Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-30, 22:18
  #4141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gzd
Jag börjar närma mig min Civilekonomexamen från LTU (Luleå) med inriktning mot redovisning och ekonomistyrning och kommer vid examen att ha medelmåttiga betyg (30-40 % VG). Jag har sedan skolstarten 2013 arbetat extra bredvid programmet med mindre kvalificerade jobb. Under det första året knegade jag som "innesäljare" (aka telefonförsäljare) på ett bemanningsföretag och sedan starten på andra läsåret så har jag arbetat som ekonomiassistent (fakturering och löner) på samma företag.

Efter min examen så kommer jag att söka mig tillbaka till Stockholm och det är där som jag avser att starta mitt yrkesliv. Kommer av rent intresse och för att bredda mig något läsa en termin statistik på SU nästa höst.

Jag är i dagsläget väldigt fundersam kring framtiden och mina arbetsmöjligheter. Är osäker på i vilken bransch och vilket område som jag vill arbeta med och är öppen för det mesta. Jag är mest orolig för att jag inte kommer få ett relevant jobb överhuvudtaget med tanke på min mindre prestigefulla examen och medelmåttiga betyg..

Är det ens realistiskt att blicka mot roller som controller, redovisningsekonom, inom Big 4 osv, eller kommer jag automatiskt att bli utkonkurrerad av ekonomer från bättre lärosäten?

Vad rekommenderar ni mig att göra?

Läs en master eller, försök, få ett "dåligt" jobb på ett bra företag och klättra uppåt.

Valet är ditt...
Citera
2016-09-30, 22:36
  #4142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gzd
Jag börjar närma mig min Civilekonomexamen från LTU (Luleå) med inriktning mot redovisning och ekonomistyrning och kommer vid examen att ha medelmåttiga betyg (30-40 % VG). Jag har sedan skolstarten 2013 arbetat extra bredvid programmet med mindre kvalificerade jobb. Under det första året knegade jag som "innesäljare" (aka telefonförsäljare) på ett bemanningsföretag och sedan starten på andra läsåret så har jag arbetat som ekonomiassistent (fakturering och löner) på samma företag.

Efter min examen så kommer jag att söka mig tillbaka till Stockholm och det är där som jag avser att starta mitt yrkesliv. Kommer av rent intresse och för att bredda mig något läsa en termin statistik på SU nästa höst.

Jag är i dagsläget väldigt fundersam kring framtiden och mina arbetsmöjligheter. Är osäker på i vilken bransch och vilket område som jag vill arbeta med och är öppen för det mesta. Jag är mest orolig för att jag inte kommer få ett relevant jobb överhuvudtaget med tanke på min mindre prestigefulla examen och medelmåttiga betyg..

Är det ens realistiskt att blicka mot roller som controller, redovisningsekonom, inom Big 4 osv, eller kommer jag automatiskt att bli utkonkurrerad av ekonomer från bättre lärosäten?

Vad rekommenderar ni mig att göra?

Big 4 blir svårt. Iallafall direkt efter examen. Börja på någon sämre byrå och satsa på big 4 om några år.
Citera
2016-10-01, 01:51
  #4143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-qXXq
Läs en master eller, försök, få ett "dåligt" jobb på ett bra företag och klättra uppåt.

Valet är ditt...

Citat:
Ursprungligen postat av Taharahh
Big 4 blir svårt. Iallafall direkt efter examen. Börja på någon sämre byrå och satsa på big 4 om några år.

Det är så illa alltså.. Jag kommer alltså att få seriösa svårigheter att hitta jobb, även mindre kvalificerade sådana?

Fan, ångrar såhär i efterhand att man hoppade på tåget här uppe istället för att ge HP ett försök eller två och börja på ett schysstare lärosäte.

Problemet med en eventuell master är att jag måste fixa en kandidatexamen. Är inne på mitt fjärde år på civ.ek-programmet och måste isåfall försöka tillgodoräkna mig poängen och skriva en kandidatuppsats, för att sedan ta mig in på ett masterprogram.

Sneglade lite mot Masterprogrammet i redovisning vid SU respektive Financial Management och Management Controll på UU. Hur svårt är det att bli antagen till dessa? Mina fjuttiga VG:n lär ju knappast räcka till..
__________________
Senast redigerad av gzd 2016-10-01 kl. 01:57.
Citera
2016-10-01, 09:34
  #4144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gzd
Det är så illa alltså.. Jag kommer alltså att få seriösa svårigheter att hitta jobb, även mindre kvalificerade sådana?

Fan, ångrar såhär i efterhand att man hoppade på tåget här uppe istället för att ge HP ett försök eller två och börja på ett schysstare lärosäte.

Problemet med en eventuell master är att jag måste fixa en kandidatexamen. Är inne på mitt fjärde år på civ.ek-programmet och måste isåfall försöka tillgodoräkna mig poängen och skriva en kandidatuppsats, för att sedan ta mig in på ett masterprogram.

Sneglade lite mot Masterprogrammet i redovisning vid SU respektive Financial Management och Management Controll på UU. Hur svårt är det att bli antagen till dessa? Mina fjuttiga VG:n lär ju knappast räcka till..

Jag kom in på UUs masterprogram inom management controlling med 30% VG. Tror de lottar så det vara bara ren tur!

Förövrigt så är dina meriter absolut tillräckligt bra för att komma in på big 4. Ekonomiassistent är en väldigt bra början enligt många.
Citera
2016-10-02, 19:23
  #4145
Medlem
Freebops avatar
Hej!

Någon som har gått denna utbildning och har erfarenhet från den? Bra eller anus? Tänkte söka till det programmet. Är tacksam för svar

http://www.fek.uu.se/student/blivand...andestudent_bm
Citera
2016-10-05, 17:16
  #4146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Hej!

Någon som har gått denna utbildning och har erfarenhet från den? Bra eller anus? Tänkte söka till det programmet. Är tacksam för svar

http://www.fek.uu.se/student/blivand...andestudent_bm

Vilken inriktning tänkte du dig? UU har ganska bra IB-program (ser ju dock ut som att de har gjort om det lite från tidigare år). Kan inte minnas mig att skolan har haft rena marketingprogram och organisationprogram tidigare så blir svårt att uttala sig där. Är du sugen på management (men vill slippa siffrorna som i finance och accounting) så har de ett program där i Management control också.
Citera
2016-10-05, 17:58
  #4147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrickbj
Jag kom in på UUs masterprogram inom management controlling med 30% VG. Tror de lottar så det vara bara ren tur!

Förövrigt så är dina meriter absolut tillräckligt bra för att komma in på big 4. Ekonomiassistent är en väldigt bra början enligt många.

Okej härligt!

Jag kommer som sagt att ha "relevant" erfarenhet som ekonomiass både från arbetet bredvid skolan och från ett sommarjobb. Du tror alltså att det tillsammans med min Civ.ek-examen kan ge mig chansen till att bli aktuell som revisorsassistent osv på Big 4, samt "vanliga" redovisningsjobb?

Att ta en master på UU borde således vara onödigt?
__________________
Senast redigerad av gzd 2016-10-05 kl. 18:12.
Citera
2016-10-05, 21:47
  #4148
Medlem
Hej!

Jag har läst FEK A + B vid sidan om juristprogrammet. Står nu i valet kring min FEK C / FEK III, på Uppsala eller Stockholms Universitet. Min fråga är således: är det någon skillnad i renommé mellan att ta sin examen från SU eller UU, särskilt med hänsyn till att det är en bisyssla? Till saken hör att SU passar mig bättre då jag måste läsa statistik för att komma in i Uppsala.

Detta har säkert varit uppe för diskussion överlag förut, men jag har en specifik fråga jag inte anser besvarad förut. Ska således inte gå hela programmet i Sthlm/Uppsala, utan spendera ett halvår på respektive universitet.

Har någon här läst FEK III på SU? Jag känner inga som ska läsa FEK III till våren, tyvärr, kommer det missgynna mig?
Citera
2016-10-05, 22:34
  #4149
Medlem
Vad är big 4 för något?
Citera
2016-10-05, 22:57
  #4150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeboyy
Vad är big 4 för något?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Four_(revision)
Citera
2016-10-05, 23:20
  #4151
Medlem
[quote=Weekends|58682535]https://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Four_(revision)/QUOTE]

Finns inget på länken...
Citera
2016-10-05, 23:54
  #4152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
https://sv.wikipedia.org/wiki/Big_Four_(revision)/QUOTE]

Finns inget på länken...

Jo. Lägg till en slutparantes på länken i webbläsaren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback