En intressant artikel i Expressen om en intressant utveckling inom M. Nyttomaximerande politisk spelteori satt i praktik, med stora implikationer för framtiden - och i viss harmoni med mitt tänkande på flera punkter.
Helgens ungdomsbråk avgör framtiden för M lyder rubriken och handlar i korthet om hur ett decennielångt käbbel inom MUF kan mutera till en ny invandringsrestriktiv syntes mellan konservativa och liberala, där trådomtalade buskillen Rasmus kan finna sig störtad.
Hur detta interna intrigerande faller ut kan jag inte bedöma, men premisserna är intressanta. Precis som jag gissade kan Rasmus Törnblom bli den förste karriäristen i ett etablerat parti att förlora terräng på ett profilerat ställningstagande i invandringsliberal riktning. Nog så viktigt, rent
broiler-pedagogiskt, om rädslan sätter sig i väggarna att invandringsvurm är lika gångbart som, ja vad nu kidsen tycker är riktigt statussänkande mossigt idag.
Men, viktigare ändå, kan vara den machiavelliska dynamik som artikeln skisserar, och som jag så länge efterlyst. En sådan där djärv ideologisk perspektivförskjutning, som renodlar, som bjuder över, som lyfter det
politisk-pragmatiskt nödvändiga till det principiellt dygdiga.
Vi har alltså ett förflummat MUF, där Rasmus-falangen rörde sig på GAL-TAN-skalan i riktning mot MP, en resa som påbörjats tio är tidigare av Niklas Wykman. En viss Benjamin Dousa tillhör samma falang, men bedömer tydligen att det nu är läge att sätta sin spelteoretiska makttagarmodell från Handelshögskolan i verket, genom att samla oppositionen kring sig, skapa en ny allians mellan gamla ovänner.
Citat:
Sedan adderade han migrationen. Här bytte ju de flesta i svensk politik fot. Och plötsligt fanns det en gemenskap att hitta mellan de konservativa som inte gillar kulturkrockar och nyliberaler som inte gillar en stark stat. Nämligen den att invandringen inte ska kosta några pengar. Och med den linjen utmanade herr Dousa förbundsledningen, som också hade svängt mot mer restriktivitet, men tveksamt och försent.
Så genomför man alltså en lyckad statskupp.
Man får konservativa kids som skriver debattartiklar om att införa utegångsförbud i invandringstäta förorter och återupprätta det svenska ordensväsendet att göra gemensam sak med knarkliberaler som drömmer om platt skatt och aktiv dödshjälp.
Det är en stor förändring.
Plötsligt har moderaterna ett ungdomsförbund som slår på moderpartiet från ett reaktionärt håll istället för ett progressivt.
Om man med "reaktionär" menar att rygga inför ett stup och "progressiv" att man fortsätter framåt, så visst. Men poängen är att det radikalt nya förstås inte var att få nyliberala brats att sluta vara ungdomligt kategoriska, tvärsäkra, visionära.
Tvärtom, som jag alltid hävdat. Man ska inte få dem sluta tro på marknadskrafter och osynliga händer, utan börja. Inte hymla och kompromissa med övertygelser utan renodla och bjuda över.
Tesen är så enkel och ren som alla heureka-ögonblick måste vara:
Ingen annan invandring till Sverige är acceptabel än den för Sverige ekonomiskt lönsamma.
All annan migration syftar till att vara humanitär, men är det i själva verket inte, eftersom det nästan aldrig är nyttomaximerande att hjälpa i Sverige. Inget kaffe ska odlas i Sverige, ingen humaitär hjälp ska ges. Att det handlar om människor i det senare fallet gör det kapitalistiska imperativet än mer tvingande, eftersom det dessutom är moraliskt nödvändigt att hjälpa så många man kan, med givna resurser. Den resultatpresterande aktieägarmodellen svarar bäst upp mot goda svenskars förväntan att hjälpa, på samma sätt som för tillverkningsindustrin - genom att arbeta avreglerat globalt.
OK - nu är säkert revolutions-muffarna inte
riktigt framme i min färdiga vision. Men, om de är rationella, intelligenta aktörer så kommer de vara mottagliga för tankegods som överlägset konkurrenskraftigt svarar mot deras behov.
Det är ju i den polariserade, förbittrade konflikten som åsiktsdarwinismen har bäst funktion, inte i den liknöjda hegemonin. Om ungdomarna i M kan leda partiet i en riktning som SDU kanske mutat in, om de fått chansen - så är det väl också sedelärande. Det var det konfliktfyllda, fragmenterade Europa som med desperat vässad konkurrenskraft vann världsherravälde, inte det enade, centralstyrda Kina.