Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-24, 12:11
  #8581
Medlem
Spider-Girls avatar
Vore kul med en liten update från alla slutare. Hur går det tex för dig den här gången AcessDenied?
Citera
2016-10-24, 16:59
  #8582
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Vore kul med en liten update från alla slutare. Hur går det tex för dig den här gången AcessDenied?

Jag fick ett återfall och snusade men nu är jag återigen inne på dag 4. Den här gången kanske det går bättre
Citera
2016-10-24, 17:49
  #8583
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Jag fick ett återfall och snusade men nu är jag återigen inne på dag 4. Den här gången kanske det går bättre
Tänk vad skönt för dig att slippa börja om gång på gång på gång! Kör nu bara dude! Ända in i kaklet!
Citera
2016-10-25, 14:56
  #8584
Medlem
Saywhat101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Vore kul med en liten update från alla slutare.

4 1/2 vecka snusfri nu. Funkar OK men har en ständig saknad av något under läppen. Kör tuggummi och lakerol som substitut. Måste snart ge f i det också så man blir helt fri ^^
Citera
2016-10-25, 15:32
  #8585
Medlem
En måndag om några dagar. Jag kämpar på.
Citera
2016-10-25, 16:10
  #8586
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Tänk vad skönt för dig att slippa börja om gång på gång på gång! Kör nu bara dude! Ända in i kaklet!
Ja det är tröttsamt att börja om från början om och om igen måste jag erkänna. Jag hoppas det funkar bättre den här gången. Något jag märkt av den här gången är att jag inte haft det där starka suget och yrsel/övrig abstinens som jag alltid haft de 4 första dagarna vid tidigare snusstopp. Har konstigt nog inte känt nåt särskilt sen jag kastade dosan för 4 dagar sen. Det är nästan så att jag istället ryser av obehag när jag tänker tillbaks på hur jag mådde efter återfallet: nervös och orolig i kroppen, svårt att somna på kvällen och en pajad mage m.m. Är så glad att jag nu klarat 5 dagar, märker redan att jag sover bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Saywhat101
4 1/2 vecka snusfri nu. Funkar OK men har en ständig saknad av något under läppen. Kör tuggummi och lakerol som substitut. Måste snart ge f i det också så man blir helt fri ^^
Bra kämpat! Håll ut och kämpa på!
Citat:
Ursprungligen postat av Bahalason
En måndag om några dagar. Jag kämpar på.
Bra kämpat!
Citera
2016-10-25, 16:31
  #8587
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Ja det är tröttsamt att börja om från början om och om igen måste jag erkänna. Jag hoppas det funkar bättre den här gången. Något jag märkt av den här gången är att jag inte haft det där starka suget och yrsel/övrig abstinens som jag alltid haft de 4 första dagarna vid tidigare snusstopp. Har konstigt nog inte känt nåt särskilt sen jag kastade dosan för 4 dagar sen. Det är nästan så att jag istället ryser av obehag när jag tänker tillbaks på hur jag mådde efter återfallet: nervös och orolig i kroppen, svårt att somna på kvällen och en pajad mage m.m. Är så glad att jag nu klarat 5 dagar, märker redan att jag sover bättre.

Bra kämpat! Håll ut och kämpa på!

Bra kämpat!

Vid det här laget kan du väl också alla fallgropar och vet hur du ska parera när hjärnan försöker lura dig tillbaka in i träsket?

För min egen del behövde jag försöka sluta 10-15 gånger innan jag till slut visste vilka fallgropar som skulle komma och som jag skulle förbereda mig på.

Exempelvis:
- Det går inte att "bara ta en snus"
- Det går inte att börja snusa igen men mycket mindre än tidigare
- Det går inte att ta en cigg (för det är ju inte snus!) på en fest
- Det går inte att sluta cold turkey och sen efter några dagar lindra abstinensen med nikotinhjälpmedel.

Märk väl att ovanstående gällde för mig och säkert är individuellt men när jag hade misslyckats så många gånger med att sluta så fattade jag till slut att det är nolltolerans eller inget för annars sitter jag där och mölar i mig baksnus efter baknus igen.

Nu har jag inte snusat på 17 månader.
Citera
2016-10-25, 17:20
  #8588
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Vid det här laget kan du väl också alla fallgropar och vet hur du ska parera när hjärnan försöker lura dig tillbaka in i träsket?

För min egen del behövde jag försöka sluta 10-15 gånger innan jag till slut visste vilka fallgropar som skulle komma och som jag skulle förbereda mig på.

Exempelvis:
- Det går inte att "bara ta en snus"
- Det går inte att börja snusa igen men mycket mindre än tidigare
- Det går inte att ta en cigg (för det är ju inte snus!) på en fest
- Det går inte att sluta cold turkey och sen efter några dagar lindra abstinensen med nikotinhjälpmedel.

Märk väl att ovanstående gällde för mig och säkert är individuellt men när jag hade misslyckats så många gånger med att sluta så fattade jag till slut att det är nolltolerans eller inget för annars sitter jag där och mölar i mig baksnus efter baknus igen.

Nu har jag inte snusat på 17 månader.
Jo jag har förstått nu att det är nolltolerans som gäller om man skall lyckas bli fri från beroendet. Grattis till 17 mån som snusfri, bra jobbat!
Citera
2016-10-25, 21:57
  #8589
Medlem
Gomens avatar
Är inne på min trädje dag nu. Lider verkligen när suget är som allra värst idag. Dum som jag var, tog jag en titt på bankonto(lönedag) idag. Gav upp på vägen till pressbyrån. Jag var inställt på att köpa dosa x . Nikotin tyggegummi blev det instället då jag i sista minuten tänkte på biverkningar med att snusa. Vet dock inte om detta kommer att hjälpa? Dämper det suget?

Förresten, när får man tillbaka aptiten? Jag hade noll aptit när jag snusade. Kunde gå en hel dag utan att bli hungrig.
Citera
2016-10-26, 03:37
  #8590
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gomen
Är inne på min trädje dag nu. Lider verkligen när suget är som allra värst idag. Dum som jag var, tog jag en titt på bankonto(lönedag) idag. Gav upp på vägen till pressbyrån. Jag var inställt på att köpa dosa x . Nikotin tyggegummi blev det instället då jag i sista minuten tänkte på biverkningar med att snusa. Vet dock inte om detta kommer att hjälpa? Dämper det suget?

Förresten, när får man tillbaka aptiten? Jag hade noll aptit när jag snusade. Kunde gå en hel dag utan att bli hungrig.
Tro mig, du blir snart jättehungrig Nikotinläkemedel hjälper vissa, men oftast förlänger de bara slutandet och abstinensen.
Citera
2016-10-26, 10:39
  #8591
Medlem
Spider-Girls avatar
Ett tillägg till mitt förra svar till dig Gomen:
Jag har tidigare testat Nikotinläkemedel, nedtrappning och snussubstitut som Onico och Choice. Alla metoderna ledde till återfall. Nu är det nästan två och ett halvt år sen jag istället prövade Cold Turkey, och jag är fortfarande snusfri och saknar det inte ens. Efter 25 år som beroende! (började när jag var 13 år)
Citera
2016-10-30, 20:49
  #8592
Medlem
TaxMonkeys avatar
Det har nu gått 16 dagar sen jag tog min sista snus. Innan dess snusade jag i fem år, varav de senaste tre var i nivån en dosa per dag.

Med det i åtanke är det otroligt märkligt hur lätt det var för mig att sluta (ta i trä, det värsta är måhända framför mig).

Jag slutade snusa på en fredag kväll. Mån-fre som föregick trappade jag ner till en halv dosa om dan. Därefter var det utgång på fredagen och innan jag drog hem och somnade gav jag bort sista dosan. När jag vaknade hade jag därmed "vunnit" de första typ nio timmarna av snusfrihet genom att sova igenom dem. Sedan käpte jag Onico, och har sedan dess tagit 1-4 av dessa rackare per dag. Ska dock fasa ut detta inom några dagar är planen.

Den första dagen hade jag ont i läppen och kände mig kallsvettig och rastlös. Den andra dagen tog jag en lång promenad och kände knappt nåt alls. Den tredje (första dagen på jobbet) var rätt så jävlig. Därefter har abstinensen i princip helt lyst med sin frånvaro. Ytterst märkligt som sagt, med tanke på hur djupt i beroendet jag var.

Vet inte om min historia är av intresse för någon, men jag kan iaf vara exempel på ett det inte måste vara ett stålbad att sluta snusa, även om man varit fast länge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback