Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-14, 14:04
  #2017
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Även på Birka? Jag vill se resan som lite avkopplande men ändå att vi kan ha kul och dricka masssa god öl. Skrikande ungar går bort oavsett etniskt ursprung.

Japp, har åkt med Birka sedan 2004 mest med jobbet cirka 3-4 ggr/år och de senaste 3 åren har det exploderat. Bland annat fullt med araber i poolavdelningen/relaxen som badar och skränar och inte köper någonting i baren, den är helt tom på svenska resenärer på kvällarna.

Någon talade om för mig för ett år sedan att det är vanligt att araberna som äger kiosker/butiker etc åker Birka, köper snus/cigg i mängder i taxfree som de sedan säljer svart i kiosken hemmavid och får då gratiskryssningar/hytter som de sedan släpar med familjen/släkten på.

Jag kollade lite förstrött inne på taxfreen efter det och det verkar faktiskt stämma, de dvs gubbar i 50-årsåldern rullar konstant ut vagnar fyllda med snusstockar.....

I vilket fall, Birka går tyvärr bort nu av ovanstående anledningar, vi är överens om att ha jobbsammankomsterna och konferenserna på hotell och anläggningar i Sthlm i stället framöver.

Synd, men tyvärr en utveckling som speglar samhällsutvecklingen i övrigt.
Citera
2016-09-20, 21:45
  #2018
Medlem
cosmic_dancers avatar
Nu har jag fått tummen ur och bokat en kryssning. Fick ett bra erbjudande med club birka, grattis buss och hytt om man beställde minst en måltid. Visst ingen av de bekvämare hytterna men man är ju ändå inte i hytten speciellt mycket. Gick på 790 nu, vilket är en viss skillnad mot de 2300 jag hade tänkt punga ut annars, ja då med en bättre hytt. Hade en liten fantasi om att ha sex mot det stora burspråket ut mot havet ...gick i stöpet nu men jag får iallafall äta skaldjur, vilket var lite av huvudsaken till birkakryssningen.
Citera
2016-09-21, 14:55
  #2019
Medlem
Ska åka med Birka i helgen, vågar man köpa på sig 10 L sprit? Hur noga är kontrollerna?😁
Citera
2016-09-21, 19:45
  #2020
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piluttah
Ska åka med Birka i helgen, vågar man köpa på sig 10 L sprit? Hur noga är kontrollerna?😁
Är ganska sällan som tullen kontrollerar idag och dom prioriterar nog narkotikan och satsar nog därför mest på trafiken från Baltikum och Öresundsbron men skulle dom mot förmodan kontrollera dig så blir det väl en del otrevliga juridiska komplikationer antar jag.sedan vet jag inte hur pass noga Birka är med kontrollerna av boarding Card i taxfree. Är dom kontrollerna hårda så kommer du inte kunna köpa 10L.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2016-09-21 kl. 19:51.
Citera
2016-09-27, 20:29
  #2021
Medlem
irrljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsfan
hur är det på birka? är det unga eller gammla? mycket araber och stök eller hur ser det ut?

De senaste åren har jag bara åkt med Birka då jag tycker att den är fräschast, det kan iofs bero på att jag passerat 30 och inte orkar med skräninga 18 åringar. 🙄

Dock kan jag inte hålla med om att det är speciellt mycket araber och annat MENA folk på båtarna och framför allt inga stora familjer, kanske det är annorlunda på vardagarna... jag åker fredag -lördag.

Min upplevelse är att det är sällskap med kollegor/kompis gäng som åker dessa dagar och ett bra drag.
Citera
2016-12-27, 12:25
  #2022
Medlem
Ungefärlig sammanfattning över kryssningar:
PARTYKRYSSNINGAR: Viking Grace, Stockholm-Åbo. Mest finländare och svenskar.
Viking Cinderella, Stockholm-Mariehamn.(Bäst party på helgen).
Tallink/Silja Galaxy/Baltic Princess, Åbo-Stockholm. Finländare och Svenskar.
Tallink/Silja Baltic Queen/Victoria, Stockholm-Tallin. Ester, Ryssar och lite Svenskar. (Bra priser i taxfree och en hel del snygga baltiska brudar). Bra drag hela natten.

"FIN"KRYSSNINGAR: Birka Stockholm, Stockholm-Mariehamn.
Viking Mariella/Gabriella, Stockholm-Helsingfors.
Tallin/Silja Serenade/Symphony, Stockholm-Helsingfors.
Bra kryssningar om man vill koppla av och typ bjuda sin partner på en resa med god mat osv...

ÖVRIGA: Viking Amorella, Stockholm-Åbo. Mera för reguljärtrafik, gammal båt.
Viking Rosella, Kapellskär-Mariehamn. Dagskryssningar.
Eckerö Line, Grisslehamn-Åland. Dagskryssningar.
Tallink/Silja Isabell/Romantika, Stockholm-Riga. Ingen erfarenhet, men säkert mest balter som åker.

SAMMANFATTNING: Det är naturligtvis mest drag på helgerna på samtliga båtar. Färjorna på Åbolinjen och Tallinlinjen säljer mig veterligen i tax-freen på utresorna eftersom de utgör reguljärtrafik. Billigast priser i tax-freen hittar ni på de båtarna som har baltisk flagg, alltså tallinbåtarna. Priserna i baren är väl ungefär som iland, men en sak är säker, det är inget problem att bli full. Barerna håller alltid öppet senare är iland.
Kan rekommendera Baltic Queen, tycker man inte om Ryssar och Ester skall man kanske undvika den, men många snygga brudar ombord och bra drag. Viking Grace är fortfarande ny och superfräsch.
Citera
2017-02-08, 11:47
  #2023
Medlem
Smurfelinas avatar
EckeröLinjen vs. Rosella

Tänkte åka på en dagskryssning till Åland och tillbaks. Funderar på EckeröLinjen eller Rosella. Vilken båt ska jag välja? Vilken båt har bäst buffé? Billigast taxfree? Bäst underhållning osv...
(Jag är mest intresserad av taxfreen.)
Citera
2017-02-08, 11:51
  #2024
Medlem
soligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfelina
Tänkte åka på en dagskryssning till Åland och tillbaks. Funderar på EckeröLinjen eller Rosella. Vilken båt ska jag välja? Vilken båt har bäst buffé? Billigast taxfree? Bäst underhållning osv...
(Jag är mest intresserad av taxfreen.)


Någon lirare som står och sjunger det är underhållning, tax free kan du nog kolla upp på hemsidan
Citera
2017-02-08, 11:52
  #2025
Medlem
Crashs avatar
Eckerö har bättre mat på buffen, rosella är helt ok och där ingår öl/vin ur kranar.
Priser i taxfree är nog likvärdiga
Citera
2017-02-08, 13:11
  #2026
Medlem
Andersdamaans avatar
Med Eckerölinjen så blir det inte så mycket till kryssning då turen Grisslehamn-Eckerö tar ungefär tre kvart. Dock så är maten bättre på Eckerölinjen än på Viking.
Bor man söder om Norrtälje så är det dessutom en rätt lång bil/bussresa upp till Grisslehamn. Kan vara värt att tänka på, speciellt om man bor i Stockholmstrakten.
Citera
2017-02-08, 22:45
  #2027
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Med Eckerölinjen så blir det inte så mycket till kryssning då turen Grisslehamn-Eckerö tar ungefär tre kvart.
Vad yrar du om? Det tar ganska exakt två timmar att korsa Ålands Hav den rutten.

https://www.eckerolinjen.se/sv/tider/
Citera
2017-03-19, 15:59
  #2028
Medlem
Ska åka enkel väg till Finland och undrar om det går att boka en kryssning, men sedan hoppa av i hamnen? Det är mycket billigare än att boka reguljär-resa.

Någon som har erfarenhet av det? Kan det bli konsekvenser?

De borde väl inte märka av det eftersom att de inte kollar vem som går av båten..
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951393

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback