Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-08, 20:41
  #5437
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knokkelmann
det första med sfc funkade tyvärr inte. Jag håller på att skapa ett usbminne för windows 8 nu. Men var väljer jag denna "delvis återställning"?

Scrolla ner till: booting to recovery Environment.... - https://www.winhelp.us/repair-your-c...windows-8.html.

Du kan köra refresh eller advanced options. I A.O så kan du köra DISM i cmd, automatic repair eller system restore om du har några återställnings punkter.

Om du kör en refresh så gör en backup först för säkerhets skull. Bra att ha om något går fel.
Citera
2016-11-13, 14:11
  #5438
Avstängd
Kommando för att stänga av i Blindo ?
(ej inloggad startskärm)



Hej, har startat en Win 8.1 dator men har problem med skärmarna.
Den bör alltså nu stå i startskärmen med den fula färgglada bilden där man ombeds att välja (klicka) för att logga in med en användare.

Men jag behöver alltså stänga av datorn istället för att logga in.
I övre högra hörnet sker detta med visuell input men nu måste jag göra det i blindo dvs.


Förr på win7-tidigare
slog man ju bara _WIN_ tangenten ,pil upp, enter och visste vad man markerade och gjorde utan ögon inblandade för restart,shut down, etc.
Citera
2016-11-13, 17:35
  #5439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Kommando för att stänga av i Blindo ?
(ej inloggad startskärm)



Hej, har startat en Win 8.1 dator men har problem med skärmarna.
Den bör alltså nu stå i startskärmen med den fula färgglada bilden där man ombeds att välja (klicka) för att logga in med en användare.

Men jag behöver alltså stänga av datorn istället för att logga in.
I övre högra hörnet sker detta med visuell input men nu måste jag göra det i blindo dvs.
Shift-Tab-Tab-Enter
Pil upp-Pil upp-Enter

Först alltså Shift ensamt för att "väcka skärmsläckare", totalt fyra tangenter för att nå och öppna powermenyn (ytterligare Tab ifall du har fler än ett login-alternativ).
Sedan två upp förbi "Starta om" till "Stäng av".

Har du provat med ett kort tryck på datorns Power-on-knapp? Brukar ge samma resultat på en stationär. En laptop har ofta en annan inställning i "Energialternativ".
Citera
2016-11-13, 18:34
  #5440
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Shift-Tab-Tab-Enter
Pil upp-Pil upp-Enter

Först alltså Shift ensamt för att "väcka skärmsläckare", totalt fyra tangenter för att nå och öppna powermenyn (ytterligare Tab ifall du har fler än ett login-alternativ).
Sedan två upp förbi "Starta om" till "Stäng av".

Har du provat med ett kort tryck på datorns Power-on-knapp? Brukar ge samma resultat på en stationär. En laptop har ofta en annan inställning i "Energialternativ".

tack.

Nej det verkade inte fungera.
1 lätt touch på knappen gjordes att den stängdes av omedelbart.
Citera
2016-11-14, 02:25
  #5441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
tack.

Nej det verkade inte fungera.
1 lätt touch på knappen gjordes att den stängdes av omedelbart.
Det är normalt beteende om datorn inte bootat något OS, utan stannat i POST/BIOS/EFI.

Typ: "Keyboard missing - Press F5 to continue."
Citera
2016-11-14, 17:23
  #5442
Medlem
Aritzos avatar
Jag har ett problem med HDMI och tvn.

Jag använder mitt TV som skärm då min bärbara dators skärm gått sönder. Ibland har den jätte fin och bra upplösning men annars har den kall och en upplösning med för mycket skärpa. Engång av omstart så blev den bra igen men nu känns de som det ändrar sig hela tiden.

Har gått in på bildskärmsinställningar men jag hittar inte någon specifik inställning som tyder på att skärpan ska bli fin justerad osv.


Någon som vet mer om det?
Citera
2017-01-04, 23:00
  #5443
Medlem
Fyfan vilket vidrigt jävla operativsystem. Tillåter mig inte att använda datorn som jag vill? Samma jävla skit med windows 10. Kommer byta över till mac snart shit alltså. Katastrof.
Jag har en "nyare" data med windows 8 installerad, samt en skruttdata med windows xp. Sitter 90% av tiden vid vid skruttdatan just pga operativsystemet..

Hittar inte ens programmen på windows 8, inte ens lyckats få fram kalkylatorn i litet format då jag räknar mycket när jag sitter online, det enda skiten är fylld med är deras äckliga jävla smutsappar som ingen använder. Vad fan sysslar dom med på Windows? Totalt jävla efterblivna.
Citera
2017-01-05, 17:10
  #5444
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c63amg
Fyfan vilket vidrigt jävla operativsystem. Tillåter mig inte att använda datorn som jag vill? Samma jävla skit med windows 10. Kommer byta över till mac snart shit alltså. Katastrof.
Jag har en "nyare" data med windows 8 installerad, samt en skruttdata med windows xp. Sitter 90% av tiden vid vid skruttdatan just pga operativsystemet..

Hittar inte ens programmen på windows 8, inte ens lyckats få fram kalkylatorn i litet format då jag räknar mycket när jag sitter online, det enda skiten är fylld med är deras äckliga jävla smutsappar som ingen använder. Vad fan sysslar dom med på Windows? Totalt jävla efterblivna.

Mmm, du kan alltid använda något 3-partsprogram där du kan "tweaka" om Windows 8.1
Citera
2017-01-14, 14:30
  #5445
Medlem
Jag har fått ett enormt irriterande problem med min mus. Jag har svårt att markera text ordentligt och musen dubbelklickar väldigt ofta när jag bara klickar en gång. Vare sig det är med höger eller vänster knappen.
När jag drar filer så släpper musen oftast i förväg.

Någon som kan hjälpa mig? Blir helt tokig!
Jag vet bara att det är windows relaterat, det är inget fel på musen.

Filmade lite hur det ser ut här:

https://www.youtube.com/watch?v=GQJHY6mWeX4
Citera
2017-01-14, 14:38
  #5446
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancedanne
Jag har fått ett enormt irriterande problem med min mus. Jag har svårt att markera text ordentligt och musen dubbelklickar väldigt ofta när jag bara klickar en gång. Vare sig det är med höger eller vänster knappen.
När jag drar filer så släpper musen oftast i förväg.

Någon som kan hjälpa mig? Blir helt tokig!
Jag vet bara att det är windows relaterat, det är inget fel på musen.

Filmade lite hur det ser ut här:

https://www.youtube.com/watch?v=GQJHY6mWeX4

Tänkbara alternativ:

Rensar cookies och cash på din webbläsare.

Upprepas detta oavsett webbläsare?

Ominstallerar om datormusens drivrutin.
Citera
2017-01-14, 14:51
  #5447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tänkbara alternativ:

Rensar cookies och cash på din webbläsare.

Upprepas detta oavsett webbläsare?

Ominstallerar om datormusens drivrutin.

Jag tar tillbaka det jag sa om att det inte var fel på musen.
Provade nyss en annan mus och nu fungerar det bra igen.

Typiskt..
Citera
2017-01-14, 14:56
  #5448
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Förslitning och förbrukad datormus helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback