Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-14, 13:58
  #1
Medlem
Geomeisters avatar
När jag var liten var nog TV-spelsbörsen som låg på Klarabergsgatan i Stockholm som gällde. Den butiken är borta sedan länge. Då och då besökte jag även en annan butik jag inte minns namnet på. Den låg på en liten bakgatan som är del av Valhallavägen.

Vilken var din favoritbutik som liten? Går du fortfarande till fysisk butik idag?

Idag är det väl Game eller Gamestop. Kanske Webhallen som gäller för många. Tycker du det är någon skillnad på butiker med bredare sortiment likt Webhallen eller är det roligare att besöka mindre kedjor som endast fokuserar på TV-spel?

Skriv gärna personliga och roliga minnen ni har gällande spelbutiker både dom som är borta sedan länge och det ni besöker idag!
Citera
2016-11-14, 13:59
  #2
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag har för mig att spelbutiken på Valhallavägen hette Spelia.
Citera
2016-11-14, 14:05
  #3
Medlem
Logisksvensks avatar
Spelar på dator så för mig blir det endast Steam. Lite synd egentligen, det är något magiskt med att gå och handla i en fysisk butik.
Citera
2016-11-14, 14:12
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Jag var mycket och ofta på Tv-spelskompaniet i Göteborg. Så vitt jag vet finns det fortfarande kvar. Har inte varit där på tio år eller så. Gillade alltid att det känns lite industrial att gå in där, lite som om det var lobbyn till en Laserdome-arena eller så.
Citera
2016-11-14, 17:18
  #5
Medlem
Skulle gärna gått i spelbutiker om jag hade tid eller pengar till det. Priserna är tyvärr ofta oerhört mycket dyrare i fysiska butiker än online, dessutom sparar man oerhört mycket tid genom att ladda ner det från steam.
Citera
2016-11-15, 03:01
  #6
Medlem
Elementarts avatar
Både TV-spelsbörsen och Spelia var bra butiker. Game var väl en av de sista fysiska butikerna som sålde retro-spel. Jag har varit förbi Gamestop några gånger men de är ganska dåliga.
Citera
2016-11-15, 10:05
  #7
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag har för mig att spelbutiken på Valhallavägen hette Spelia.

Namnet Spelia ringar verkligen rätt - Det känner jag igen. Köpte Rush N' Attack till NES där minns jag. Ett spel som fortfarande håller!
Citera
2016-11-16, 07:42
  #8
Medlem
Vargfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Både TV-spelsbörsen och Spelia var bra butiker. Game var väl en av de sista fysiska butikerna som sålde retro-spel. Jag har varit förbi Gamestop några gånger men de är ganska dåliga.
På tal om Gamestop så har dom väl börjat med retrospel även nu tror jag. Kul för oss nostalgiker även om priserna inte lär vara dom bästa
Citera
2016-11-16, 12:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
När jag var liten var nog TV-spelsbörsen som låg på Klarabergsgatan i Stockholm som gällde. Den butiken är borta sedan länge. Då och då besökte jag även en annan butik jag inte minns namnet på. Den låg på en liten bakgatan som är del av Valhallavägen.

Vilken var din favoritbutik som liten? Går du fortfarande till fysisk butik idag?

Idag är det väl Game eller Gamestop. Kanske Webhallen som gäller för många. Tycker du det är någon skillnad på butiker med bredare sortiment likt Webhallen eller är det roligare att besöka mindre kedjor som endast fokuserar på TV-spel?

Skriv gärna personliga och roliga minnen ni har gällande spelbutiker både dom som är borta sedan länge och det ni besöker idag!

Öppnade en spelbutik i Baggeby (Lidingö) där 24 Fitness ligger nu. "Toms äventyr" hette den. Hade massor av grymma PC-spel. Det här var i slutet av 90-talet. Tror den butiken gick i konkurs. Bor/bodde flest medelålders/pensionärer i det området på den tiden. De är väl inte den gruppen som går till en spelbutik och köper de nyaste PC spelen för att spela...

Sedan har jag varit inne massvis av gånger på en spelbutik som låg på valhallavägen. Ganska nära där tunneln är skulle jag tro. Vet inte om den finns kvar då jag inte varit där på minst 12-15 år...
Citera
2016-11-16, 23:32
  #10
Medlem
mogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag var mycket och ofta på Tv-spelskompaniet i Göteborg. Så vitt jag vet finns det fortfarande kvar. Har inte varit där på tio år eller så. Gillade alltid att det känns lite industrial att gå in där, lite som om det var lobbyn till en Laserdome-arena eller så.
TV-Spelskompaniet finns (om jag inte minns fel nu) inte kvar längre. Var ett tag sedan jag gick i de gränderna, men kan dubbelkolla till helgen.

I den mindre norrländska stad jag växte upp i hade vi under en tid två dedikerade spelbutiker. Kommer speciellt ihåg ena butiken som drevs av en ung kille och denna dagen hade han fått in Atari's Jaguar och visade upp Alien vs. Predator (https://youtu.be/AEhFFU_vRZE?t=2m52s). Jag var fast i butiken i timmar, fick pröva att spela spelet vilket med den jättelika kontrollen kändes väldigt underligt men också galet häftigt. När jag äntligen fick mig därifrån gick jag som på moln, var helt uppslukad av spelet och tankar kring konsolen...tills jag kom hem och fick en rejäl utskällning av min mor för att jag kom hem så sent.

Åhléns i min stad hade ett rätt schysst sortiment spel till försäljning och till min och min väns glädje hade de även en demostation där de satt i den goa klassikern Goof Troop, som vi spenderade en hel del tid framför.

Det fanns även en riktigt bra spelbutik i Umeå som jag besökte emellanåt, där testade jag för första (och sista) gången Starcraft till Nintendo 64.

När jag väl kom ner till Stockholm (vilket var ca. 1-2 ggr. per år) så var jag alltid väl förberedd och hade kollat in flera spelbutiker som min stackars mor fick skjutsa mig till. Däribland var Spelia och TV-spelsbörsen självklara besök. Vid en av dessa Stockholmsbesök hittade jag en mindre firma/butik som sysslade mycket med importspel och konverters (dessa behövdes för att lira importerade spel) men även mer udda grå-import som t ex. Game Genie, Action Replay och Super Wild Card (maskin för att kopiera Snes spel till disketter).
Citera
2016-11-16, 23:42
  #11
Medlem
c0930s avatar
Spelia var jag inne på några gånger när jag gjorde lumpen -97, de brukade ta in en del sånna där amerikanska playstation-spel som inte släpptes i Europa. Minns att jag köpte Beyond the Beyond där, vilket var ett rätt mediokert spel fastän eftersom det var mitt första jrpg gillade jag det ändå. Annars minns man ju Nordic Games från den tiden tack vare 8-sidorsannonserna i tidningen Super Play.
Citera
2016-11-17, 00:18
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mog
TV-Spelskompaniet finns (om jag inte minns fel nu) inte kvar längre. Var ett tag sedan jag gick i de gränderna, men kan dubbelkolla till helgen.
Som sagt så var det ungefär tio år sen jag var där. Det verkar dock som om dom har slagit igen.

Jag minns när jag började springa där, en av grejerna dom hade som man fick spela på var inget mindre än en Neo-Geo och bara det var ju en anledning till att hänga där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback