Visst är det Ferdinand Sauerbruch som efterfrågas. Den undertryckkammare han konstruerade för öppen thoraxkirurgi finns avbildad på tyska wikipedia:
https://de.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Sauerbruch
I hans memoarer (som han fick hjälp att skriva) kan det nog i ärlighetens namn framstå om om han var mer pionjär än han var inom detta område. Men helt klart ett mycket viktigt bidrag och han var också mångsidig och verkade i en intressant tid.
Sedan blev det ett lite tragiskt eftermäle för fler än honom själv: han blev något dement med åren men var så stor inom sitt fält att man inte vågad stänga av honom från att operera med ett antal misslyckade ingrepp som följd. Det blev till slut hans son, också kirurg, som blev den som kunde få bort honom från knivarna.
Nu väljer jag att lämna över skalpellen till att som trots allt satte initialerna personen, med risk för att jag begår en stor orätt mot Axis.bold.as.love som möjligen kunde detta utan att söka? I så fall accepterar jag givetvis en eventuell utmaning till mensurfäktning. Jag kan försäkra herrskapet att jag är
Satisfaktionsfähig.