Flashback bygger pepparkakshus!
2016-11-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Nu var ju dessa pojkar ostraffade och hade hela livet framför sig med allt vad det innebär. Helt oskyldiga och omtyckta. Så tråkigt att vissa måste växa upp i socioekonomiskt utsatta områden. Hjärtat gråter över att två pojkar nu har gått bort. Rymdkram.

Nej dom var inte ostraffade. Sluta att trolla varenda jävla tråd...
Citera
2016-11-01, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Nej dom var inte ostraffade. Sluta att trolla varenda jävla tråd...

Jo min vän. Enligt gp.

http://www.gp.se/

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/s...öda-1.3919066

"Under måndagskvällen sköts två män till döds i Frölunda i Göteborg. De två unga männen var bröder, 16 och 20 år gamla. Båda är tidigare ostraffade. På morgonen hittade polisen en silverfärgad moped som gärningsmännen tros ha använt som flyktfordon. Gärningsmännen är fortfarande på fri fot." GP
Senast redigerad av praktjakt 2016-11-01 kl. 13:32.
Citera
2016-11-01, 13:30
Medlem
Tjaa någon som vill slänga upp en bild på den här Mazdak? som det pratas om till höger och vänster?
Citera
2016-11-01, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Erik Nord polis chef i storgöteborg säger i gp att det beror på att Europa och världen blivit rundare dom sista åren. Vad menar han?
Kan inte länka från mobilen. gp.se

Mindre antagligen...
Citera
2016-11-01, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Har du just att göra en snabb skiss över släkt- och vänskapsförhållanden över de omtalade personerna i denna och andra trådar? Jag har svårt att hänga med.

Ska försöka ..
Sohrab är uppvuxen i Kortedala/Bergsjön och sitter i rullstol sedan 11-12 år tillbaka efter att försökt komma undan polisen och kört av vägen. Han har två äldre systrar och en bror. Samtliga bor runt om kring Frölunda/Tynnered. Goulara tvillingarna är äldsta systerns söner och Rostami bröderna som blev skjutna igår är den andra systerns söner. Samtliga umgåtts nära med sohrab och hängt i hans lägenhet i Tynnered ( Fardeen Golauara blev skjuten i en bil utanför denna lägenhet och sohrab var med honom i bilen).

Sohrab Och mazdak var gamla vänner och var båda misstänkta även för värdetransportrånet 2012 (sohrab som medhjälpare). Mazdak började under åren hänga mer med sin lille brors yngre vänner och sohrab med sina systersöner och deras vänner. Alla killar i 16-20 års åldern. Båda grupperingarna hållt på med narkotikaförsäljning, inbrott , utpressning av andra mindre skyddade individer i området osv..
De har även begått en del brott tillsammans.

Skjutningen mot Goulara bröderna 2013 var utfört av killarna runt om mazdak. klicken runt om honom (lillebroderns vänner som nu var Mazdaks vänner) har med åren agerat mer aggressiva och visade allt mindre "respekt" för honom. Precis som i Bergsjön så ville de yngre ta över helt och de plockade till slut bort honom. Enda skillnaden med Bergsjön är att Mazdak var ingen Aha och hans enda muskler var just de som vände sig mot honom.

Samma killar är bakom morden igår.. Motivet verkar vara flera och helt ärligt så vet jag inte vad som är riktigt.
Citera
2016-11-01, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är tragiskt. Det är synd att så många unga är iblandad i sådant här skit. Var är föräldrarna? Vad har gått fel? Enligt GP så var de här unga killarna ostraffade.
Om dom var ostraffade beror nog på att polisen inte haft tid. Det finns nog få i dessa kretsar som mördas utan att ens snattat en kola. Jag säger som en tidigare skrev här. Man blir totalt likgiltig och bryr sig inte längre.
Citera
2016-11-01, 13:41
Medlem
Försökte någon av de två skjutna ta sig från platsen, eller föll de direkt?

Spännande att se att det här misstänkta brottet inte får större uppmärksamhet i Aftonbladet än det misstänkta brottet med utkastade punkteringsprylar i Stockholm.

Två mördade invandrare börjar bli vardagsmat.

Någon som vet om det finns spår av kulorna runt brottsplatsen?
Citera
2016-11-01, 13:43
Medlem
BengtAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Folk blir skjutna för skulder på hundralappar. Ofta är det inte summan som är av betydelse, allt handlar om status, heder och respekt. "Mig lurar du inte på pengar, oavsett om det är en krona eller en miljon".

Troligen inga skulder i detta ärende, utan gängkrig och hämndmord

Gick en intressant podcast i P1 dokumentär i september som hette Skotten i Göteborg http://t.sr.se/2dm5PHf/ som visar hur dessa människor tänker och vad det är som "triggar" dom att fortsätta och hur dom ser på polisens roll.Intressant är ordet
Citera
2016-11-01, 13:44
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Om dom var ostraffade beror nog på att polisen inte haft tid. Det finns nog få i dessa kretsar som mördas utan att ens snattat en kola. Jag säger som en tidigare skrev här. Man blir totalt likgiltig och bryr sig inte längre.

Jag måste nog erkänna att jag också känner likgiltighet inför sådana här händelser nuförtiden, vilket jag får lite dåligt samvete av. Nästan så att jag inte ser människorna bakom rubrikerna längre. Kan bero på att det sker skjutningar alltför ofta.

Men jag blir alltid ledsen när jag hör unga människor förlora livet till droger/gängkriminalitet. Unga är lätt influerade av miljön de lever i. Jag tänker på mina småsyskon och hur det kunde ha gått för dem och de bodde i fel miljö.
Citera
2016-11-01, 14:08
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag måste nog erkänna att jag också känner likgiltighet inför sådana här händelser nuförtiden, vilket jag får lite dåligt samvete av. Nästan så att jag inte ser människorna bakom rubrikerna längre. Kan bero på att det sker skjutningar alltför ofta.

Men jag blir alltid ledsen när jag hör unga människor förlora livet till droger/gängkriminalitet. Unga är lätt influerade av miljön de lever i. Jag tänker på mina småsyskon och hur det kunde ha gått för dem och de bodde i fel miljö.

Det verkar inte som så många andra bryr sig heller. Nyheten finns inte på DN:s förstasida, trots att det inte ens är 24h sedan det hände.
Citera
2016-11-01, 14:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Rubrik justerad// Mod
Citera
2016-11-01, 14:19
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
DN är väl helt och hållet beroende av TT när det gäller nyheter utanför Stockholms län. Dagens Industri har ett GBG kontor, men det är, sett till de stora nyhetsredaktionerna i Stockholm, undantaget som bekräftar regeln skulle jag gissa på.

Vill man läsa nyheter om andra områden i landet får man använda sig av de lokala medierna och/eller redaktionerna(t ex Västnytt) annars blir det medieskugga. Exempel vill jag läsa om vad som händer i Malmö, så läser jag Sydsvenskan, jag läser inte DN.

Det må så vara, men man kan också tycka att ett dubbelmord på två yngre personer är en tillräckligt stor sak för att behålla det på förstasidan i alla fall upp till 24h efter mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in