21 132 besökare online
1 056 100 medlemmar • 55 325 161 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Samhälle Utbildning och studier
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Hej-qXXq
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Bartender1
Har nu kommit till vägvalet i form av inriktning för kandidat. Antingen blir det nästa termin eller den därpå beroende på hur det blir med antagning då jag läser fristående på Lund.

Har hela tiden varit säker på att bli auktoriserad revisor och jobba på en big4 byrå, men har nu börjat fundera på marknadsföring då jag läser den just nu i B nivå och tycker helt klart det börjar bli väldigt intressant, och läraren vi har nu samt i kandidaten är oerhört skön.

Har alltid funderat på revision då det är ett säkert yrke samt väldigt socialt och prestigefyllt, och hade tänkt detta innan jag läst FEK A, sedan att jag tyckte redovisning var intressant är bara en slump.

Om jag nu skulle vilja läsa marknadsföring, vilka fristående kurser rekommenderas då? Har läst statistik och HöKen tidigare, hade tänkt läsa beskattningsrätt samt revisorsjuridik nästa termin.

Fan att det skall vara så svårt att välja, samt att man måste ansöka innan man ens läst alla kurser inom fek B..

Marknadsföring.. Om du promt ska välja den, usla, inriktning se då för f-n till att du har tillräckligt bra betyg för att bli antagen till t.ex. mastern i "Brand Management".

PS: "Har alltid funderat på revision då det är ett säkert yrke samt väldigt socialt och prestigefyllt"
Investing is the greatest business in the world because you never have to swing. You stand at the plate; the pitcher throws you General Motors at 47! U.S. Steel at 39! And nobody calls a strike on you. There’s no penalty except opportunity. All day you wait for the pitch you like; then, when the fielders are asleep, you step up and hit it.

Mickeboyy
Medlem
Hur mycket matematik är det på ekonomiutbildningarna? Och vad för matematik i vilka ämnen? Och då syftar jag inte på industriell ekonomi, utan Ekonom/Civilekonom/Handels i Göteborg...?

Rosiko
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Mickeboyy
Hur mycket matematik är det på ekonomiutbildningarna? Och vad för matematik i vilka ämnen? Och då syftar jag inte på industriell ekonomi, utan Ekonom/Civilekonom/Handels i Göteborg...?
Finns en jävligt trevlig sökfunktion till höger, använd den.

Citat:
 Ursprungligen postat av Goldwater
"Matten" är svårare än så, men det beror mycket på vilken inriktning man väljer. Nationalekonomi har betydligt mer och svårare, företagsekonomis matematik är väl egentligen ganska enkla beräkningar, det handlar mest om att förstås och kunna tolka siffror och värden och sedan analysera dessa än att räkna.
Citat:
 Ursprungligen postat av MrAdler
Matematiken i FEK är inte speciellt svår, de fyra räknesätten är förekommande men inget mer. NEK är lite mer, men fortfarande inte speciellt svårt. Har flera kompisar som var kassa på matten i gymnasiet men som har klarat sig ok. Så du behöver inte vara en stjärna i matematik för att klara ekonomin på grundnivå.
Citat:
 Ursprungligen postat av Porterbiff
Generellt är matten inte så svår, men det kan förekomma C-matematik. Det beror också mycket på vad du inriktar dig på. Fortsättningskurser i Nationalekonomi kan vara matematiskt krävande för dig, men om du väljer att läsa företagsekonomi är det ganska enkel matematik nästan hela vägen beroende på inriktning.

Fredrik Reinfeldt, Svenska Dagbladet, 30 oktober 2002.

Mickeboyy
Medlem
Tack så mycket

gzd
Medlem
Jag börjar närma mig min Civilekonomexamen från LTU (Luleå) med inriktning mot redovisning och ekonomistyrning och kommer vid examen att ha medelmåttiga betyg (30-40 % VG). Jag har sedan skolstarten 2013 arbetat extra bredvid programmet med mindre kvalificerade jobb. Under det första året knegade jag som "innesäljare" (aka telefonförsäljare) på ett bemanningsföretag och sedan starten på andra läsåret så har jag arbetat som ekonomiassistent (fakturering och löner) på samma företag.

Efter min examen så kommer jag att söka mig tillbaka till Stockholm och det är där som jag avser att starta mitt yrkesliv. Kommer av rent intresse och för att bredda mig något läsa en termin statistik på SU nästa höst.

Jag är i dagsläget väldigt fundersam kring framtiden och mina arbetsmöjligheter. Är osäker på i vilken bransch och vilket område som jag vill arbeta med och är öppen för det mesta. Jag är mest orolig för att jag inte kommer få ett relevant jobb överhuvudtaget med tanke på min mindre prestigefulla examen och medelmåttiga betyg..

Är det ens realistiskt att blicka mot roller som controller, redovisningsekonom, inom Big 4 osv, eller kommer jag automatiskt att bli utkonkurrerad av ekonomer från bättre lärosäten?

Vad rekommenderar ni mig att göra?
Senast redigerad av gzd 2016-09-29 kl. 21:19.

Hej-qXXq
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av gzd
Jag börjar närma mig min Civilekonomexamen från LTU (Luleå) med inriktning mot redovisning och ekonomistyrning och kommer vid examen att ha medelmåttiga betyg (30-40 % VG). Jag har sedan skolstarten 2013 arbetat extra bredvid programmet med mindre kvalificerade jobb. Under det första året knegade jag som "innesäljare" (aka telefonförsäljare) på ett bemanningsföretag och sedan starten på andra läsåret så har jag arbetat som ekonomiassistent (fakturering och löner) på samma företag.

Efter min examen så kommer jag att söka mig tillbaka till Stockholm och det är där som jag avser att starta mitt yrkesliv. Kommer av rent intresse och för att bredda mig något läsa en termin statistik på SU nästa höst.

Jag är i dagsläget väldigt fundersam kring framtiden och mina arbetsmöjligheter. Är osäker på i vilken bransch och vilket område som jag vill arbeta med och är öppen för det mesta. Jag är mest orolig för att jag inte kommer få ett relevant jobb överhuvudtaget med tanke på min mindre prestigefulla examen och medelmåttiga betyg..

Är det ens realistiskt att blicka mot roller som controller, redovisningsekonom, inom Big 4 osv, eller kommer jag automatiskt att bli utkonkurrerad av ekonomer från bättre lärosäten?

Läs en master eller, försök, få ett "dåligt" jobb på ett bra företag och klättra uppåt.

Valet är ditt...
Investing is the greatest business in the world because you never have to swing. You stand at the plate; the pitcher throws you General Motors at 47! U.S. Steel at 39! And nobody calls a strike on you. There’s no penalty except opportunity. All day you wait for the pitch you like; then, when the fielders are asleep, you step up and hit it.

Taharahh
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av gzd

Big 4 blir svårt. Iallafall direkt efter examen. Börja på någon sämre byrå och satsa på big 4 om några år.

gzd
Medlem
Citat:
 Ursprungligen postat av Hej-qXXq
Läs en master eller, försök, få ett "dåligt" jobb på ett bra företag och klättra uppåt.

Valet är ditt...

Citat:
 Ursprungligen postat av Taharahh
Big 4 blir svårt. Iallafall direkt efter examen. Börja på någon sämre byrå och satsa på big 4 om några år.

Det är så illa alltså.. Jag kommer alltså att få seriösa svårigheter att hitta jobb, även mindre kvalificerade sådana?

Fan, ångrar såhär i efterhand att man hoppade på tåget här uppe istället för att ge HP ett försök eller två och börja på ett schysstare lärosäte.

Problemet med en eventuell master är att jag måste fixa en kandidatexamen. Är inne på mitt fjärde år på civ.ek-programmet och måste isåfall försöka tillgodoräkna mig poängen och skriva en kandidatuppsats, för att sedan ta mig in på ett masterprogram.

Sneglade lite mot Masterprogrammet i redovisning vid SU respektive Financial Management och Management Controll på UU. Hur svårt är det att bli antagen till dessa? Mina fjuttiga VG:n lär ju knappast räcka till..
Senast redigerad av gzd Idag kl. 01:57.

Svara på ämne
Svara Topp Dela