2016-10-03, 14:06
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
jag var oxå på samma linje
dråp tror jag på

Jag tror att Ni är helt rätt ute. Kan t.o.m tänka mig att det kan bli tal om grovt vållande eller kanske dråp som Du är inne på.
I detta fallet tror jag nästan det hade varit bättre att GM hamnat på psyket för då tror jag inte att han hade fått känna på friheten igen.
Under hans tidigare fängelsestraff så har han ju visat prov på både labila drag och aggressivitet och det tror jag inte psykvården uppskattar........

Det vore dock för djävligt om denna fullblods dåren är ute på gatorna igen om 1,5 år för grovt vållande eller 6,5 år om det blir högsta straffet för dråp....
Citera
2016-10-03, 14:18
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Skälet till att hon backar är att hon inte får stöd från start -- och jag var/är helt uppenbarligen den enda som bekymrat mig med att faktiskt läsa den delen av FUP.
Du pöser över ...
Vi är många som har läst HELA Fupen, inkl alla sms!

Hon fick en hel del hjälp och kontakt från början, återkoppling, nytt samtal med polisen som träffade henne, målsägerbiträde, förslag till boende, förslag till hundhjälp - men hon ville trots detta inte fullfölja anmälan.

Vet du hur ofta man får in personer inom sjukvården med skador orsakade av någon annan - men där vederbörande inte fullföljer med anmälan? Så länge individer är vuxna och utan förmyndare MÅSTE de själva få fatta sina beslut - eller hur?
Det är tråkigt att Lotta valde att inte fullfölja för så här i backspegeln var han en tickande bomb. Men hon valde detta och så ser vårt samhälle o rättssystem ut i dag.
Citera
2016-10-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tror att Ni är helt rätt ute. Kan t.o.m tänka mig att det kan bli tal om grovt vållande eller kanske dråp som Du är inne på.
I detta fallet tror jag nästan det hade varit bättre att GM hamnat på psyket för då tror jag inte att han hade fått känna på friheten igen.
Under hans tidigare fängelsestraff så har han ju visat prov på både labila drag och aggressivitet och det tror jag inte psykvården uppskattar........

Det vore dock för djävligt om denna fullblods dåren är ute på gatorna igen om 1,5 år för grovt vållande eller 6,5 år om det blir högsta straffet för dråp....

Inte kommer han ut om 1,5 år inte.
Citera
2016-10-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Du behöver inget tillhygge för att åka på mord, det måste ni väl förstå?

Det behövs inget tillhygge för att åka dit för mord.

Han som ströp Elin Krantz i Göteborg, på hösten 2010, fick 16års fängelse för mord.

Lisa Holms mördare fick livstids fängelse, det var strypning genom hängning.
Citera
2016-10-03, 14:31
Medlem
Är det någon som vet vilka dagar som rättegången ska vara?
Citera
2016-10-03, 14:42
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:

Jag är inne på samma linje och skrivit det innan. Tror också att det kommer rendera till Dråp eller Grovt Vållande. Tyvärr säger jag... så dåren är snart ute igen på gatorna. Hade definitivt varit bättre att han hamnade inom psykvården och med SUP särskild utskrivningsprövning.
Citera
2016-10-03, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors

Han som ströp Elin Krantz i Göteborg, på hösten 2010, fick 16års fängelse för mord.

Var precis det jag menade, men flera uppåt i tråden verkar inte förstå det.
Citera
2016-10-03, 14:56
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Var precis det jag menade, men flera uppåt i tråden verkar inte förstå det.

Ganska uppenbart att man inte behöver tillhygge för att fällas för mord. Man t ex förgifta någon eller kväva någon och då kommer uppsåtsfrågan in i bilden. I det här fallet är det JURIDISKT lite knepigt. Han misshandlar Lotta så brutalt att hon avlider till följd av skadorna. Detta görs under berusningstillstånd och han är inte medveten om vad som sker.. dessutom tar han kontakt med 112 (Inget uppsåt) och inser att det gått åt helvete. Tro mig, jag liksom ALLA vill att han åker in på Livstid och förvaras i mörk bunker tills dess han ruttnar bort men jag kan enbart se det svåra i att han fälls för mord och livstid.

Låter säkert kliniskt förjävligt och tråkigt men Juridiken är totalt empatilös inför lagen och följer slaviskt gällande lagar i Sverige. Vi håller tummarna att rätten ser det annorlunda!!
Citera
2016-10-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Ganska uppenbart att man inte behöver tillhygge för att fällas för mord. Man t ex förgifta någon eller kväva någon och då kommer uppsåtsfrågan in i bilden. I det här fallet är det JURIDISKT lite knepigt. Han misshandlar Lotta så brutalt att hon avlider till följd av skadorna. Detta görs under berusningstillstånd och han är inte medveten om vad som sker.. dessutom tar han kontakt med 112 (Inget uppsåt) och inser att det gått åt helvete. Tro mig, jag liksom ALLA vill att han åker in på Livstid och förvaras i mörk bunker tills dess han ruttnar bort men jag kan enbart se det svåra i att han fälls för mord och livstid.

Låter säkert kliniskt förjävligt och tråkigt men Juridiken är totalt empatilös inför lagen och följer slaviskt gällande lagar i Sverige. Vi håller tummarna att rätten ser det annorlunda!!

Men det är ju det jag skrev från första början!! att man INTE behöver tillhygge för att fällas för mord, det räcker med tex. dina bara händer.
Nog åker han på livstid, allt annat vore en rättslig skandal.
Citera
2016-10-03, 15:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Men det är ju det jag skrev från första början!! att man INTE behöver tillhygge för att fällas för mord, det räcker med tex. dina bara händer.
Nog åker han på livstid, allt annat vore en rättslig skandal.

Det vore nog faktisk till och med bra för honom själv med ett icke tidsbestämt straff. Han hade ju väldig ångest inför frigivningen sist. Tror att han kanske - egentligen - mår bäst i kriminalvårdens hägn.

Frågan är bara om detta händelseförlopp med ett tiotal slag o sparkar enbart mot huvud o ansikte under en så kort tidsrymd på mindre än 13 minuter är att betrakta som dråp/misshandel eller mord.

Vad var hans uppsåt? Troligen var det inte planerat? Vad hade han att vinna på att hon dog? Ville han verkligen döda henne - eller vilket är mest sannolikt - var han för hög o drogad för att göra en adekvat riskkalkylering av sitt våld?

I betraktande av tidigare våld han utövat inkluderat tidigare vållande till annans död så borde han få livstid för mord. Men kanske är inte själva gärningen sådan att morddom kan avges, det kanske endast är dråp och i värsta fall endast vållande till annans död. Tror att det är därför som åklagaren försöker stapla mängder av ytterligare anklagelser, misshande, hot, förtal, annan kvinnas misshandel etc.
Citera
2016-10-03, 15:39
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors

Det är helt riktigt att det inte krävs något tillhygge för att bli dömd till mord.
En bedömning som rätten bl.a tar hänsyn till är möjligheten till att besinna sig.
I detta fallet så var det väl en fråga om 10 minuter från det att han kom innanför dörren tills dess att han ringde SOS. Så långt så är nog risken stor att det kan handla om dråp eller i värsta fall grovt vållande. Nu till åklagarens uppgift i hela caset: Om det är så att GM verkligen tog en s.k paus i misshandeln och sedan fortsatte och att BO då fortfarande var i livet. DÅ ÄR DET GARANTERAT ATT GM BLIR DÖMD FÖR MORD
Citera
2016-10-03, 15:45
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Det är helt riktigt att det inte krävs något tillhygge för att bli dömd till mord.
En bedömning som rätten bl.a tar hänsyn till är möjligheten till att besinna sig.
I detta fallet så var det väl en fråga om 10 minuter från det att han kom innanför dörren tills dess att han ringde SOS. Så långt så är nog risken stor att det kan handla om dråp eller i värsta fall grovt vållande. Nu till åklagarens uppgift i hela caset: Om det är så att GM verkligen tog en s.k paus i misshandeln och sedan fortsatte och att BO då fortfarande var i livet. DÅ ÄR DET GARANTERAT ATT GM BLIR DÖMD FÖR MORD

Men hur lång tid skulle han ha tagit en paus? Från det han kom innanför dörren tills han ringde 112 var det ju ca 10-12 minuter. Hade det skett under kvällen och under kanske 5 timmar så är jag beredd att hålla med dig helt.

Jag är ju inne på att han hotat henne innan att slå ihjäl henne och slås sönder hennes skalle. Möjligen kan åklagaren vända det emot han så man kan säkra åtal för mord.
Senast redigerad av HeroesSilencio 2016-10-03 kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in