2016-10-25, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

Nu får du väl ändå ta och ge dig!
Du är inte en allsmäktig Gud som kan avgöra vem som är dömd att misslyckas från start eller vem som är en bra eller dålig människa. Det är omdömen och tendenser som vi sett under 40-talet när vi sorterade ut vissa individer på dessa premisser. Ser du inte vad du skriver??

Du har varit på gång och med pekpinnen försökt klandra andras åsikter i denna tråd i allt för många inlägg. Vi tycker olika - detta är ett diskussionsforum.
Hurvida jag behöver mogna, är naiv eller andra ska förbjudas att uttryck sin åsikt, är saker som jag nästan chockas av att få läsa från någon i ett anonymt forum. Och du skriver faktiskt att du varnar mig!??
Med all respekt vad håller du på med??
Med personer som uttrycker detta får i alla fall jag väldigt obehagliga vibbar från ett mellaneuropeiskt land på 40-talet.
.

Du, med flera, är ju naiva. Ni ser en Lotta utifrån de sms och den yta man ser i det man kan läsa. Därefter drar ni era slutsatser. Det är inte sunt. Lotta och vi alla andra är mer värda än så. Och kan man tänka lite, har erfarenheter, utbildning, samt människokännedom, så vet man bättre än att slänga ur sig att "hon borde veta bättre" om en människa man inte känner.

Du anklagar Lotta för att vara naiv och dum, varför blir du upprörd när jag kallar dig för detsamma? Du är ju här för att kunna försvara dig. Det är inte Lotta.

Ja, jag varnar dig. I all omtanke. Döm inte människor utifrån dina snabba bedömningar. Du kommer att ha fel, och få både positiva och negativa överraskningar när du gör dina ytliga sorteringar av människor.

Kan någon berätta vad Lotta tog för sorts antidepp.? Vilken dos och hur länge? Samt när hon började må dåligt.

Jag är ingen dålig person, men lite ordning får det vara. Och att folk envisa med att lägga visst ansvar på Lotta gör mig heligt förbannad. Hon ville givetvis inte dö, det begriper alla, hoppas jag?

Det vill inte folk som går med i sekter, klättrar i berg eller kör rally heller. Men ingen anklagar dem, om de dör. Trots att de visste vad det innebar, på ett helt annat sätt än Lotta gjorde.
Citera
2016-10-25, 17:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Livstids fängelse.

Han dömdes till livstids fängelse vilket jag var helt övertygad om att han skulle göra men tingsrätten resonerade inte alls som jag trodde de skulle göra. De konstaterar att gärningen i sig inte räcker för att ge livstid men med hänsyn till Martins brottshistorik döms han ändå till livstid.

Jag har aldrig hört ett sådant resonemang förut. Har ni? Undrar om hovrätten köper det? Det är jag inte helt säker på däremot hoppas jag hovrätten bedömer gärningen och våldet på ett annorlunda sätt och ändå kan ge livstids fängelse.

Inte alls som jag trodde så jag kan inte komma och säga "jag sa ju Det".

Cantwell i Aftonbladet säger ju också att resonemanget är annorlunda jämfört med andra domar, det kan ju bli annorlunda i HR tack vare det men jag hoppas att fanskapet får livstid, en sådan där galning ska inte gå lös på våra gator.
Citera
2016-10-25, 17:17
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du är en mycket naiv person, som inte kan se bortom din egen horisont. Och du anklagar Lotta för att ha gjort samma sak, trots att hon var i en utsatt situation, där inte du är i din trygga vrå.

Vidgar du inte dina vyer och ser djupet i människor och deras handlingar, samt fortsätter att se dig som överlägsen. Så varnar jag dig här och nu. Någon, kommer någongång i ditt liv hota din trygga självbild och tillvaro. Ingen av oss är perfekta, eller rationella i alla beslut vi tar i livet. Det är så. Och det är mänskligt. Det var mänskligt för Lotta, och det är även mänskligt för dig och mig och resten av befolkningen.

Martin var inte i en dålig period. Martin var och är en sjuk människa. Han var dömd att misslyckas från start.
Lotta var i en dålig period, hon var ingen dålig människa.

DU behöver mogna och inte sätta dig över människor du inte känner. Du har uppenbarligen inte varit i Lottas situation och ska därmed inte dra slutsatser som du inte har grund för. Du talar illa om en död person, känns det bra?

Alltså varför är det så svårt att förstå Solglittrets åsikter. Jag förstår precis vad hon menar. Och jag håller med henne. OCH jag har varit i Lottas situation!!!!
Citera
2016-10-25, 17:30
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Livstids fängelse.

Han dömdes till livstids fängelse vilket jag var helt övertygad om att han skulle göra men tingsrätten resonerade inte alls som jag trodde de skulle göra. De konstaterar att gärningen i sig inte räcker för att ge livstid men med hänsyn till Martins brottshistorik döms han ändå till livstid.

Jag har aldrig hört ett sådant resonemang förut. Har ni? Undrar om hovrätten köper det? Det är jag inte helt säker på däremot hoppas jag hovrätten bedömer gärningen och våldet på ett annorlunda sätt och ändå kan ge livstids fängelse.

Inte alls som jag trodde så jag kan inte komma och säga "jag sa ju Det".

Tror inte heller på livstid av hovrätten, då de kommer att studera mycket närmre, längre och faktum kvarstår, hon kunde tagit emot hjälpen som fanns, vet själv att det är svårt, dömer inte Lotta heller.... Men jag ser 2 offer i denna tragiska historia.....
Citera
2016-10-25, 17:32
Medlem
TarzansFarsas avatar
Nu när domen är fälld så går det att få tag i hela polisrapporten om allt som i Lisa holm fallet?
Citera
2016-10-25, 17:36
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarzansFarsa
Nu när domen är fälld så går det att få tag i hela polisrapporten om allt som i Lisa holm fallet?

(FB) Lotta Rudholm misshandlad till döds i Ulvsunda
Citera
2016-10-25, 17:37
Medlem
Hoppas att aset tappar tvålen ofta i duschen
Citera
2016-10-25, 17:38
Medlem
HeroesSilencios avatar
Trodde det skulle vara svårt att fälla för Mord men vilken glädje man känner... helt rättvist måste jag säga med tanke på hans brottsregister.

Men vi får se om han överklagar domen till hovrätten, han förlorar ju inget på det i alla fall.
Citera
2016-10-25, 17:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du, med flera, är ju naiva. Ni ser en Lotta utifrån de sms och den yta man ser i det man kan läsa. Därefter drar ni era slutsatser. Det är inte sunt. Lotta och vi alla andra är mer värda än så. Och kan man tänka lite, har erfarenheter, utbildning, samt människokännedom, så vet man bättre än att slänga ur sig att "hon borde veta bättre" om en människa man inte känner.

Du anklagar Lotta för att vara naiv och dum, varför blir du upprörd när jag kallar dig för detsamma? Du är ju här för att kunna försvara dig. Det är inte Lotta.

Ja, jag varnar dig. I all omtanke. Döm inte människor utifrån dina snabba bedömningar. Du kommer att ha fel, och få både positiva och negativa överraskningar när du gör dina ytliga sorteringar av människor.

Kan någon berätta vad Lotta tog för sorts antidepp.? Vilken dos och hur länge? Samt när hon började må dåligt.

Jag är ingen dålig person, men lite ordning får det vara. Och att folk envisa med att lägga visst ansvar på Lotta gör mig heligt förbannad. Hon ville givetvis inte dö, det begriper alla, hoppas jag?

Det vill inte folk som går med i sekter, klättrar i berg eller kör rally heller. Men ingen anklagar dem, om de dör. Trots att de visste vad det innebar, på ett helt annat sätt än Lotta gjorde.

Hurvida Lotta var naiv eller dum är svårt att avgöra utan att känna henne.
Däremot var hennes val av umgänge mycket dumt och hennes tilltro att detta var ofarlig och att misshandeln skulle upphöra naivt.
Vi diskuterar inte huvida jag eller någon annan postare är naiva - vi diskuterar Martins brott mot Lotta.
Därför vore det önskvärt om du upphörde med alla personangrepp - man tar i allmänhet till sådant när argumenten tryter. Precis som vissa då tar till nävarna.

O jo, vid farliga sysselsättningar klassar vi det som en riskbeteende - de får till exempelvis högre försäkringspremie, vanlig reseförsäkring gäller ej, livförsäkring kan vara omöjlig att få.
Inom sjukvården kan det bedömas som fel att levertransplantera en iv-missbrukare om vederbörande fortsätter sitt missbruk. Man har också svårt med hyreskontrakt, barnadoption etc om man har ett riskbeteende ex i form av missbruk. Rökare blir inte kärlopererade utan amputeras istället osv.
Så jo vi delar in folk i med eller utan riskbeteende. Men - vi sätter inte ett lägre värde på folk för det - men de har onekligen en påverkan på bedömningen av vissa saker.
Citera
2016-10-25, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vargaretas
Alltså varför är det så svårt att förstå Solglittrets åsikter. Jag förstår precis vad hon menar. Och jag håller med henne. OCH jag har varit i Lottas situation!!!!

Kan du tänka dig, det har jag också.
Så vem ska du tro på?
Fanns det någon orsak till att du befann dig i den situationen, eller har du fastnat i att det var ditt fel och dåligt omdöme?

Själv har jag insett att ingen människa, varken man eller kvinna (läs Martins dom) kan fly dessa människor, med vett och sans.

Men, vill du fortsätt piska dig själv och inte gå vidare i livet, så är det ditt val. Själv insåg jag att jag hade/har ett värde och att jag inte gjort något fel. Jag var i en svag position och utnyttjades, var inte mogen och stark nog i det läget att ta rationella beslut. Jag skämdes i många år, för det. Men med hjälpa av min grundtrygghet, stabil uppväxt, vettiga vänner, och självförtroende insåg jag snart att jag varit naiv och inte gjort något fel. Att utsättas för andras illvilja är inget brott!

Martintyper är experter på att smeka med ena handen och slå med den andra.

Lotta hade inte min eller er (självklara) styrka. Att skvallra om vad hon borde gjort efter hennes död, är ruttet och inte speciellt vackert. Ni borde tänka på ert eget liv och hur ni vill att andra pratar om er när ni dör. Har ni verkligen tagit rätt beslut i alla lägen? Visst finns det något som vi "genier" kan utforska och söndra i era liv, och tolka som vi vill, utifrån vad ni skrivit? Säger det verkligen allt om er, som personer? Ger det vi fått veta om Lotta rätt bild av henne, eller är det bara tolkningar av skrift?
Citera
2016-10-25, 17:40
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dembotronen
Hoppas att aset tappar tvålen ofta i duschen

Tyvärr så lär det dröja innan han får duscha med de andra. Lär sitta isolerad en lång stund. Men man kan ju hoppas att han möter sin överman till slut....
Citera
2016-10-25, 17:42
Medlem
Sameshs avatar
Gött att den jäveln fick rätt straff, hoppas att han får ett helvete i fängelset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in