39 757 besökare online
1 055 237 medlemmar • 55 285 548 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Kultur & Media Film och filmproduktion Film: listor och rekommendationer
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Merwinna
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Mutiny on the Bounty (1962) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Baserat på den sanna berättelsen om det engelska skeppet HMS Bounty som 1787 satte av mot Tahiti för att hämta hem brödfrukt som dem såg som en möjlig billig matkälla att utfodra sina slavar med. Den färska kaptenen William Bligh var inte nådig mot sin besättning (i filmen, historiskt är det tvistigt) och straffade dem hårt för minsta lilla förseelse och dessutom tog han värdelösa navigeringsbeslut som satte bak expeditionen med flera månader. Missnöjet kokar över hos besättningen och historiens kändaste myteri är ett faktum - ledd av underofficer Fletcher Christian.

En otrolig historia som här har förvandlats till en perfekt matiné fylld med äventyr, spänning och fantastiskt skådespel. Lång som attan men aldrig seg och känslan av att vara ombord på ett 1700-tals skepp som är ute på farliga äventyr är härlig som tusan. Miljöerna ute till havs och på Tahiti är underbara, dem filmade faktiskt på samma strand där den riktiga Bounty kastade ankar 200 år tidigare. Skildringen av urinvånarna kanske lämnar en del att önska men det är på ett sätt skönt att dem inte tar för mycket plats från kärnhistorien. Musiken är dessutom underbart pampig och bidrar till äventyrskänslan.

Konflikten mellan kapten Bligh och Christian byggs upp väldigt trovärdigt genom filmen med små detaljer som hela tiden spär på den laddade stämningen. Bligh är mästerligt spelad av Trevor Howard - sadistisk utan ett uns av medmänsklighet sätter han uppdraget till och med högre än besättningsmännens liv. Och Brando är alltid Brando. Även om man kan ana ett visst ointresse i den här filmen kan man inte undgå att fascineras av hans karisma och hans auktoritet. Dem pikar varandra hela vägen fram till myteriet och det är väldigt underhållande att bevittna deras maktkamp. Jag kan sakna en mer nyanserad skildring av det goda (Christian) och det onda (Bligh) dock. Nu blev jag förvånad när myteriet skedde och NÅN i besättningen stod på kaptenens sida, inte minst ett 20-tal.

Den irländske rebellen Richard Harris har en stor biroll och bara det rättfärdigar ett högt betyg, men även utan han är det här ett storslaget äventyr och historielektion.

Detta är en fantastiskt bra film, en av de stora filmerna i historien! Både spänning, humor, intressanta karaktärer och vackert foto, och en möjlighet att ställa sig själv frågan: "vad var moraliskt rätt, och vilken sida skulle JAG ha valt?" Att det är baserat på en sann historia gör det ännu bättre, för då LÄR man sig något också - och det gillar jag.

Den pompöse lille kaptenen blir kvar i ens minne för alltid! Scenen när han var tvungen att gå upp och dansa en rituell dans, med sitt spattiga rörelsemönster... :-D Och Fletcher (var det väl - eller var det en annan vacker ung man?) när Bligh gav order om att han skulle ligga med hövdingens dotter (trots att Bligh var så emot "synd", men han var tvungen till detta p.g.a. att hövdingen blivit förolämpad då han upplevde att hans dotter inte dög åt de vita männen), och den unge mannen låtsas att han inte förstår vad Bligh vill att han ska göra, så att han till slut måste säga det rakt ut!

Det är lustigt det där att skådespelare ÄR just skådespelare, och kan förändra sig hur som helst - och därmed även våra känslor för dem. Här tycker man så illa om Trevor Howard (Kapten Bligh), men i "Brief Encounter" gråter man för hans och hans älskades skull...

Snoilskys dikt handlar om Gustav Wasa, men jag tycker att den här strofen passar bra även på Jimmie Åkesson! Han har kämpat så mycket för oss arma svenska folk, trots att så många av våra egna - särskilt politiker och mediafolk - har motarbetat och drivit oss närmre och närmre avgrunden.

Neatless
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Merwinna
Detta är en fantastiskt bra film, en av de stora filmerna i historien! Både spänning, humor, intressanta karaktärer och vackert foto, och en möjlighet att ställa sig själv frågan: "vad var moraliskt rätt, och vilken sida skulle JAG ha valt?" Att det är baserat på en sann historia gör det ännu bättre, för då LÄR man sig något också - och det gillar jag.

Den pompöse lille kaptenen blir kvar i ens minne för alltid! Scenen när han var tvungen att gå upp och dansa en rituell dans, med sitt spattiga rörelsemönster... :-D Och Fletcher (var det väl - eller var det en annan vacker ung man?) när Bligh gav order om att han skulle ligga med hövdingens dotter (trots att Bligh var så emot "synd", men han var tvungen till detta p.g.a. att hövdingen blivit förolämpad då han upplevde att hans dotter inte dög åt de vita männen), och den unge mannen låtsas att han inte förstår vad Bligh vill att han ska göra, så att han till slut måste säga det rakt ut!

Det är lustigt det där att skådespelare ÄR just skådespelare, och kan förändra sig hur som helst - och därmed även våra känslor för dem. Här tycker man så illa om Trevor Howard (Kapten Bligh), men i "Brief Encounter" gråter man för hans och hans älskades skull...

Haha ja där fick vi se han släppa garden och försöka "släppa loss" lite och visa besättningen en annan sida men dansen är ju hemsk.. Ja det var Fletcher han beordrade ligga med dottern, då frågade Fletcher om kaptenen kommer skriva in den ordern i loggboken också? Humorn är subtil men jävligt skön, den känns avslappnad och mogen för att vara en så gammal film.

Tack för tipset om Brief Encounter. Ska kolla in den.

LilaFlaska
Medlem
LilaFlaskas avatar
Såg på Imperium (2016) med Daniel Radcliffe.
Tyckte den var sevärd, kollar mest serier men eftersom jag är ett Harry Potter-fan så kollar jag om Radcliffe medverkat i någon film.

Han spelar en FBI-agent som är rätt ensam och pedantisk i sitt arbete. En äldre kvinna inom FBI rekryterar honom för att gå undercover och infiltrera ett Vit makt-gäng. Största tiden av filmen får man följa hur han utvecklar relationer och vinner förtroende för olika grupperingar inom vit makt-rörelsen.
Hans mål är att hitta vem/vilka som har stulit radioaktiva ämnen från en lastbil, som misstänks kommer bygga bomber.

Din mupp, citera inlägget du svarar på.

Geomeister
Medlem
Geomeisters avatar
Pixels (2015): http://www.imdb.com/title/tt2120120/?ref_=nv_sr_1

Adam Sandler, Kevin James i en film om typ.. Pac-Man?

.. Men bättre än vad jag trodde. Faktiskt.

Det här är en katastroffilm, men istället för Godzilla eller jordbävningar är det retrospels figurer. Handlingen är tunn som en pannkaka, men frågan är om inte alla katastroffilmer är det? Eller dom flesta åtminstone.

Effekterna - Både det som är retro och "avancerat" är betydligt bättre än vad jag kunnat tro. Det finns många roliga detaljer som för mig är det absoluta bästa i filmen. Den känns överlag betydligt mer genomtänkt i vissa aspekter än andra katastroffilmer som bara är raserade hus, skrikande folk och överspelande skådisar.

Det finns även delar i humorn som fungerar även om mycket är på vanlig "Adam Sandler"-nivå.

Betyg? Svag 3 / 5

Svara på ämne
Svara Topp Dela