2016-10-29, 20:04
Medlem
Paijters avatar
http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2016/2016-02-17%20B%202094-14%20Dom%20.pdf

Läs från sida 7.
Citera
2016-11-01, 00:47
Medlem
Jag har haft samma fundering.

Jag vill bära på ett vapen för endast för självförsvar.

Kan tillägga att jag är "invandrare" bott här hela livet men på senaste tiden har det varit många invandrare som kollar fult och ser så jävla uppkäftiga ut. Jag slutar jobbet sent ibland och har en bit att gå hem samt ta två bussar, vill gärna vara beväpnad och redo att skydda mig själv....

det är mest syrianer och afghaner jag stör mig på som vandaliserar gatorna och hänger på stan hela tiden medan min farsa som är företagare betalar deras jävla intressen
Citera
2016-11-01, 01:03
Medlem
Ravenboxs avatar
Små fickknivar är befogade på allmän plats oavsett om du är scout/går runt i arbetsbyxor på stan. Huruvida dessa är lämpade för självförsvar är en helt annan femma.

Pepparspray är ett vettigt alternativ, kräver licens dock.
Hade jag varit nojig hade jag gått runt med skottsäker väst och en glock-pistol.. tyvärr lever vi i Sverige... där brottslingarna har övertag av polisen till och med.

Jag har lyckats kringgå lagen genom att ständigt bära med mig mc-handskar med knogskydd vilket dels är avskräckande och 100% lagligt samt ganska farligt i händerna på en boxare.
Citera
2016-11-01, 08:24
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Du skriver att det är olagligt, sedan citerar en text som visar att det inte stämmer. Rätt svar bör i fallet vara "Ja, det är olagligt i det syfte".

"ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa"

Har man en anledning bortom våld, rån etc så får du absolut bära kniv. Men problemet är att bevisa det. Hantverkare är en av få som faktiskt kan gå runt med kniv.

Bevisbördan ligger hos myndigheterna.

Samhället där jag bor genomskärs av ett legendariskt harrvatten. Helt ok att bära kniv, helst ska du ju ha vadarstövlar och fiskehatt också, samt vara nykter.

Nu i älgjaktstider går alla med en rejäl jaktkniv i bältet.
Citera
2016-11-01, 12:31
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Små fickknivar är befogade på allmän plats oavsett om du är scout/går runt i arbetsbyxor på stan. Huruvida dessa är lämpade för självförsvar är en helt annan femma.

Hade jag varit nojig hade jag gått runt med skottsäker väst och en glock-pistol.. tyvärr lever vi i Sverige... där brottslingarna har övertag av polisen till och med.

Jag har lyckats kringgå lagen genom att ständigt bära med mig mc-handskar med knogskydd vilket dels är avskräckande och 100% lagligt samt ganska farligt i händerna på en boxare.

Med vilken licens får du ha pepparspray?

Med vilken laglig frihet bär du med dig fickkniv om du inte är på arbetet, är scout på vandring, på väg till eller hem från jobbet?

Hur menar du att förstärkta handskar är lagliga att springa runt med?
Citera
2016-11-01, 14:25
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Med vilken licens får du ha pepparspray?

Med vilken laglig frihet bär du med dig fickkniv om du inte är på arbetet, är scout på vandring, på väg till eller hem från jobbet?

Hur menar du att förstärkta handskar är lagliga att springa runt med?
Fullständigt lagligt att bära en mora kniv till exempel om du ska på utflykt och grilla.

En fickkniv är nästan en nödvändig accociar för män, you should look into it.

ang. pepparspray-licens:

"Enligt 1 kap. 3 § e) vapenlagen (1996:67) omfattas tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar, till exempel pepparspray, av vapenlagen. Det fordras alltså polismyndighetens tillstånd att få ha sådana anordningar. Att införa dem i landet kräver införseltillstånd, som också ges av polismyndighet.

Läs på unge vän.
Citera
2016-11-01, 18:29
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Fullständigt lagligt att bära en mora kniv till exempel om du ska på utflykt och grilla.

ang. pepparspray-licens:

"Enligt 1 kap. 3 § e) vapenlagen (1996:67) omfattas tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar, till exempel pepparspray, av vapenlagen. Det fordras alltså polismyndighetens tillstånd att få ha sådana anordningar. Att införa dem i landet kräver införseltillstånd, som också ges av polismyndighet.

Läs på unge vän.

Istället för att låta nedlåtande så förstår du kanske varför jag frågar, du verkar ju veta allt.

En fickkniv är ingen accessoar man får gå runt med på stan, vad menar du med det?

Försök få licens att bära och använda pepparspray. Vad finns det för anledning för 99.9% av befolkningen att ens ansöka om licens? Jag tror aldrig jag ens hört talas om att vanliga människor får springa runt med spray, snarare får man väl licens som polis eller skyddsvakt skulle jag tro.

Avslutningsvis så håller jag inte med om att du får gå runt med en morakniv på stan för att du senare ska iväg på utflykt. Ska man hårdra det ska du väl lämna kniven i bagageutrymmet om du går in och köper en engångsgrill på vägen ut till skogen...
Citera
2016-11-01, 18:34
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Istället för att låta nedlåtande så förstår du kanske varför jag frågar, du verkar ju veta allt.

En fickkniv är ingen accessoar man får gå runt med på stan, vad menar du med det?

Försök få licens att bära och använda pepparspray. Vad finns det för anledning för 99.9% av befolkningen att ens ansöka om licens? Jag tror aldrig jag ens hört talas om att vanliga människor får springa runt med spray, snarare får man väl licens som polis eller skyddsvakt skulle jag tro.

Avslutningsvis så håller jag inte med om att du får gå runt med en morakniv på stan för att du senare ska iväg på utflykt. Ska man hårdra det ska du väl lämna kniven i bagageutrymmet om du går in och köper en engångsgrill på vägen ut till skogen...
Vakter som tror sig vara högutbildade jurister. Goddag yxskaft. Finns gott om prejudikat, läs HDs domar angående ämnet.

I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara
om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig
risk för att kniven kommer att användas som v
apen omfattas innehav av
sådana knivar av förbudet. Också en mindre slidkniv, t.ex. en morakniv, kan
godtas i många sammanhang, såsom vid en utflykt som innefattar grillning.
Detta gäller dock i regel inte vid exempelvis nöjestillställningar eller idrotts
-
evenemang och inte heller i andra sammanhang, där många människor träffas
eller uppehåller sig. (Prop. 1989/90:129 s. 21.)

HÖGSTA DOMSTOLEN
B 2094
-
14

Att du drar "fakta" ur rövhålet är en sak, som till exempel siffran "99.99%" du nyligen fick fram, men att utan faktiska kunskaper inom ämnet försöka resonera vad som är rimligt eller orimligt är fanimej luftpastej.

Att du tror att MC-handksar inte är tillåtna på allmän plats är ju fullständigt naivt, till och med knivsäkra handskar skulle accepteras. En annan sak är knogjärn, men tror du inte förstår dig på skillnaden mellan MC-skydd och vapen så lägger ner diskussionen då nivån från din sida är undermålig.

Folk måste också skilja på putativt nödvärn och nödvärn, låt oss ponera att man som jägare är ute på jakt, man blir anfallen av någon person som springer mot en med kniv på väg till kärran och bestämmer sig för att skjuta denne till döds är alltså helt OK i lagens mening.

Däremot, att gå runt med en kniv och hugga ner någon på stan när någon kaxar eller tittar snett på en är inte tillåtet.

Hade jag blivit anfallen på gatan hade jag alltså fått stoppa in tandskydd och tagit på mig MC-handskarna och spöa skiten ur människan i fråga tills jag känner att jag har situationen under kontroll.

Man får till och med gå runt med en jävla slägg-yxa på stan om man har den i en ryggsäck till exempel med packetering. Bara att säga man köpte den från en butik och man tänkte transportera den hem.
Senast redigerad av Ravenbox 2016-11-01 kl. 18:48.
Citera
2016-11-02, 01:01
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Citat:

ang. pepparspray-licens:

Läs på unge vän.

TS skriver klart och tydligt att han tänker bära kniven i självförsvarssyfte, detta är alltså inte i syfte för att åka på en grillutflykt.

Som lagrådet uttrycker det (NJA II 1990 s. 70):
Citat:
Utformningen av undantagen innebär i realiteten ett totalt förbud mot knivar som till sin typ inte har något normalt legitimt användningsområde, t ex springstiletter. Förbudet kommer också att omfatta alla former av innehav för vilka det inte finns något godtagbart skäl, exempelvis knivar som bärs i självförsvarssyfte. En sådan avgränsning är ju också just själva grundtanken bakom det utvidgade förbud som jag nu föreslår.

Det du pratar om är snarare ursäkter som man kan använda för att komma undan med brott, en sådan ursäkt medför ju dock inte att själva handlingen är laglig.
Citera
2016-11-02, 01:41
Medlem
Citat:
Vakter som tror sig vara högutbildade jurister. Goddag yxskaft. Finns gott om prejudikat, läs HDs domar angående ämnet.

I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara
om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig
risk för att kniven kommer att användas som v
apen omfattas innehav av
sådana knivar av förbudet. Också en mindre slidkniv, t.ex. en morakniv, kan
godtas i många sammanhang, såsom vid en utflykt som innefattar grillning.
Detta gäller dock i regel inte vid exempelvis nöjestillställningar eller idrotts
-
evenemang och inte heller i andra sammanhang, där många människor träffas
eller uppehåller sig. (Prop. 1989/90:129 s. 21.)

HÖGSTA DOMSTOLEN
B 2094
-
14

Att du drar "fakta" ur rövhålet är en sak, som till exempel siffran "99.99%" du nyligen fick fram, men att utan faktiska kunskaper inom ämnet försöka resonera vad som är rimligt eller orimligt är fanimej luftpastej.

Att du tror att MC-handksar inte är tillåtna på allmän plats är ju fullständigt naivt, till och med knivsäkra handskar skulle accepteras. En annan sak är knogjärn, men tror du inte förstår dig på skillnaden mellan MC-skydd och vapen så lägger ner diskussionen då nivån från din sida är undermålig.

Folk måste också skilja på putativt nödvärn och nödvärn, låt oss ponera att man som jägare är ute på jakt, man blir anfallen av någon person som springer mot en med kniv på väg till kärran och bestämmer sig för att skjuta denne till döds är alltså helt OK i lagens mening.

Däremot, att gå runt med en kniv och hugga ner någon på stan när någon kaxar eller tittar snett på en är inte tillåtet.

Hade jag blivit anfallen på gatan hade jag alltså fått stoppa in tandskydd och tagit på mig MC-handskarna och spöa skiten ur människan i fråga tills jag känner att jag har situationen under kontroll.

Man får till och med gå runt med en jävla slägg-yxa på stan om man har den i en ryggsäck till exempel med packetering. Bara att säga man köpte den från en butik och man tänkte transportera den hem.

MC handskar med förstärkning vid knogarna skulle mycket väl kunna bedömas vara ett vapen.
Hur skulle du sälja det till polis/åklagare/domare att du t.ex hade den typen av handskar med dig ut på krogen och använde dem i ett slagsmål. Finns inte en chans i helvete att du får på dig dem om du blir angripen, alltså måste du dra på dig dem innan bråket börjar, alltså för att använda som vapen.
De är inte dumma i huvudet utan fattar självklart att du har dem som knogjärn.

Det är alltså omständigheterna kring som avgör när det gäller föremål som inte i sig självt är enbart ett vapen.
Så en släggyxa kan vara helt ok men också olaglig, samma sak med en kedja eller dina MC handskar.
Citera
2016-11-02, 01:48
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
MC handskar med förstärkning vid knogarna skulle mycket väl kunna bedömas vara ett vapen.
Hur skulle du sälja det till polis/åklagare/domare att du t.ex hade den typen av handskar med dig ut på krogen och använde dem i ett slagsmål. Finns inte en chans i helvete att du får på dig dem om du blir angripen, alltså måste du dra på dig dem innan bråket börjar, alltså för att använda som vapen.
De är inte dumma i huvudet utan fattar självklart att du har dem som knogjärn.

Det är alltså omständigheterna kring som avgör när det gäller föremål som inte i sig självt är enbart ett vapen.
Så en släggyxa kan vara helt ok men också olaglig, samma sak med en kedja eller dina MC handskar.
?? Jag har dom för att dom är snygga och dom sitter skönt. Kallt ute såhär sent på kvällskvisten. Snälla, använd lite fantasi.

Har gått runt med tandskydd, nerblodad tröja, inlindande händer och skruvmejsel i handen.. Där kan vi snacka prepared to fight

Var några vakter för ett tag sen som frågade vad jag hade gjort med knogarna som var helt sönderslagna och blodiga, standard-respons; "avreagerade mig på ett träd".

Mina knogar i sig är vapen vettu, bara behagligare att hantera någon med handskar än utan.
Jag tänker på mina stackars knogar.

Om vi skall vara allvarliga kan man ta med sig vilken fancy-pancy combat knife man vill på stan och hugga ner någon friskt, när man sitter i polisförhör senare är det bara att säga:

"jag blev anfallen och turligt nog såg jag något som låg och blinka på trottoarkanten så hukade mig ner och tog upp föremålet som visar sig vara värsta rambo-kniven.. vilken turdag"
Senast redigerad av Ravenbox 2016-11-02 kl. 01:51.
Citera
2016-11-02, 01:51
Medlem
Citat:
?? Jag har dom för att dom är snygga och dom sitter skönt. Kallt ute såhär sent på kvällskvisten. Snälla, använd lite fantasi.

Har gått runt med tandskydd, nerblodad tröja, inlindande händer och skruvmejsel i handen.. Där kan vi snacka prepared to fight

Var några vakter för ett tag sen som frågade vad jag hade gjort med knogarna som var helt sönderslagna och blodiga, standard-respons; "avreagerade mig på ett träd".

Bara för att du kan hitta på en förklaring så innebär det inte att någon är dum nog att gå på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in