• 3
  • 4
2015-07-09, 11:27
Medlem
Blefss avatar
Sweden rock magazine hade en special artikel om Pelle Dead uppdelad på 3 tidningar.

Där finns allt om mayhem, morbid, Pelle dead, euronimous (ursäkta stavningen)
Om skivomslaget, att han åkte till varje lokal don skulle spela i bara för att hänga upp ruttnande kött så han skulle få rätt känsla när spelningen skulle äga rum, folk vallfärdar från hela världen till huset dom bodde i, nu har kommunen satt upp ett stängsel runt huset så man kommer inte närmare än 10meter har jag för mig.
Citera
2015-07-09, 11:28
Medlem
Fried81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiebolaget
Är det någon här som känner till Per Yngve Ohlin som kallades för Dead, han sköt sig i huvudet när han var sångare i Mayhem, innan det hade han varit med i bandet Nihilist, en föregångare till Entombed.

Jag vill veta mer om Ohlin, flera sidor har jag redan hittat om honom. Tydligen kände han sg utanför och utstött och blev allt mer och mer deprimerad. Men är det någon som vet mer om vad han hade för åsikter och liknande? Är det någon som vet mer om honom som person? Var han rasist eller nazist? Knarkade han? Eller var han sympatisk eller något annat? Allt av intresse!

Mayhem avhandlas I Close-up #4 (juni) 1992:

http://ohmylove.buzznet.com/m/user/j...ose-up-4-juni/

Jag vill även minnas att Close-up hade en stor special om just Pelle Dead för några år sen. Kan ha varit 2010.
Senast redigerad av Fried81 2015-07-09 kl. 11:52.
Citera
2016-11-02, 14:52
Medlem
Gammal tråd, men...

Jag är uppväxt i samma område i Västerhaninge och har träffat honom minst en gång (vad jag vet) någon gång i mitten av 80-talet. Jag tror att jag fortfarande skulle kunna peka ut huset de bodde i.
Jag kan ha varit runt 11-12 år och Per borde då ha varit runt 15-16, så det borde ha varit kring 84-85.
Han kallades då för "geten" för han hade en getskalle monterad på sin trimmade moppe. Just den detaljen minns jag inte själv utan har fått berättat för mig av kompisar i samma ålder som Per och som också växt upp i Västerhaninge. Däremot minns jag att han sa till mig att man skulle blanda i metanol i bensinen till moppen för att få den att gå fortare.
Redan då sågs han som mycket egen.

Vi gick på samma skolor, fast inte samtidigt då han är 4 år äldre än jag.
Både han och jag skulle egentligen ha gått högstadiet på Ribbyskolan, men Per Ohlin flyttades efter ett tag till Tungelsta skola och skälet lär ha varit mobbing. Själv gick jag på Tungelsta skola för att morsans man jobbade där och mina föräldrar tyckte den skolan var bättre.

Hela den här grejen med hans karriär i Morbid och Mayhem samt självmordet var för mig helt okänt tills jag såg dokumentären Så jävla metal och läste boken Blod, eld, död.
Citera
2016-11-04, 23:25
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Har införskaffat mig min första skiva med Mayhem och det är Live in Leipzig och det ska vara med Pelle på sång och det är endast för mitt intresse för Dead Pelle som jag köpte den. Ska ta och lyssna igenom den vid något tillfälle, för jag har börjat att gilla black metal nu i år.
Citera
2016-11-05, 10:16
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Har införskaffat mig min första skiva med Mayhem och det är Live in Leipzig och det ska vara med Pelle på sång och det är endast för mitt intresse för Dead Pelle som jag köpte den. Ska ta och lyssna igenom den vid något tillfälle, för jag har börjat att gilla black metal nu i år.
Hade den på cdr förut men var länge sedan blev sugen att skaffa den igen nu, kommer ihåg att killen jag fick den av sa att det var deras bästa skiva 🐼
Citera
2016-11-08, 12:59
Medlem
VolvoSonetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Jag hade inga som helst förväntningar på den boken, men blev förvånad över att den faktiskt var bra. Rekommenderas starkt!

Instämmer. Tänkte tipsa om boken, men såg att ngn hunnit före
Citera
2016-11-09, 05:46
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnan.och.Moroten
Hade den på cdr förut men var länge sedan blev sugen att skaffa den igen nu, kommer ihåg att killen jag fick den av sa att det var deras bästa skiva 🐼
Nu köpt, blev 25års jubilium LPn ska lyssna på den när jag installerar om datorn med windowsXP nästa vecka då den förhoppningsvis kommit in med posten :-D
Citera
2017-06-27, 19:13
Medlem
Marmoths avatar
Supersen in i ämnet men jag vill ge graven min respekt och är INTE ung och black metal, så hur hittar jag den?

PM:a gärna!

/M
Citera
2017-06-28, 11:18
Medlem
Rofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Supersen in i ämnet men jag vill ge graven min respekt och är INTE ung och black metal, så hur hittar jag den?

PM:a gärna!

/M

Den första träffen på google:
https://www.findagrave.com/cgi-bin/f...r&GRid=8282589

Dagens ungdom...
Citera
2017-06-28, 12:37
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rofer
Den första träffen på google:
https://www.findagrave.com/cgi-bin/f...r&GRid=8282589

Dagens ungdom...
Fast den där länken är lite lurig för det var den första jag tittade på men då jag följde GPS-adressen så upptäckte jag att den visar var Skogskyrkogården ligger och inte graven i sig.

Har sedan förstått att han inte ens ligger på Skogskyrkogården utan i Haninge och det finns filmer som visar men tänkte att en mer tydlig instruktion vore enklare att följa.

Se, lite koll har jag och jag tackar för att du kallar mig ungdom.
Citera
2017-06-28, 15:56
Medlem
Rofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Fast den där länken är lite lurig för det var den första jag tittade på men då jag följde GPS-adressen så upptäckte jag att den visar var Skogskyrkogården ligger och inte graven i sig.

Har sedan förstått att han inte ens ligger på Skogskyrkogården utan i Haninge och det finns filmer som visar men tänkte att en mer tydlig instruktion vore enklare att följa.

Se, lite koll har jag och jag tackar för att du kallar mig ungdom.

Österhaninge Begravningsplats är det väl. Tror det hör ihop med Skogskyrkogården på något byråkratiskt vis. Har läst den exakta platsen någon gång, kan kolla upp det lite senare. Annars får du ta med picknick i form av döda möss och getblod i termosen och ströva omkring en förmiddag.
Citera
2017-06-28, 16:11
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rofer
Österhaninge Begravningsplats är det väl. Tror det hör ihop med Skogskyrkogården på något byråkratiskt vis. Har läst den exakta platsen någon gång, kan kolla upp det lite senare. Annars får du ta med picknick i form av döda möss och getblod i termosen och ströva omkring en förmiddag.
Hahahaha, men det är inte så jag har för avsikt att göra. Vore kul att ha sett den bara.

Det låg youtube-filmer uppe med vägbeskrivning så jag kan kolla dem så funkar det nog.

Tack!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in