Citat:
Ursprungligen postat av
AnybodyOutThere
I fup kan du läsa att han är diagnostiserad, Antisocial personlighetsstörning. Det är vad vi kallar psykopater till vardags men med tillägg av kriminalitet och beroendeproblematik.
Antisocial personlighetsstörning är en jävla tramsdiagnos som undertecknad också är välsignad med. Men för den sakens skull suger inte jag musten ur mina medmänniskor, slår tjejer eller sms-bombar folk. Inte heller har jag en utpräglad kriminell livsstil (om än ett förflutet, från tonåren) utan jobbar heltid med ett vanligt kneg och har så gjort under större delen av mitt vuxna liv.
Så även om han har APS (det har i stort sett varenda människa som suttit inne och genomgått en neuropsykiatrisk utredning) så tror jag snarare att det är hans personlighet i stort som gör honom till den han är. Felkopplad i huvudet helt enkelt, aggressiv, fullproppad med preparat och dålig impulskontroll. Möjligen kanske det förstärker hans APS, men jag tror man gör det ganska lätt för sig genom att skylla på den. Samtidigt avpersonifierar man honom och hans gärningar ganska bra.
Även människor utan APS eller psykopati kan faktiskt trakassera folk riktigt illa, samt utsätta dem för brott.