Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-17, 09:59
  #1
Medlem
Hej!

Personer som streamar på twitch ska nu betala skatt för mottagna donationer. Detta sedan skatterättsnämnden givit ett besked i ärendet.

Artikel om domen: http://feber.se/samhalle/art/353520/...te_betala_ska/
Domen: http://skatterattsnamnden.se/skatter...f6fd25893.html

Vilken e-sportare har legat till grund för detta beslut? Någon som vet?
Citera
2016-11-17, 10:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zafeh
Hej!

Personer som streamar på twitch ska nu betala skatt för mottagna donationer. Detta sedan skatterättsnämnden givit ett besked i ärendet.

Artikel om domen: http://feber.se/samhalle/art/353520/...te_betala_ska/
Domen: http://skatterattsnamnden.se/skatter...f6fd25893.html

Vilken e-sportare har legat till grund för detta beslut? Någon som vet?

Tog man inte bort gåvoskatten?
Citera
2016-11-17, 10:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Tog man inte bort gåvoskatten?

Jo, egentligen. Men de gör allt vad de kan för att lura folk på pengar i vanlig ordning.
Citera
2016-11-17, 10:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Tog man inte bort gåvoskatten?


"Skatteverket anser att överföringar som görs genom donationsknappen utgör en av flera delar av den ersättning som bolaget erhåller för en tjänst som A utför för bolagets räkning. Ersättningen saknar karaktär av gåva då tittaren får en motprestation i form av en streamad video. Det är därmed fråga om inkomst i bolagets näringsverksamhet som är skattepliktig enligt 15 kap. 1 §."
Citera
2016-11-17, 10:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zafeh
"Skatteverket anser att överföringar som görs genom donationsknappen utgör en av flera delar av den ersättning som bolaget erhåller för en tjänst som A utför för bolagets räkning. Ersättningen saknar karaktär av gåva då tittaren får en motprestation i form av en streamad video. Det är därmed fråga om inkomst i bolagets näringsverksamhet som är skattepliktig enligt 15 kap. 1 §."

Läste genom allt efter det att jsc först svarade.

Jag tycker skatteverket är ute på jävligt tunn is. Om jag donerar pengar till röda korset eller läkare utan gränser så förväntar jag mig en motprestation.....

Eller tänker jag fel?
__________________
Senast redigerad av SweElastic 2016-11-17 kl. 10:23. Anledning: Stavfel
Citera
2016-11-17, 10:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Låste genom allt efter det att jsc först svarade.

Jag tycker skatteverket är ute på jävligt tunn is. Om jag donerar pengar till röda korset eller läkare utan gränser så förväntar jag mig en motprestation.....

Eller tänker jag fel?

Känns som någon skrev ovan att de bara är ute efter att "sätta dit folk" och få in lite pengar.

Jag förväntar mig att läkare utan gränser sticker utanför någon gräns och läkar sig. Så jag håller med, det är en motprestation i mina ögon!
Citera
2016-11-17, 10:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Låste genom allt efter det att jsc först svarade.

Jag tycker skatteverket är ute på jävligt tunn is. Om jag donerar pengar till röda korset eller läkare utan gränser så förväntar jag mig en motprestation.....

Eller tänker jag fel?

Jo, men undantaget är just att det rör sig om en välgörenhetsorganisation som i regel ej är skattepliktig. Eller har jag fel?
Citera
2016-11-17, 10:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swanen92
Känns som någon skrev ovan att de bara är ute efter att "sätta dit folk" och få in lite pengar.

Jag förväntar mig att läkare utan gränser sticker utanför någon gräns och läkar sig. Så jag håller med, det är en motprestation i mina ögon!

Tittare vi vidare på om man har företag som drar in pengar för samma verksamhet så bör donationerna ses som inkomst/intäkt.
Citera
2016-11-17, 10:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Läste genom allt efter det att jsc först svarade.

Jag tycker skatteverket är ute på jävligt tunn is. Om jag donerar pengar till röda korset eller läkare utan gränser så förväntar jag mig en motprestation.....

Eller tänker jag fel?

Du tänker nog fel om inte jag missförstår dig?
DU får väl ingen motprestation om du donerar till röda korset?
Däremot så tolkar Skatteverket som att när du ger en donation till en twitch-stream så får du en motprestation i form av (egen term) "underhållning".
Citera
2016-11-17, 10:33
  #10
Medlem
dewnazs avatar
Stal ditt innehåll och la ut på fragbite och ska se vad dom säger där
Citera
2016-11-17, 10:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zafeh
Du tänker nog fel om inte jag missförstår dig?
DU får väl ingen motprestation om du donerar till röda korset?
Däremot så tolkar Skatteverket som att när du ger en donation till en twitch-stream så får du en motprestation i form av (egen term) "underhållning".

Kanske att hårddra det en del (läs massor). Är själv väl medveten om det....

Men, om jag skänker pengar till en organisation så förväntar jag mig att den organisationen utför det de lovar att min peng ska bidras med samt att de som utför arbetet ska få betalt så de kan överleva
Tillika förväntar jag mig att en twitchstreamer ska köpa ny utrustning samt streama för de pengar jag bidrar med.
Citera
2016-11-17, 10:35
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dewnaz
Stal ditt innehåll och la ut på fragbite och ska se vad dom säger där

Bra ide
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback