2016-11-12, 01:20
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det gyllene skinnet!?

Edit: Bärs ju i rött band...

Jag var inne och funderade på Lucrezia Borgias röda hår men så började jag tänka på ordensband och Habsburg och då först klickade jag med fåren. Om jag har rätt.

Edit II: Alla på första bilden bär ju Gyllene skinnet.
Då dröjde det inte länge förrän vi fick en vinnare! Det gyllene skinnets orden alltså, och det vart litet av stafettnötning för er gissare, långt längre än tänkt. Ursäkta distansen, men det är så frestande för en med avtrådes huvudsyssla att göra svårt enkelt att här göra enkelt svårt. Facit:
Venator axlar äran för vidare vall!
Senast redigerad av Zwerchstand 2016-11-12 kl. 01:25.
Citera
2016-11-12, 01:33
Medlem
Venators avatar
Tack så mycket! Mycket bra och kul gåta. Då söker vi en kreativ och egensinnig professor som fick över 50 nomineringar för ett nobelpris i medicin (men inget pris). Låt oss börja med en ledtråd som belönar nördar som läser skumma biografier...

I sin självbiografi berättar X om hur han undervisade studenter (fritt ur minnet): De fick ett urinprov att analysera och så sa han något i stil med "det viktiga för god diagnostik är att man är mycket uppmärksam på detaljer, exempelvis såhär", varvid han stoppade ett finger i urinen och slickade... Så bad han studenterna att göra detsamma och fråga vad de lärde av detta. De såg lindrigt nöjda ut och kunde inte urskilja något särskilt. "Om ni hade varit så uppmärksamma som jag bad er hade ni sett att jag doppade pekfingret men slickade på långfingret".
Citera
2016-11-12, 09:18
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Tack så mycket! Mycket bra och kul gåta. Då söker vi en kreativ och egensinnig professor som fick över 50 nomineringar för ett nobelpris i medicin (men inget pris). Låt oss börja med en ledtråd som belönar nördar som läser skumma biografier...

I sin självbiografi berättar X om hur han undervisade studenter (fritt ur minnet): De fick ett urinprov att analysera och så sa han något i stil med "det viktiga för god diagnostik är att man är mycket uppmärksam på detaljer, exempelvis såhär", varvid han stoppade ett finger i urinen och slickade... Så bad han studenterna att göra detsamma och fråga vad de lärde av detta. De såg lindrigt nöjda ut och kunde inte urskilja något särskilt. "Om ni hade varit så uppmärksamma som jag bad er hade ni sett att jag doppade pekfingret men slickade på långfingret".
Ah, så det är alltså grundhistorien? Själv känner jag bara till en vulgärare vits på samma tema, där professorn blivit en obducent... sorry för OT.
Citera
2016-11-12, 11:02
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag gissar på Joseph Bell!

https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Bell

Citat:
...då sade en av studenterna: "Om du verkligen hade smakat så hade du upptäckt att urinen har en sötaktig karaktär, detta tyder på att njurarna ej kan reglera blodets glukosvärden. Ergo: patienten har diabetes." Professorn: "Det var som fan, låt mig testa."

Självklart blev den gode professorn blåst av sin kvicke elev i historien ovan.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-11-12 kl. 11:13.
Citera
2016-11-12, 11:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag gissar på Joseph Bell!

https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Bell

En utmärkt gissning men det finns fler som prövat detta.

Den vi söker är dock något yngre än Bell och fick sin professur i Zürich. Han var framför allt verksam inom thoraxkirurgin men hans erfarenheter som kirurg under första världskriget fick honom att arbeta med att utveckla proteser.
Citera
2016-11-12, 13:37
Medlem
Venators avatar
Ny ledtråd: Han gjorde banbrytande insatser för att möjliggöra öppen thoraxkirurgi men gav inte ett tillräckligt unikt bidrag för att beveka Nobelkommittén.

Nationalist men inte nazist var han verksam som kirurg i Berlin även medan Röda armén slog sig fram genom staden och till slut tog över kliniken.
Citera
2016-11-12, 15:47
Medlem
atts avatar
Citat:
Ny ledtråd: Han gjorde banbrytande insatser för att möjliggöra öppen thoraxkirurgi men gav inte ett tillräckligt unikt bidrag för att beveka Nobelkommittén.

Nationalist men inte nazist var han verksam som kirurg i Berlin även medan Röda armén slog sig fram genom staden och till slut tog över kliniken.

Och jag har hittat en gubbe med initialerna F.S. men det behövdes datorstöd för att få fram honom!
Citera
2016-11-12, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Och jag har hittat en gubbe med initialerna F.S. men det behövdes datorstöd för att få fram honom!
Det torde vara Ferdinand Sauerbruch!
Citat:
In mid-September 1943, Sauerbruch was awarded the Knight's Cross of the War Merit Cross with Swords. On 12 October 1945, he was charged by the Allies for having contributed to the Nazi dictatorship, but not convicted for lack of evidence.

Sauerbruch stayed at his hospital throughout the whole war, his operating theatre was literally taken by the Red Army in 1945.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Sauerbruch
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-11-12 kl. 16:09.
Citera
2016-11-12, 16:43
Medlem
Venators avatar
Visst är det Ferdinand Sauerbruch som efterfrågas. Den undertryckkammare han konstruerade för öppen thoraxkirurgi finns avbildad på tyska wikipedia:

https://de.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Sauerbruch

I hans memoarer (som han fick hjälp att skriva) kan det nog i ärlighetens namn framstå om om han var mer pionjär än han var inom detta område. Men helt klart ett mycket viktigt bidrag och han var också mångsidig och verkade i en intressant tid.

Sedan blev det ett lite tragiskt eftermäle för fler än honom själv: han blev något dement med åren men var så stor inom sitt fält att man inte vågad stänga av honom från att operera med ett antal misslyckade ingrepp som följd. Det blev till slut hans son, också kirurg, som blev den som kunde få bort honom från knivarna.

Nu väljer jag att lämna över skalpellen till att som trots allt satte initialerna personen, med risk för att jag begår en stor orätt mot Axis.bold.as.love som möjligen kunde detta utan att söka? I så fall accepterar jag givetvis en eventuell utmaning till mensurfäktning. Jag kan försäkra herrskapet att jag är Satisfaktionsfähig.
Citera
2016-11-12, 17:08
Medlem
Citat:
Nu väljer jag att lämna över skalpellen till att som trots allt satte initialerna personen, med risk för att jag begår en stor orätt mot Axis.bold.as.love som möjligen kunde detta utan att söka? I så fall accepterar jag givetvis en eventuell utmaning till mensurfäktning. Jag kan försäkra herrskapet att jag är Satisfaktionsfähig.
Min plan var att du skulle ge mig frågan varpå jag bestämt skulle hävda att den tillhörde att!

att ska så klart ha den, jag nyttjade datormaskinen!

Tills dess: låtom oss återuppliva den gamla fina traditionen med pausmusik; med tanke på den röda hordens attack på herr Sauerbruchs kirurgklinik anno 1945 så följer här ett stämningsfullt stycke: https://www.youtube.com/watch?v=_Jy3TMIcw90&index=53&list=PLBVAbgar91ghzcm C7RbSI-alwDjeDiW8L
Citera
2016-11-12, 19:46
Medlem
atts avatar
Nästa fråga. Vem söks?

1) en skicklig yrkesman, först i landet med utbildning till detta yrke
2) arbetade med framgång i den trendiga engelska stilen
3) låter han som en mus?
Citera
2016-11-12, 19:51
Medlem
Samizdats avatar