Citat:
Ursprungligen postat av
NyttAnonymtKonto
Istället för att låta nedlåtande så förstår du kanske varför jag frågar, du verkar ju veta allt.
En fickkniv är ingen accessoar man får gå runt med på stan, vad menar du med det?
Försök få licens att bära och använda pepparspray. Vad finns det för anledning för 99.9% av befolkningen att ens ansöka om licens? Jag tror aldrig jag ens hört talas om att vanliga människor får springa runt med spray, snarare får man väl licens som polis eller skyddsvakt skulle jag tro.
Avslutningsvis så håller jag inte med om att du får gå runt med en morakniv på stan för att du senare ska iväg på utflykt. Ska man hårdra det ska du väl lämna kniven i bagageutrymmet om du går in och köper en engångsgrill på vägen ut till skogen...
Vakter som tror sig vara högutbildade jurister. Goddag yxskaft. Finns gott om prejudikat, läs HDs domar angående ämnet.
I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara
om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig
risk för att kniven kommer att användas som v
apen omfattas innehav av
sådana knivar av förbudet. Också en mindre slidkniv, t.ex. en morakniv, kan
godtas i många sammanhang, såsom vid en utflykt som innefattar grillning.
Detta gäller dock i regel inte vid exempelvis nöjestillställningar eller idrotts
-
evenemang och inte heller i andra sammanhang, där många människor träffas
eller uppehåller sig. (Prop. 1989/90:129 s. 21.)
HÖGSTA DOMSTOLEN
B 2094
-
14
Att du drar "fakta" ur rövhålet är en sak, som till exempel siffran "99.99%" du nyligen fick fram, men att utan faktiska kunskaper inom ämnet försöka resonera vad som är rimligt eller orimligt är fanimej luftpastej.
Att du tror att MC-handksar inte är tillåtna på allmän plats är ju fullständigt naivt, till och med knivsäkra handskar skulle accepteras. En annan sak är knogjärn, men tror du inte förstår dig på skillnaden mellan MC-skydd och vapen så lägger ner diskussionen då nivån från din sida är undermålig.
Folk måste också skilja på putativt nödvärn och nödvärn, låt oss ponera att man som jägare är ute på jakt, man blir anfallen av någon person som springer mot en med kniv på väg till kärran och bestämmer sig för att skjuta denne till döds är alltså helt OK i lagens mening.
Däremot, att gå runt med en kniv och hugga ner någon på stan när någon kaxar eller tittar snett på en är inte tillåtet.
Hade jag blivit anfallen på gatan hade jag alltså fått stoppa in tandskydd och tagit på mig MC-handskarna och spöa skiten ur människan i fråga tills jag känner att jag har situationen under kontroll.
Man får till och med gå runt med en jävla slägg-yxa på stan om man har den i en ryggsäck till exempel med packetering. Bara att säga man köpte den från en butik och man tänkte transportera den hem.