2016-11-02, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Vill dela denna med Martin
tv4play.se/program/så-mycket-bättre?video_id=3578640

Jag hoppas inte du slår dig själv igen. Tänker på dig.... Jag är din vän och kommer alltid att vara det, vet att du lider, ångrar, tycker du är dålig. MEJ, det är du inte. Jag är fortfarande din vän.

Jo man är dålig om man tar livet av andra människor, riktigt dålig och en stor skit !
Citera
2016-11-02, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Medberoende är inte lätt att förstå men Lotta är verkligen inte unik i detta avseende. Är det ingen som undrar varför en människa som tidigare inte uppvisat dessa tendenser helt plötsligt tappar omdömet totalt? Det har med medberoende att göra samt den psykiska misshandel hon utsattes för. Frågan är hur Martin gjorde för att hon skulle reagera så, värt eftertMedberoende är inte lätt att förstå men Lotta är verkligen inte unik i detta avseende. Är det ingen som undrar varför en människa som tidigare inte uppvisat dessa tendenser helt plötsligt tappar omdömet totalt? Det har med medberoende att göra samt den psykiska misshandel hon utsattes för. Frågan är hur Martin gjorde för att hon skulle reagera så, värt eftertanka!

Han är ju psykopat, skicklig manipulatör. Han uppvaktade henne, skickade blommor osv, var säkert duktig på att förföra. En offerkofta också som säkert väckte moderskänslor. Kvinnor fostras till att ta hand om, visa omsorg, vara moderliga, förlåta. Till en början i alla fall.
Citera
2016-11-02, 00:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är Tingsrättens uppfattning huruvida hon skulle lämna eller kunde styra över att lämna relationen. Det framgår inte i detta uttalande varför hon inte själv kunde styra över det.

Det framgår däremot väldigt tydligt att hon inte var på väg att lämna Martin - varken i det hon skrev eller gjorde.

Det är bl a därför jag inte tror att Tingsrättens dom håller, den har präglats för mycket av det mediala trycket o den felaktiga bilden av offer/gärningsman som målades upp från början.

Till exempel du själv ville ju inte tro att Lotta vid ett par tillfällen bl a under två dagar i sträck var hög på kokain. Och vid något tillfälle var de båda - Lotta o Martin - tillsammans så påverkade att hennes vännina inte ville umgås.
(Se dina inlägg från 16/10) Du försökte ju till o med på ett rätt dominant sätt tvinga mig att förse dig med de fakta som framgick ur FUPen men som du inte ville tro stämde.
Vi fick alla en medial bild som sedan långsamt krackelerade.

Det jag har vänt mig emot är dina påstående om barbiedroger och att Lotta missbrukade. Jag bad om källa också men det har du inte levererat än i dag, så med andra ord är dina påstående tagna fritt ur din egen fantasi och dina snedvridna tolkningar.
Lotta tog kokain någon gång och du får det till missbrukare vilket betyder i sin tur att du har svårt med att tolka skillnaden på någon gång och ett missbruk.
Du försöker måla upp en bild av Lotta som inte riktigt stämmer och jag begriper inte det eftersom du absolut inte kände henne eller vet något större om henne. Har du problem på något sätt som gör att du tror din inbillade verklighet stämmer?
Citera
2016-11-02, 00:40
Medlem
Citat:
Medberoende är inte lätt att förstå men Lotta är verkligen inte unik i detta avseende. Är det ingen som undrar varför en människa som tidigare inte uppvisat dessa tendenser helt plötsligt tappar omdömet totalt? Det har med medberoende att göra samt den psykiska misshandel hon utsattes för. Frågan är hur Martin gjorde för att hon skulle reagera så, värt eftertanka!

Fast Lotta var ju ihop med Magnus under 6 års tid och visade precis samma tendenser..

Det är inte "normalt" att stanna i en relation som gör en illa - psykiskt eller fysiskt.
Citera
2016-11-02, 00:56
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast Lotta var ju ihop med Magnus under 6 års tid och visade precis samma tendenser..

Det är inte "normalt" att stanna i en relation som gör en illa - psykiskt eller fysiskt.

Vem bestämmer vad som är normalt? Och vad ligger till grund för att vissa människor som blir våldsutsatta stannar? Har du någonsin reflekterat över vad som sker med en människa som utsätts för våld och kontroll?
Citera
2016-11-02, 01:42
Medlem
Rudges avatar
Newbiecracker, just så!

Att hon stannade så länge... Efter ett tag under de omständigheterna är det det som normaliseras. Alla har sitt eget lilla helvete. En del lever/överlever längre än så!

Kvinnans svaghet är den där modersinstinkten.
Men det är ju även deras styrka.

Martin har sina sjuka perspektiv men även om vi envisas med att identifiera Lotta som kvinnlig så vägrar jag att identifiera Martin som manlig. Sjukdom rakt igenom!
Citera
2016-11-02, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newbiecracker
Nej nej, det är knivskarp logik här. Båda hängde på gymet och hade liknande stil, alltså var de exakt likadana...

Vi kan i alla falla konstatera att Lotta och Martin hade fler beröringspunkter än man kunde se med blotta ögat från första början.

Den som själv har en 30cm stor tatuering på ryggen kanske inte är lika förfärad ifall killen hon möter har en tatuering både på halsen och på skallen?

Lotta och Martin var inte "exakt likadana". De var bara inte så olika så massmedia har velat göra gällandes. Även deras bakgrund liknade varandras.
Citera
2016-11-02, 04:15
Medlem
Citat:
Newbiecracker, just så!

Att hon stannade så länge... Efter ett tag under de omständigheterna är det det som normaliseras. Alla har sitt eget lilla helvete. En del lever/överlever längre än så!

Kvinnans svaghet är den där modersinstinkten.
Men det är ju även deras styrka.

Martin har sina sjuka perspektiv men även om vi envisas med att identifiera Lotta som kvinnlig så vägrar jag att identifiera Martin som manlig. Sjukdom rakt igenom!

Var någonstans har du kunnat läsa dig till att Lotta ville skydda och ta hand om Martin?

Jag har läst att hon ville ha häftig sex med honom. Att hon åtrådde honom. Längtade efter honom och saknade honom när han inte var på plats.

Jag har också läst mig till att hon ville sova tillsammans med honom och känna hans hud mot sin. Typ känna sig trygg med honom och i hans famn.

Men du säger att det var modersinstinkten som styrde. Jag undrar hur du har dragit den slutsatsen?
Citera
2016-11-02, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vem bestämmer vad som är normalt? Och vad ligger till grund för att vissa människor som blir våldsutsatta stannar? Har du någonsin reflekterat över vad som sker med en människa som utsätts för våld och kontroll?

Det är inte JAG som har hittat på definitionen för "normalt". Fråga en psykolog ifall du vill veta mera.

Det som skadar en själv ELLER ens omgivning räknas som icke normalt beteende.

Eftersom relationen med Magnus skadade Lotta då var den icke normal. Därför borde hon ha stuckit.

Om någon inte vill erkänna ens existens utan gömmer en för sina kompisar och ständigt ljuger och bedrar - då är det dags att dra. Den relationen är icke hälsosam och ska inte dras ut på tiden.

Det finns många här i tråden som påpekar ständigt att det inte är så "lätt" att göra slut. Men herreminhelvete det är ju inte frågan om ifall det är lätt eller svårt. Det är inte heller "lätt" att stanna.

Dessutom är det skadligt för en att stanna.
Citera
2016-11-02, 04:27
Medlem
Citat:
Han är ju psykopat, skicklig manipulatör. Han uppvaktade henne, skickade blommor osv, var säkert duktig på att förföra. En offerkofta också som säkert väckte moderskänslor. Kvinnor fostras till att ta hand om, visa omsorg, vara moderliga, förlåta. Till en början i alla fall.

Detta upprepas som en mantra i tråden utan någon som helst "bevis" på HUR han manipulerade sin omgivning.

Att köpa blommor och trisslotter till någon är inte ett särskilt skickligt sätt att "manipulera" en. Någon annan kvinna skulle inte ha tagit emot buketten från denna kille.

Att bjuda på knark skulle tvärtom vara sista spiken för många. Men inte för Lotta.

Därför tror jag inte på att han var en "skicklig" manipulatör. Jag tror tvärtom att det inte behövdes någon manipulering alls när det gällde Lotta.
Citera
2016-11-02, 04:28
Medlem
Citat:
Man fattar ingenting här. Du gaggar kärleksord om en snubbe som hoppat sönder en kvinnas huvud. Har du inga hästar hemma alls, "Vargaretas"?

Men Lotta gaggade ju kärleksord och ville ha BARN med en kille som redan hade dödat en och misshandlat fler personer.

Vad är det du inte fattar?
Citera
2016-11-02, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Alla tycker självklart att Martin är ett svin som aldrig mer borde få gå lös, han borde inte ha varit lös nu heller, Men många undrar nog hur en medelålders kvinna ger sig in i en relation med någon som faktiskt har mördat, varför hon fortsätter att hålla kontakten och fortsätter att tala om för honom att han är den enda hon vill ha. Systrar och ex ringer polisen vid några tillfällen och Lotta stoppar dom , blockar sitt ex stup i kvarten för att sedan ringa honom när hon behöver hjälp igen. Samma dag hon blev mördad skulle hon och M gå och träna och sola ihop. Varför inte bara byta nummer och stanna hos sitt ex tills hon fått en egen bostad , varför inte ringa polisen istället för att öppna för M mitt i natten . Jag tror att båda var beroende av den andra och kände att de betydde så mycket för någon annan att ingen av de kunde släppa taget . En kvinna som verkligen vill ta sig ur och som inte har barn som låser henne vis en speciell plats, inte en egen lägenhet heller hade med lätthet kunnat hålla sig undan länge

Precis detta! Det skulle ha gått - men hon ville inte.

Av någon anledning väljer media att mata oss med den versionen att det var "omöjligt". Martin tillät inte detta. Trots att hon inte ens försökte..

Jag menar att när man inte pratar sanning - då kan man inte hitta lösningar heller, eftersom man inte ser mekanismerna bakom situationen. Det är som att leta efter en nyckel där det finns ljus - inte där man har tappat den i mörkret.

Hade Lotta kunnat vara ärlig hade hon kanske fått den hjälp hon behövde.

Om media var ärlig då kanske man kunde hjälpa andra kvinnor i samma sits.

Nu är media budskap till dessa kvinnor att det är "omöjligt" att ta sig ur den här sortens relationer ifall mannen inte vill. Inget hopp alltså. Och man förminskar dessa kvinnor så att de definitivt inte tror på sin egen förmåga att klara av situationen. "Ingen" i deras omgivning kan hjälpa heller. Enda lösningen är alltså att stanna kvar.. och hoppas att man inte blir dödad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in