Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-28, 17:47
  #61
Avstängd
En.Sann.Negers avatar
Burkravioli. Sjukt gott med lite extra chilisås samt örtkryddor.
Citera
2016-11-07, 22:02
  #62
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Burkravioli. Sjukt gott med lite extra chilisås samt örtkryddor.

Isterband.

Tokigt underskattad korv. Att ugnsbakad dem hela, och äta dillstuvad potatis till (vilken man med fördel kan spetsa med ett par teskedar ättika och en nypa socker, så får man det bästa av två världar; dillstuvad potatis OCH den klassiska dillsåsen).

Man kan även göra pastarätter med isterbandet, exempelvis, eller koka potatis och ära rödbetor till. Man kan även gröna ur isterbandet, mosa dem och ha dem i en slags potatisgratäng (tänk lager på lager). Visst, inte det nyttigaste - men ack så bra för själen!
Citera
2016-11-07, 22:23
  #63
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Isterband.
Man kan även gröna ur isterbandet, mosa dem och ha dem i en slags potatisgratäng (tänk lager på lager). Visst, inte det nyttigaste - men ack så bra för själen!
Det måste ju se ut som om någon har skitit i gratängformen då?
Citera
2016-11-07, 23:19
  #64
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Det måste ju se ut som om någon har skitit i gratängformen då?

Haha - nä absolut inte.
Citera
2016-11-13, 15:44
  #65
Medlem
Gameresss avatar
Som många redan har skrivit: ärtsoppa! Den ska givetvis vara hemlagad men UTAN fläsk! Men det ska dock vara generöst med lök, rivna morötter, riven ingefära och timjan. Toppat med en god senap!

Sen så är en uppvärmd burk baked beans också väldigt gott!

En hemmalagad Jansson är också mumsigt, en sån kan jag äta på andra dagar än bara på julafton.
__________________
Senast redigerad av Gameress 2016-11-13 kl. 15:47.
Citera
2016-11-14, 09:09
  #66
Medlem
christerys avatar
Nässelsoppa gjord på spröda nässlor och med ett halvt hårdkokt ägg som toppats med kaviar är inte alls fel.

Palt, nästan godare dagen efter när man steker upp den med lite mer smör och kanske lite extra fläsk.
Citera
2016-11-14, 20:05
  #67
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameress
Som många redan har skrivit: ärtsoppa! Den ska givetvis vara hemlagad men UTAN fläsk! Men det ska dock vara generöst med lök, rivna morötter, riven ingefära och timjan. Toppat med en god senap!

Sen så är en uppvärmd burk baked beans också väldigt gott!

En hemmalagad Jansson är också mumsigt, en sån kan jag äta på andra dagar än bara på julafton.
Vänta nu.

Utan fläsk och med ingefära. Är det en asiatisk ärtsoppa då?


Mest underskattat kan nog vara vitlöksbrässerade haricots verts på burk.

Bara det att en väljer burkvarianten får många som ska veta vad som bör ätas att slå bakut. Sanningen är den att just haricots verts på burk gifter sig med vitlöken i pannan på ett sätt som inte går att uppnå med någon annan beredningsform av haricots verts.
Citera
2016-11-15, 09:10
  #68
Medlem
Gameresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Vänta nu.

Utan fläsk och med ingefära. Är det en asiatisk ärtsoppa då?


Mest underskattat kan nog vara vitlöksbrässerade haricots verts på burk.

Bara det att en väljer burkvarianten får många som ska veta vad som bör ätas att slå bakut. Sanningen är den att just haricots verts på burk gifter sig med vitlöken i pannan på ett sätt som inte går att uppnå med någon annan beredningsform av haricots verts.

Det ska inte vara överdrivet mycket ingefära, en matsked ungefär som jag fräser tillsammans med löken och morrötterna. Men jag brukar ibland köra en lite indisk touch på ärtsoppan, då har jag i lite garam masala. Otroligt gott!
Citera
2016-12-02, 17:08
  #69
Medlem
erpers avatar
Oxfilé. Sjukt enkelt och gott! Och framförallt billigt.
Citera
2017-01-16, 12:44
  #70
Avstängd
Fiskbullar är underskattat då himla gott med dillsås
Citera
2017-02-04, 13:44
  #71
Medlem
HasseBanans avatar
Fläskkotletter med potatisgratäng och en god sås. Många tycker att fläskkotletter är "tråkigt kött". Jag älskar det! Det är ofta vad man har till som avgör hur det smakar i sin helhet, samt kryddning förstås.

Dryck: Coops apelsindryck med sugrör.
Citera
2017-02-04, 14:02
  #72
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Att ingen nämnt en krämig blomkålssoppa toppad med krispigt bacon?! Det är en ren delikatess!

Annars så är stekt fläsk med potatis och löksås fruktansvärt gott. Löken ska fräsas lagom länge i smör så att den bildar nästan den sötaktiga goda smaken i såsen, en fin kontrast till den salta baconet.

Kokt torsk med äggsås och kokt potatis är även den underskattad. Tillhör lätt min topp 3!
Blomkålsstuvning med stekt fläsk ska det vara!

Stuvade grönsaker med stekt fläsk lika så.

Panerat stekfläsk med potatis och löksås är klart underskattat och superenkelt och billigt att göra.

Sedan är fläsklägg inte direkt supervanligt eller uppskattat. Tar sin lilla tid att få till, men är billigt och enkelt och supergott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback