Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-28, 13:51
  #913
Medlem
se_där...s avatar
Vill slå till på min första mac nu. Vart köper man den bäst?
2399 dollar för billigaste 15 tums modellen på apple.com.

Ska man vänta till man kan köpa den från svenska handlare, eller spelar det ingen större roll?
Citera
2016-10-28, 20:09
  #914
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vill slå till på min första mac nu. Vart köper man den bäst?
2399 dollar för billigaste 15 tums modellen på apple.com.

Ska man vänta till man kan köpa den från svenska handlare, eller spelar det ingen större roll?
Du har inte tänkt på att uttagen är helt annorlunda i USA? Då behöver du en adapter som absolut kan försämra strömtillförseln mellan uttag och dator. Så köp svenskt!
Citera
2016-10-29, 08:32
  #915
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vill slå till på min första mac nu. Vart köper man den bäst?
2399 dollar för billigaste 15 tums modellen på apple.com.

Ska man vänta till man kan köpa den från svenska handlare, eller spelar det ingen större roll?
Som ovanstående skriver är det olika uttag i USA och Sverige, men sen är det heller inte möjligt att beställa från ett annat lands Apple Store till Sverige, utan det går endast att handla från svenska Apple Store om du bor i Sverige.
Citera
2016-10-31, 06:41
  #916
Medlem
Funderat en längre period att skaffa dator, främst Mac. Jag har inte ägt en dator sen 2009/2010 och har använt min iphone som dator.

Det jag tänkt göra med en dator är: Internet, bankärenden, spotify, youtube/film, hålla på lite med foton och bilder.

Sist jag använde ett operativsystem var 2009/10 och då var det windows 7 tror jag så jag vet inte om windows idag är något jag får lära mig på nytt om jag bör skaffa en PC igen.

Så mina frågor är generellt: Är Mac OS svårt att lära sig?

• Macbook air eller pro? Eller bör jag satsa på en PC?

Nya macbook pro kommer nu med, men då den är för dyr för mig undrar jag bara av lite oro om air & pro är för gamla för att vara värda att köpa ny i butik?

Vågar man köpa beg?

Är tacksam för alla svar och all hjälp jag kan få.
Citera
2016-11-01, 12:27
  #917
Medlem
Painted-Birds avatar
Min Macbook Pro 15" 2011 börjar sjunga på sista versen, men vet inte vad jag ska välja för någon ny. Rent prismässigt så får det nog bli en Macbook 12", nya Macbook Pro 13" eller en beggad 15" retina. Använder mest den för att surfa Flashback och kolla på film. Är 12 och 13 tum för litet för det? Är lite lockade med en mindre dator då jag reser mycket och en 12" kan jag ju ta med mig överallt.
Citera
2016-11-18, 22:47
  #918
Medlem
När tror ni de nya Macbooksen blir lite billigare? Juni-juli?
Citera
2016-12-25, 01:16
  #919
Medlem
KavliBaconosts avatar
Är jävligt trött på windows och är sugen på att köpa en mac, eventuellt här i mellandagarna. Kommer bara använda den till vardagligt bruk, streama film, surfa os.v. Vill ha en smidig, snabb macbook bara.

Budget är ca 12 000 kr, RAM minne ska helst vara 8 eller mer. Minne antar ja inte spelar nå roll då de programmen som ska installeras är typ spotify och popcorn time. Är jävligt kass på datorer så har ingen vidare koll på skillnaden mellan air och pro, utom de uppenbara då, och känner att de inte spelar nån roll vilken av dem. Skulle föredra en 15' men antar att med min budget det kan bli knepigt, 12 eller 13' kommer säkert funka också.

Hoppas nån har ett trevligt förslag, god jul!
Citera
2017-01-10, 18:05
  #920
Medlem
Jag ska till slut efter många om och men införskaffa mig en Macbook. Huvudanledningen är att jag har lessnat på stationär, samt vill ha en bärbar dator som är bra att surfa med samt diverse andra saker. Då jag ska utbilda mig till datoringenjör, så funderar jag över vilken version som hade varit smidigast/bäst att använda sig utav. Vad skiljer sig mellan de två olika versionerna, och vilken passar bäst för mina syften? Alltså programmering och generell användning såsom surfing och mindre krävande spel ( FM 17). Budgeten ligger på max 14 tusen.

Tack på förhand!
Citera
2017-01-10, 21:43
  #921
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavliBaconost
Är jävligt trött på windows och är sugen på att köpa en mac, eventuellt här i mellandagarna. Kommer bara använda den till vardagligt bruk, streama film, surfa os.v. Vill ha en smidig, snabb macbook bara.

Budget är ca 12 000 kr, RAM minne ska helst vara 8 eller mer. Minne antar ja inte spelar nå roll då de programmen som ska installeras är typ spotify och popcorn time. Är jävligt kass på datorer så har ingen vidare koll på skillnaden mellan air och pro, utom de uppenbara då, och känner att de inte spelar nån roll vilken av dem. Skulle föredra en 15' men antar att med min budget det kan bli knepigt, 12 eller 13' kommer säkert funka också.

Hoppas nån har ett trevligt förslag, god jul!
Jag vill också ha en MacBook Pro 15 tum. Men sen var det det här med pengar, dåra... Okej, så här tänker jag göra:

Det får bli en 13 tummare. Jag använder en extern skärm när jag behöver mer yta. Så får det bli. Någon Windows-häck kommer inte på tal.

Alternativet är att köpa en stationär Mac. En Mac mini (en utmärkt dator) eller iMac. Nya modeller är på väg. Allt mobilt gör jag redan idag på iPad och iPhone.
Citera
2017-01-11, 19:24
  #922
Medlem
Mounotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavliBaconost
Är jävligt trött på windows och är sugen på att köpa en mac, eventuellt här i mellandagarna. Kommer bara använda den till vardagligt bruk, streama film, surfa os.v. Vill ha en smidig, snabb macbook bara.

Budget är ca 12 000 kr, RAM minne ska helst vara 8 eller mer. Minne antar ja inte spelar nå roll då de programmen som ska installeras är typ spotify och popcorn time. Är jävligt kass på datorer så har ingen vidare koll på skillnaden mellan air och pro, utom de uppenbara då, och känner att de inte spelar nån roll vilken av dem. Skulle föredra en 15' men antar att med min budget det kan bli knepigt, 12 eller 13' kommer säkert funka också.

Hoppas nån har ett trevligt förslag, god jul!
Köp en begagnad? Ligger en fin MBP 15" -15 ute på Blocket i detta nu.. för det facila priset, 15 000:-
Citera
2017-01-11, 19:25
  #923
Medlem
Mounotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Jag vill också ha en MacBook Pro 15 tum. Men sen var det det här med pengar, dåra... Okej, så här tänker jag göra:

Det får bli en 13 tummare. Jag använder en extern skärm när jag behöver mer yta. Så får det bli. Någon Windows-häck kommer inte på tal.

Alternativet är att köpa en stationär Mac. En Mac mini (en utmärkt dator) eller iMac. Nya modeller är på väg. Allt mobilt gör jag redan idag på iPad och iPhone.
Se mitt inlägg ovan.
Citera
2017-01-17, 05:58
  #924
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mounoto
Se mitt inlägg ovan.
Nej, begagnat kommer inte på tal. En fem år gammal dator är GAMMAL.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback