värja sig mot dessa 5 personer på ett så pass begränsat område som ett trångt baksäte? Personer som dessutom är ens vänner och har lurat dit dig under falska förespeglingar om en fest.

Man går inte glömma att Benita sade i sitt förhör att linan hamnade först vid Maddes mun, och då rättade Benita till linan till hennes hals med hjälp av Broling.
Det är ju samma jämförelse att hjälper till att rikta en pistol mot en person medan någon annan skjuter.
Citera
2016-11-19, 10:22
Medlem
Citat:
Jag ander att det definitivt handlar om både stor hänsynslöshet och utnyttjande av skyddslös ställning

Det är försvårande om en tilltalad utnyttjat någons skyddslösa ställning eller svårighet att värja sig enligt 29:2 3 p

Att bli fasthållen av 2-3 personer (Benita och Broling) och där dessutom en 3:e person (Anneli) suttit i Brolings knä för att som det stor i stämningssbsökan "försvåra för Madeleine att komma undan. medan 2 andra (Hessling och Viberg) stryper bakifrån mot ett för dådet uppsatt hundgaller och sedan knivhugger dig - inuti en bil anser jag definitivt vara skyddslöst. Personer som dessutom är mycket större (och fetare) och starkare.

Ja det är ett fruktansvärt hänsynslöst mord som man dessutom planerat för. De kommer inte undan med dråp eller så i det här fallet. Vilka jävla människor alltså...

Totalt kallblodigt har man gjort detta?

I samband med en "grillfest"? Jag kan fortfarande inte fatta..

Hoppas hoppas hoppas på långa straff. Tyvärr är flera av de misstänkta kvinnor, och bara det i sig räknas ju som en starkt förmildrande omständighet i världens mest jämställda land. Så.. man ska väl inte hoppas på för mycket här.
Senast redigerad av Macke85 2016-11-19 kl. 10:31.
Citera
2016-11-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokemeaway
Om hon nu var så otrevlig & dryg som en del inlägg vill få det till, så hade det ju bara varit att sluta umgås med henne. Men det är klart, då får man ju inte låna mer pengar...

Att någon är dryg på fyllan & säger otrevliga saker till en snubbes brud är knappast rimliga skäl för att mörda någon.

Exakt så!

Men det här är ju Sverige! Världens mest lättkränkta människor.. Som dessutom blivit så totalt söndercurlade av samhället att man anser sig ha rätt att ta livet av någon, med motivet att man är skyldig någon pengar???

(Och blir förvånad när denne beter sig jobbigt och "hotfullt" när man inte vill betala tillbaka?)

Man kan fråga sig om bidragssamhället, skolan och sossevärderingarna (det är synd om allt och alla) i Sverige inte är en faktor i det här trots allt?
Senast redigerad av Macke85 2016-11-19 kl. 10:35.
Citera
2016-11-19, 10:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NontoxicPlaydoh
Man går inte glömma att Benita sade i sitt förhör att linan hamnade först vid Maddes mun, och då rättade Benita till linan till hennes hals med hjälp av Broling.
Det är ju samma jämförelse att hjälper till att rikta en pistol mot en person medan någon annan skjuter.

Tack! Och där kan vi lägga till att offret även upplevt dödsångest.

Fast enligt Passepartout är det lika synd om GM då de mår fruktansvärt dåligt över mordet
Citera
2016-11-19, 10:31
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jo, så klart har du rätt i det, men Madeleine verkar inte bara ha höjt tonläget utan också varit otrevlig när det gäller andra saker än pengarna. Kallat en av killarna i gängets tjej för fula saker etc. Upplevs vara otrevlig. Men myntet har alltid två sidor. Frågan är snarare varför hon ens umgicks med dem? Vi talar ett minst sagt onaturligt umgänge. De flesta är ungdomar i 20-årsåldern och Madeleine var över 60. Hon borde dragit sig undan dem för länge sedan.

Håller med, den verkligt stora frågan är just valet att umgås med dessa. Även att hon var bostadslös under så pass lång tid förbryllar (då det bevisligen funnits ordentligt med pengar på fickan). Och, varför väljer en kvinna i hennes ålder att frivilligt under så pass lång tid att husera på dessa lortgrisars soffor?

Vad jag förstått så hade Delbom ett par kvinnliga vänner utanför gruppen av missbrukande lortgrisar, vart fanns dem då hon saknade bostad? Exmaken som hon hade en sådan bra/nära relation med, hur kunde han se på, och acceptera att hon bodde hos dessa ynglingar?

Alla människor har fler än en sida, alla människor har otrevliga/osympatiska sidor och drag (beroende på betraktare), klart som korvspad Delbom hade det också. Alla som sett missbrukare på nära håll (periodare eller whatever) vet att dessa som regel har labila, oförutsägbara och utåtagerande drag som särskilt yttrar sig under stress. Varför skulle Delbom var ett undantag? Gör det henne automatiskt till en ful fisk? Jag tror snarare att hon var "dumsnäll", säkerligen olycklig och extremt sökande efter kärlek och bekräftelse.

Och gällande dessa "osympatiska drag", dem har vi varenda kotte. Mer eller mindre. Dessa bubblar upp beroende på situation och fas i livet. Gör det oss då alla till fula fiskar?

Frågor, frågor...
Citera
2016-11-19, 10:34
Medlem
Citat:
Tack! Och där kan vi lägga till att offret även upplevt dödsångest.

Fast enligt Passepartout är det lika synd om GM då de mår fruktansvärt dåligt över mordet

Brottsoffret var som tidigare antydits i tråden, säkert ingen ängel, eller guds bästa barn på något sätt alls..

Det tror jag inte..

MEN ingenting av det jag läst om det här ärendet (har inte läst in mig på allt ska tilläggas) får mig att hitta något som helst försvar, ELLER ENS MOTIV till mordet ärligt talat!!!

"Hon var jobbig på fyllan"!!???

Som ungefär hälften av allt pack i Sverige då med andra ord..
Senast redigerad av Macke85 2016-11-19 kl. 11:32.
Citera
2016-11-19, 10:38
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Exakt så!

Men det här är ju Sverige! Världens mest lättkränkta människor.. Som dessutom blivit så totalt söndercurlade av samhället att man anser sig ha rätt att ta livet av någon med motivet att man är skyldig någon pengar???

(Och blir förvånad när denne beter sig jobbigt och "hotfullt" när man inte vill betala tillbaka?)

Man kan fråga sig om bidragssamhället, skolan och sossevärderingarna (det är synd om allt och alla) i Sverige inte är en faktor i det här trots allt?

Väl talat. Givetvis bär samhället ett ansvar för dessa människors handlingar i och med sitt "ansvar".

Men, man får inte glömma de misstänktas uppväxter, föräldrar, socialtjänstens icke-agerande gällande dem, hur flertalet av dessa har väl dokumenterade uppväxter sprängfyllda av övergrepp, misär och missbruk. Socialtjänsten tycks ha brustit rejält kring många av dem. Givetvis så berättigar detta inte deras handlande i vuxen ålder, utan snarare förklarar.
Citera
2016-11-19, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Javisst; med facit/fup i hand blir det lite lättare att 'gissa' rätt Kunde du inte förmedla denna din insikt då tråden var ny, det hade ju kanske hjälpt till att avstyra div felspår?

1. Jag skrev att jag kunde gissa ganska rätt i det här fallet. (Enbart på grund av magkänsla egentligen..) Jag skrev aldrig att jag visste, nåt utan bara att jag gissade.

Ibland gissar jag såklart fel som alla andra.

Men ibland gissar man rätt! Det gör mig inte till en bättre människa på något vis.

Men i just det här fallet var det inte särskilt svårt att kunna gissa sig till ungefär vilken typ av gärningsmän det handlade om genom att läsa mellan raderna i två tidningsartiklar. Mordets geografiska position (glesbygden i Dalarna) gjorde det inte mindre svårt heller.. Magkänslan sa ganska mycket.

En medelålders svensk kvinna hittas mördad. På landsbygden i Dalarna. Redan i Juli frihetsberövas sju personer. Ja sju personer! Sju personer i åldrarna 20-45 ungefär. Bland de frihetsberövade finns både män och kvinnor. Man får väl ändå en bild redan här va?

Låter det som flyktingar? Nej!
Låter det som ett hedersrelaterat mord? Nej!
Familjefejd? Nej, lite för många inblandade!
Yrkeskriminella gangsters? Nja.. nej.
Pundare/småkriminella/trasiga människor/WT/svagbegåvade.. Mera troligt

2. Jag bor inte på Flashback! Jag har jobb och en massa andra grejer att sköta och hade över huvud taget inte upptäckt tråden innan igår kväll. Kände knappt till ärendet innan igår.
Senast redigerad av Macke85 2016-11-19 kl. 11:34.
Citera
2016-11-19, 10:41
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokemeaway

Går man på droger och inte är vid sina sinnens fulla bruk är det vad som händer.
Citera
2016-11-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
...Men, man får inte glömma de misstänktas uppväxter, föräldrar, socialtjänstens icke-agerande gällande dem, hur flertalet av dessa har väl dokumenterade uppväxter sprängfyllda av övergrepp, misär och missbruk. Socialtjänsten tycks ha brustit rejält kring många av dem. Givetvis så berättigar detta inte deras handlande i vuxen ålder, utan snarare förklarar.

Jag håller med.

Det har varit ett tragisk fall att läsa om på så många olika plan. Inte bara det som rör själva mordbiten.

Det räcker ju med att titta på hur de misstänkta ser ut....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in