Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-26, 21:31
  #3637
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WLHS
Handlar väl uteslutande om priset? Sen att samma personer klagar över allt möjligt från hur långt bort flygplatserna ligger, allt är dyrt och det är jobbigt etc.
Exakt det är ju sånt man väljer. Jag väljer att inte flyga med flyg som tullar på säkerheten och som flyger från Arlanda, t ex.
Citera
2016-09-26, 22:11
  #3638
Medlem
WLHSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Exakt det är ju sånt man väljer. Jag väljer att inte flyga med flyg som tullar på säkerheten och som flyger från Arlanda, t ex.

Förvisso så har jag fått en udda hobby att börja samla på flugna flygbolag men än så länge så har jag undvikit de flesta LLC-bolagen. Men med Ryan och andra bolag så får man verkligen vad man betalar för. Men i jobbet så blir det så gott som uteslutande resande med SAS även om jag ibland lyckas klämma in andra bolag också.
Citera
2016-09-26, 22:38
  #3639
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Exakt det är ju sånt man väljer. Jag väljer att inte flyga med flyg som tullar på säkerheten och som flyger från Arlanda, t ex.
Vet inte vad du menar med att tulla på säkerheten, men Ryanair verkar inte överrepresenterade i någon olycksstatistik. Enda relaterade grejen jag hört talas om är anställningstryggheten, som kan påverka personalen negativt. Men det gäller inte bara dem.

Vad gäller flygplats så beror det väl på resmålet? Ska man till södra London kan det vara vettigare att flyga till Gatwick än till Luton, oavsett flygbolag.
Citera
2016-09-27, 11:20
  #3640
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vet inte vad du menar med att tulla på säkerheten, men Ryanair verkar inte överrepresenterade i någon olycksstatistik. Enda relaterade grejen jag hört talas om är anställningstryggheten, som kan påverka personalen negativt. Men det gäller inte bara dem.

Vad gäller flygplats så beror det väl på resmålet? Ska man till södra London kan det vara vettigare att flyga till Gatwick än till Luton, oavsett flygbolag.
Ja det blev lite galet där. Vad jag försökte säga är att jag alla gånger väljer att flyga från ARN hellre än Nynäshamn eller var Ryanair nu huserar. T o m om man ska till Skottland så ska de prompt stanna på någon liten andravärldskriget-flygplats istället för Edinburgh.
Citera
2016-09-27, 18:01
  #3641
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja det blev lite galet där. Vad jag försökte säga är att jag alla gånger väljer att flyga från ARN hellre än Nynäshamn eller var Ryanair nu huserar. T o m om man ska till Skottland så ska de prompt stanna på någon liten andravärldskriget-flygplats istället för Edinburgh.
Du verkar ha fått en hel del om bakfoten och verkar mest hitta på anledningar att inte flyga med Ryanair. Ryanair flyger till Edinburgh, och visst, flyger du från Stockholm får du ta dig ut till Skavsta Flygplats. Men de har börjat flyga mer och mer från de stora flygplatserna. Som exempel började de för 1,5 år sedan att börja flyga från Kastrup (Köpenhamn), men visst det hjälper ju inte dig mycket som bor i Stockholmstrakten.
Citera
2016-09-27, 18:03
  #3642
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Du verkar ha fått en hel del om bakfoten och verkar mest hitta på anledningar att inte flyga med Ryanair. Ryanair flyger till Edinburgh, och visst, flyger du från Stockholm får du ta dig ut till Skavsta Flygplats. Men de har börjat flyga mer och mer från de stora flygplatserna. Som exempel började de för 1,5 år sedan att börja flyga från Kastrup (Köpenhamn), men visst det hjälper ju inte dig mycket som bor i Stockholmstrakten.
Ok då har de ändrat. För jag vet att för ett par år sen så hamnade alla som skulle till Skottland till Ryanairs "hem"bana som började på G som låg ute i bushen.
Citera
2016-09-27, 18:09
  #3643
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ok då har de ändrat. För jag vet att för ett par år sen så hamnade alla som skulle till Skottland till Ryanairs "hem"bana som började på G som låg ute i bushen.
Då måste du mena Glasgow, för det är den närmaste flygplatsen på G, men dit flyger de också. Men det är ju inte säkert bara för att man ska till Skottland, så vill man till Edinburgh utan det finns ju de som vill till Glasgow och då flyger dit istället.
Citera
2016-09-27, 18:17
  #3644
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ok då har de ändrat. För jag vet att för ett par år sen så hamnade alla som skulle till Skottland till Ryanairs "hem"bana som började på G som låg ute i bushen.
Det är ju till viss del därför Ryanair har kunnat hålla nere priserna. Storflygplatser har oftast ganska höga avgifter för bolagen.
Citera
2016-09-29, 12:52
  #3645
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det är ju till viss del därför Ryanair har kunnat hålla nere priserna. Storflygplatser har oftast ganska höga avgifter för bolagen.
Vet inte hur det funkar med avgiften, men på CPH flyger de från F-piren, som är en ganska avskalad anläggning. Lång promenad från allt och inte mycket att göra när man kommit dit. Gissar att flygplatsen ansåg sig ha plats för fler flygrörelser och då kunde utnyttja ett avlägset utrymme på flygplatsen.
Citera
2016-10-18, 15:41
  #3646
Medlem
Lacerdas avatar
Jag har en biljett Alicante-Västerås nu den 21/10 som jag inte kommer att använda. Pengar tillbaka är väl helt omöjligt? Deras hemsida är ju inte direkt kundvänlig.
Citera
2016-10-18, 15:53
  #3647
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag har en biljett Alicante-Västerås nu den 21/10 som jag inte kommer att använda. Pengar tillbaka är väl helt omöjligt? Deras hemsida är ju inte direkt kundvänlig.
Finns väl i stort sett inga flygbolag där man får pengarna tillbaka på dom billiga biljetterna om man inte har avbeställningsskydd och kan visa upp t ex läkarintyg?
Citera
2016-10-18, 16:23
  #3648
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag har en biljett Alicante-Västerås nu den 21/10 som jag inte kommer att använda. Pengar tillbaka är väl helt omöjligt? Deras hemsida är ju inte direkt kundvänlig.

Det verkar som om det endast är möjligt om du är allvarligt sjuk så att du inte kan resa, alternativt om en familjemedlem avlider. Då krävs dessutom lämplig dokumentation. I alla andra fall så kan du inte få pengarna tillbaka.

Citat:
Vid händelse av att en passagerare drabbas av allvarlig sjukdom som gör det omöjligt att resa eller dödsfall kan reservationen för den berörda passageraren och andra i samma bokning, till vår fulla diskretion, ändras genom att vi avstår alla annars tillämpliga restriktioner eller avgifter för flygändringar eller återbetalas såvida lämplig dokumenterad bevisning kommit oss tillgodo före avresedatumet.

samt

Citat:

Om du skulle drabbas av dödsfall inom den närmaste familjen inom 28 dagar före det planerade resedatumet och du inte vill resa, återbetalar Ryanair hela beloppet efter ansökan. Var god klicka här för att ansöka om återbetalning

Om du redan har påbörjat resan och drabbas av dödsfall inom den närmaste familjen, kontaktar du ditt lokala Ryanair-bokningskontor, som kommer att hjälpa dig att arrangera din återresa.

Skicka in/bifoga informationen nedan för att vi ska kunna bearbeta din begäran om återbetalning så fort som möjligt.

- Ange ditt bokningsnummer
- Bekräfta din relation till den avlidne
- Bifoga lämplig dokumentation
- Bekräfta vilka kunder på det här bokningsnumret som kräver en fullständig eller delvis återbetalning


De har en återbetalningsblankett som kan hittas här
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1851686

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback