2014-11-12, 09:30
Medlem
Hej äter nu 400mg gabapentin per dygn.
Undrar om jag kan hoppa över den någon dag och ta lyrica istället?
Äter andra mediciner också, undrar om lyrica har någon korstolerans mot andra läkemedel?
Tacksam för svar
Citera
2015-07-03, 01:55
Medlem
soosanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ticsmongo
Tycker helt klart gabapentin slår lyrica. Mycket mer naturlig kännsla över ruset.
Lyrica känner jag mig lite "sne" på, kan väl inte beskriva det bättre än så. Gabapentin ger för mig samma rus fast utan den där konstiga kännslan.

Förstår inte vad du får ut av det, mig gav det inget utom ångest..

Det enda som fungerar vad det gäller mig och psykmedicin är:
Alprozalam
Klonazepam
Flunitrazepam
Diazepam (lite)

Det enda som fungerar vid smärta för mig (jag har ibland svår ryggvärk):
OxyContin, OxyNorm
Dolcontin
Tramadol (1000 mg om dan = ok)
Citodon (I värsta fall)

Har provat:
Atarax
Lergigan
Alvedon 665 mg
Venlafaxin (dock slutat sen ett tag, som tur är..)
Propavan
Theralen (I vätskeform, man kunde råka sova i två dygn om man måttade fel)
Fontex (dock slutat sen ett långt tag, som tur är..)

Inget av dessa ger mig någon som helst hjälp. De är bara till för att läkarna ska bli av med patienter eftersom "att det står ju på beskrivningen av atarax/lergigan att det lindrar oro". Jag vet detta. En läkare har berättat det för mig, att de skrivs ut för att bli av med patienter, helt sjukt. De här "medicinerna" har en minimal bieffekt som påstås uppstå i form av viss lugnande effekt. Inget jag någonsin känt av. De föreskrivande läkarna borde prova det de skriver ut och märka att de inte är ett skit. Blir mer påverkad om det är klar sol ute eller ej eller några små moln (alltså inte särskilt).
Sen skulle jag vilje se den läkare som provar SSRI/SNRI på sig själv. Den läkaren lär aldrig skriva ut det igen i alla fall..
Citera
2015-07-03, 08:24
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Pregabalin sopar banan med gabapentin när det gäller smärtlindring.
Men den används ju dock bara till nervsmärta då . Den kommer att lindra ångesten till viss grad.

Och ruset dvs dåsigheten snarare går över efter en tids användande .

Sen är du såpass ångestladdad/deprimerad så kanske du faktiskt får pröva dig fram till en antidepp
som funkar .

"Ge mig oxycontin och fliunitrazepam " kommer du nog inte långt med på
Vårdcentralen .

//Retarderad
Citera
2015-07-04, 16:53
Medlem
200kgs avatar
Tycker Gabapentin känns som Lyrica fast 20x svagare ungefär, utöver det så ingen större skillnad. Det har väl visserligen en lugnande effekt, men den bet inte mycket på mig. Känns som man behöver äta rediga hästdoser också ju. Lyrica är ju garanterat bäst om det är antingen eller.
Citera
2016-05-05, 12:50
Medlem
auriels avatar
Jag har fått en otrolig nervsmärta efter en op, jag var bedövad i benet i 4 år, nu när jag fått nytt jobb ville jag känna mig piggare, har varit depremerad länge och även ätit större doser mirtazapin.
Så jag blev piggare när jag slutade med mirtasapin men fick ett ben som känns som det badar i kokande vatten.
Vet inte om det finns ett samband med mitt avslut av mirtazapin och början till nervsmärtotna. På ortopeden sa de att de inte kan se ett samband och att jag säkert kommer ha dessa smärtor livet ut om jag inte behandlar med Gabapentin.
De tycker jag ska ta 1200mg dag, men trappa upp dosen öka en tablett dagligen. Jag upplever dock att jag blir så trött. Jag kombinerar med stora doser norspan för att klara av att jobba. ( änvänt norpan länge, som avgiftning från heroin)
Hur flummig blir man i längden? Jag vill inte vara trött, slö okoncentrerad på jobbet.
Jag har nyligen gått ur ett heroinmissbruk, bytit det mot norspan som jag trappar ut. Heroinet använde jag mot ångesten, eftersom jag inte klarade atarax.
Hur som helst efter att självmedicinerat med opiater i många år blev jag tung heroinist. Nu är jag tillbaka på banan med jobb och ett flummfritt liv.
Kommer gabapentinet hjälpa mig i min abstinens mot opiater, minska min ångest som lyrica kan göra.
Kommer jag fortsätta vara allert, pigg och "oflummig" eller har de tänkt att jag ska bli en smärtfri zombi?
Är gabapentin ett bra läkemedel mot denna ofantliga smärtan?
Citera
2016-05-05, 18:00
Medlem
Allt b eror lite på vad man söker, jag som använder Gabapentin i rekreationellt syfte i doser runt 1500-3600 mg-ish gillar gaba mer än lyrica. Delvis för att den är mer mjuk och lugn i sin effekt samt att man bygger på dosen hela tiden 300mg per timme elr 2 emellan doserna. Jag gillar lyrica också, mycket beror på tillfälle. Ska jag på fest föredrar jag lyrica, ska jag vara hemma eller bara ut och vandra i stan föredrar jag gaba. Kan inte svara för er som använder den av annan anledning.
Citera
2016-05-05, 23:59
Medlem
Gabapentin är ett jävla trams för sanna färskingar. Lyrica också för den delen men lyrica blir man ju iaf hög på. Vad man blir på gabapentin vet jag fan inte vad man ska kalla det, obekväm, oskön, seg, trög. Jag trodde det va lite som lyrica men ja, som nån sa 20 x svagare. Att folk går på skiten i russyfte är för mig en gåta. Jävla påhitt.
Citera
2016-05-06, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c63amg
Gabapentin är ett jävla trams för sanna färskingar. Lyrica också för den delen men lyrica blir man ju iaf hög på. Vad man blir på gabapentin vet jag fan inte vad man ska kalla det, obekväm, oskön, seg, trög. Jag trodde det va lite som lyrica men ja, som nån sa 20 x svagare. Att folk går på skiten i russyfte är för mig en gåta. Jävla påhitt.

Vad menas? Jag lyckades bota min agorafobi och socialfobi tack vare gabapentin. Jag fick världens rus efter 10 år av inga känslor alls, världens lyckorus alltså. Gabapentinet gav mig ett sådant extremt rus att jag kunde prata med random folk och utnyttjade situationen till att bekämpa agorafobin. Så hur kan du påstå att man blir obekväm, oskön, seg, trög etc? Efter ett par år av Gabapentin slutade jag få effekt. Lyrica gav heller ingen effekt förutom enbart trötthet i början på högre doser. Så du kan inte påstå att det är skit. Ja, jag missbrukade till och från och mådde som en jävla prins, inte ens Oxycontin i doser om 150mg+ gav likvärdigt rus efter år av inga känslor.

Edit: Nej, jag är ingen färsking hörrudu, du låter som en däremot. Du vet att läkemedel slår olika på olika människor? Inte? Återgå till cannabisavdelningen i sådana fall och tro att cannabis löser allt /rant.
Citera
2016-05-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Vad menas? Jag lyckades bota min agorafobi och socialfobi tack vare gabapentin. Jag fick världens rus efter 10 år av inga känslor alls, världens lyckorus alltså. Gabapentinet gav mig ett sådant extremt rus att jag kunde prata med random folk och utnyttjade situationen till att bekämpa agorafobin. Så hur kan du påstå att man blir obekväm, oskön, seg, trög etc? Efter ett par år av Gabapentin slutade jag få effekt. Lyrica gav heller ingen effekt förutom enbart trötthet i början på högre doser. Så du kan inte påstå att det är skit. Ja, jag missbrukade till och från och mådde som en jävla prins, inte ens Oxycontin i doser om 150mg+ gav likvärdigt rus efter år av inga känslor.

Edit: Nej, jag är ingen färsking hörrudu, du låter som en däremot. Du vet att läkemedel slår olika på olika människor? Inte? Återgå till cannabisavdelningen i sådana fall och tro att cannabis löser allt /rant.
Uppenbarligen.
Lägg en eller två xanorstavar under tungan så blir du kvitt din agorafobi/socialfobi på riktigt ska du se gosse.
Citera
2016-05-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c63amg
Uppenbarligen.
Lägg en eller två xanorstavar under tungan så blir du kvitt din agorafobi/socialfobi på riktigt ska du se gosse.
Ogillar Xanor, Diazepam och Iktorivil är dock mycket bättre, som jag även får utskrivet. Tillsammans med Oxycontin, gosselilla.

Benso hjälper inte att ta bort problemen, bara tillfälligt. När ruset är ute så kommer problemen tillbaka. Benso gav inte samma rus som Gabapentin. Min agorafobi och socialfobi är borta, det är ångesten som behandlas som inte har någon koppling till det andra, utan det är PTSD från en brandolycka. Mupp.
Citera
2016-10-19, 19:32
Medlem
Alltså gabapentin o lyrica är det enda jag inte kan vara utan, har kört all benz diverse opiater tjack ladd u name it. Lyrica mår jag tusen ggr bättre aav men har helt ok dos gabapentin utskrivet och den e ju så mkt lättare att hantera. Lyrica har fuckat mitt liv till och från då jag aldrig haft på recept. Och äter man högdos i en elr 2 månader blir man ju heroinklass dålig där du bhvr minst 6000mg gabapentin för att känna minsta lilla ljusning. Funderar drf starkt på att försöka ta det lugnare med lyrica inte 3000mg per dag fast man bara sitter inne och blazar hela dagen utan ha den när d behövs xtra boost där inte gabapentinet e tillräcklig. Sjuk på lyrica ringer jag inte ens och avbokar möten osånt. Klickar alla bara..
Citera
2016-10-19, 19:45
Medlem
Gustavgrs avatar
gabapentin ger dig mer eufori än lyrica, lyrica är psykofarmaka och påvärkar ditt psyke det gör inte gabapentin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in