Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-17, 10:14
  #13
Medlem
Jo har Private Banking sedan många år och ett par miljoner att hantera så det inga problem. Kommer säkert soendera minst 2msek/år minst. Frågan, som inledningsvis, vilken bank i Baltikum rekommenderas och någon som har erfarenhet av de banker etc jag nämnde inledningsvis i tråden?
Citera
2016-11-17, 12:26
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Det finns inte särskilt många Centurion i Sverige. Det är inte ett kort som kastas ut till höger och vänster. Men vilka banker är det som har möjligheten att ge sina kunder ett Centurion? Och varför gör de det? American Express är ett kortföretag som konkurrerar med övriga kort på marknaden som bankerna tillhandahåller kunder. Alltså tycker jag att det låter konstigt att de helt sonika stärker en konkurrent.

Vet du varför det är så i Sverige? 99.9% av befolkningen är fattiga. Bland världens högsta skatter med.

Personer som ska lyckas få en spend på 2 miljoner eller mer per år behöver typ ha lön på 6-8 miljoner. Eller ren kapitalvinst med 30% skatt på 4 eller mer miljoner.

Om man ska gå efter SCB statistik så är det långt under 500 personer med lön och drygt 1000 personer med kapitalvinst.

Ett annat problem med folk med högs löner i Sverige är dom jobbar extremt mycket och har svårt få fritid spendera pengar.
Citera
2016-11-17, 12:35
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Vet du varför det är så i Sverige? 99.9% av befolkningen är fattiga. Bland världens högsta skatter med.

Personer som ska lyckas få en spend på 2 miljoner eller mer per år behöver typ ha lön på 6-8 miljoner. Eller ren kapitalvinst med 30% skatt på 4 eller mer miljoner.

Om man ska gå efter SCB statistik så är det långt under 500 personer med lön och drygt 1000 personer med kapitalvinst.

Ett annat problem med folk med högs löner i Sverige är dom jobbar extremt mycket och har svårt få fritid spendera pengar.
Det finns ungefär lika många miljardärer i Sverige som det finns Centurion.

Jag skulle säga att du behöver högre lön än så. Om du skattar bort ungefär hälften så kan du inte spendera två miljoner på kortet. Många kostnader betalar du inte med ditt kort, som exempelvis boende som lär vara en relativt stor del av utgifterna för många. Jag tror inte det är rimligt att tro att en person lägger två tredjedelar av sin nettolön på ett och samma kort. Någonting säger mig att inte alla pengar ägnas åt konsumtion heller, utan en stor del lär sparas.
Citera
2016-11-17, 13:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Det finns ungefär lika många miljardärer i Sverige som det finns Centurion.

Jag skulle säga att du behöver högre lön än så. Om du skattar bort ungefär hälften så kan du inte spendera två miljoner på kortet. Många kostnader betalar du inte med ditt kort, som exempelvis boende som lär vara en relativt stor del av utgifterna för många. Jag tror inte det är rimligt att tro att en person lägger två tredjedelar av sin nettolön på ett och samma kort. Någonting säger mig att inte alla pengar ägnas åt konsumtion heller, utan en stor del lär sparas.

Spendera 2 miljoner på ett kort varje år är väldigt lätt, 166k per månad är väldigt lite pengar.

6M är gränsfall i lön i Sverige, men om man äger boendet utan lån och känner sig säker framtid på sitt jobb så kan det funka. Marginalskatt på 60% tror blivit efter sossarna nu.

Dock får man tänka på att dom som har pengar i Sverige inte kommer låta dom förvaltas i Sverige ändå, kan tänka mig flesta private banking kunder i Sverige är sådana med 2.5-10M liggandes. Och sådana som har en spend på 2M om året är lite mer smartare.
Citera
2016-11-17, 13:47
  #17
Medlem
Håller helt med syserror,

Spendera de pengarna per månad händer lätt. Ponera du äger driver 3 bolag med verksamhet 99% utanför Sverige. Du tar ut en lön om €54.000 per månad. Finns nog inte många vettiga människor som tar ut den lön och betalar 60% inkomstskatt ca i Sverige då man kan lagligt och relativt enkelt betala mellan 0-13% i Baltikum länder. Vissa länder har dividents 0%, 0% ftg skatt samt 10% inkomsskatt....

Väldigt svårt motivera varför 60% (inkomst) i Sverige....

Går inte komma med gratis sjukvård. Först och främst är den inte gratis och sen är den helt katastrof. Tro mig jag vet, har genomgått mycket stor komplicerad hjärtoperation i Sverige med efterföljande korrektioner och åtgärdande av operationsmisstag gjorda i Sverige, fixades i USA..... Det kostade dock, men först och främst fixade dom det, tog Svensk sjukvårt 16 år ens finna felet (medfött) Men kostnaden om man slår ut den och jämför med skatten jag betalat i Sverige för "fri sjukvård" ja det är skrattretande...

Andra exempel är mer skrämmade. Utan gå in på detaljer, men mycket allvarliga komplikationer. Läkare i USA rekomenderar en viss medicinering, den funkar. Kommer till Sverige till läkare dom rekomenderar ett billigare alternativ. Dubbel kollar, flera gånger, den "billigare alternativ" näst intill dödlig! Kollar med läkare som operera mig i USA, dom varnar mycket starkt, svensk läkare säger mycket bra.... så man läser själv på internet om medicin.. Ja vad ska man säga, tror tur inte tog den "billigare alternativet"

Ja det var ju en utsvängning utan dess like till rubriken i ämnet Så summa summarum, man måste fixa själv, så enkelt är det, man ska tom vara sin egen doktor många gånger.... oavsett om handlar om medfött hjärtfel eller ett kreditkort
Citera
2016-11-17, 21:09
  #18
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Nej. Men jag har jobbat på American Express tillräckligt länge för att veta vad man ska uppfylla för kriterier för att bli erbjuden kortet.

Vissa banker i Europa erbjuder Centurion och kortet blir utfärdat via Brighton kontoret.

Precis som syserror säger så kan du få det genom att låsa ett större kapital så länge kortet gäller och denna summa är spärrad mellan 3-6 månader efter att du har sagt upp kortet.

Brighton kan i vissa fall acceptera andra typ av egendomar som t.ex fastigheter.

Men varför vill man egentligen ha Centurion egentligen?

Tyckte det var kraftigt överreklamerat.
Citera
2017-03-21, 01:00
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Nej. Men jag har jobbat på American Express tillräckligt länge för att veta vad man ska uppfylla för kriterier för att bli erbjuden kortet.

Självklart finns det banker i Sverige som genom Private Banking utfärdar Amex Centurion.
Till exempel Danske Bank

http://danskebank.se/sv-se/Private-B...ages/Kort.aspx
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback