2016-10-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
I de miljöer han spenderat stora delar av sitt liv är psykopat på något vrickat sätt respektingivande, någon att passa sig för, vara försiktig att stöta sig med. Så att han själv hävdar att han har en sådan diagnos kan vara för att framhäva sig själv på ett visst sätt.

Jag håller faktiskt med Gaupe. Han behöver inte vara psykopat, utan kan helt enkelt bara vara totalt jävla felkopplad i skallen.
I fup kan du läsa att han är diagnostiserad, Antisocial personlighetsstörning. Det är vad vi kallar psykopater till vardags men med tillägg av kriminalitet och beroendeproblematik.
Citera
2016-10-03, 19:30
Medlem
Hejsan.

Läser lite i den del av FUP där deras sms finns. Jag undrar dock om bilderna på L finns med, dvs efter han misshandlat henne den sista gången? Inte så säker på att jag vill se.. Såg bild från en bil som exploderade i Gbg och sen dess kan jag inte sluta tänka på det, så jag bör väl undvika att se L tänker jag.
Citera
2016-10-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sery
Hejsan.

Läser lite i den del av FUP där deras sms finns. Jag undrar dock om bilderna på L finns med, dvs efter han misshandlat henne den sista gången? Inte så säker på att jag vill se.. Såg bild från en bil som exploderade i Gbg och sen dess kan jag inte sluta tänka på det, så jag bör väl undvika att se L tänker jag.

Klassisk fråga från de som VILL se men lindar in det lite vackert som du, att man inte vill se egentligen!
Nuförtiden är nog de flesta bilder på mordoffer sekretessbelagda. Man har lärt sig av Arbogamorden och Elin Krantz(fast där var det den mänskliga faktorn som inte höll måttet).
Citera
2016-10-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Later
Klassisk fråga från de som VILL se men lindar in det lite vackert som du, att man inte vill se egentligen!
Nuförtiden är nog de flesta bilder på mordoffer sekretessbelagda. Man har lärt sig av Arbogamorden och Elin Krantz(fast där var det den mänskliga faktorn som inte höll måttet).

Dra inte in mig i vad andra pysslar med är du snäll.
Citera
2016-10-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sery
Dra inte in mig i vad andra pysslar med är du snäll.

Jag vet inte vad du pysslar med. Jag bara svarade på din fråga!
Läcker det några bilder så lär de ju dyka upp här. Men varför fråga om dom?
Du vet inte om du vill se bilder men frågar trots det om bilder!?
Edit: Stavfel
Citera
2016-10-03, 19:58
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
I fup kan du läsa att han är diagnostiserad, Antisocial personlighetsstörning. Det är vad vi kallar psykopater till vardags men med tillägg av kriminalitet och beroendeproblematik.
Antisocial personlighetsstörning är en jävla tramsdiagnos som undertecknad också är välsignad med. Men för den sakens skull suger inte jag musten ur mina medmänniskor, slår tjejer eller sms-bombar folk. Inte heller har jag en utpräglad kriminell livsstil (om än ett förflutet, från tonåren) utan jobbar heltid med ett vanligt kneg och har så gjort under större delen av mitt vuxna liv.

Så även om han har APS (det har i stort sett varenda människa som suttit inne och genomgått en neuropsykiatrisk utredning) så tror jag snarare att det är hans personlighet i stort som gör honom till den han är. Felkopplad i huvudet helt enkelt, aggressiv, fullproppad med preparat och dålig impulskontroll. Möjligen kanske det förstärker hans APS, men jag tror man gör det ganska lätt för sig genom att skylla på den. Samtidigt avpersonifierar man honom och hans gärningar ganska bra.

Även människor utan APS eller psykopati kan faktiskt trakassera folk riktigt illa, samt utsätta dem för brott.
Citera
2016-10-03, 20:04
Medlem
Citat:
Antisocial personlighetsstörning är en jävla tramsdiagnos som undertecknad också är välsignad med. Men för den sakens skull suger inte jag musten ur mina medmänniskor, slår tjejer eller sms-bombar folk. Inte heller har jag en utpräglad kriminell livsstil (om än ett förflutet, från tonåren) utan jobbar heltid med ett vanligt kneg och har så gjort under större delen av mitt vuxna liv.

Så även om han har APS (det har i stort sett varenda människa som suttit inne och genomgått en neuropsykiatrisk utredning) så tror jag snarare att det är hans personlighet i stort som gör honom till den han är. Felkopplad i huvudet helt enkelt, aggressiv, fullproppad med preparat och dålig impulskontroll. Möjligen kanske det förstärker hans APS, men jag tror man gör det ganska lätt för sig genom att skylla på den. Samtidigt avpersonifierar man honom och hans gärningar ganska bra.

Även människor utan APS eller psykopati kan faktiskt trakassera folk riktigt illa, samt utsätta dem för brott.
Javisst är det så men då måste man ha någon form av empatistörning som gör att man utsätter människor.Jag anser inte att man avpersonifierar GM. Det är bara ett sätt att förstå hans beteende. Ingen ursäkt!
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-10-03 kl. 20:08.
Citera
2016-10-03, 20:06
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Javisst är det så men då måste man ha någon form av empatistörning som gör att man utsätter människor.
Empatistörningen var nog ganska uppenbar långt före han fick någon diagnos över huvud taget. Han startade ju sin slåfolksönderochsamman-karriär rätt så tidigt...
Citera
2016-10-03, 20:14
Medlem
Citat:
Empatistörningen var nog ganska uppenbar långt före han fick någon diagnos över huvud taget. Han startade ju sin slåfolksönderochsamman-karriär rätt så tidigt...
Ja så? Om han får en diagnos där bristen på empati tar sig i uttryck genom våld. Vad är problemet?
Citera
2016-10-03, 20:24
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ja så? Om han får en diagnos där bristen på empati tar sig i uttryck genom våld. Vad är problemet?
Att det är han som person och individ som utför gärningarna, och inte en så kallad diagnos som ligger bakom det hela. Sen det här tramset om att Lotta "var i klorna på en psykopat, då är alla i hela världen helt hjälplösa", vilket retar mig lite. Lotta hade svårt att ta sig ur det hela, kanske svårt att veta vad hon själv ville på grund av olika orsaker, och hon lät Martin trumma på. Han gick över alla gränser flera gånger om och tilläts göra så. Det här om att hon skulle vara något slags kalkylerat offer utvald med största noggrannhet för att Martin skulle släcka sin blodtörst är lite väl mycket vadsomnuvisaspåkanal5klockantjugoettnuförtiden.
Citera
2016-10-03, 20:40
Medlem
Citat:
Att det är han som person och individ som utför gärningarna, och inte en så kallad diagnos som ligger bakom det hela. Sen det här tramset om att Lotta "var i klorna på en psykopat, då är alla i hela världen helt hjälplösa", vilket retar mig lite. Lotta hade svårt att ta sig ur det hela, kanske svårt att veta vad hon själv ville på grund av olika orsaker, och hon lät Martin trumma på. Han gick över alla gränser flera gånger om och tilläts göra så. Det här om att hon skulle vara något slags kalkylerat offer utvald med största noggrannhet för att Martin skulle släcka sin blodtörst är lite väl mycket vadsomnuvisaspåkanal5klockantjugoettnuförtiden.
En diagnos är bara ett sätt att förstå en människas beteende inte en ursäkt. Jag tror inte att dessa människor väljer sina offer på det sättet. Problemet är att vissa människor p.g.a. olika omständigheter är mer mottagliga än andra och det kan de nog snabbt sniffa sig till. Direkt jag personligen ser ett beteende där manipulation pågår (javisst måste man ha en förförståelse för det), så drar jag mig ur. Jag leker inte de lekarna för att jag vet att det är lönlöst.
Citera
2016-10-03, 22:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tror att Ni är helt rätt ute. Kan t.o.m tänka mig att det kan bli tal om grovt vållande eller kanske dråp som Du är inne på.
I detta fallet tror jag nästan det hade varit bättre att GM hamnat på psyket för då tror jag inte att han hade fått känna på friheten igen.
Under hans tidigare fängelsestraff så har han ju visat prov på både labila drag och aggressivitet och det tror jag inte psykvården uppskattar........

Det vore dock för djävligt om denna fullblods dåren är ute på gatorna igen om 1,5 år för grovt vållande eller 6,5 år om det blir högsta straffet för dråp....

Japp, han är en samhällsfara. Alltså: en fara för samhället - en terrorist.

Det värsta är att det finns människor (personal) som skall tvingas jobba med honom.

Sällan har en medborgare framkallat så mycket äckel som Martin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in