Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-20, 19:28
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Ute och gick så en bil jag ej sett innan. Kände inte igen logotypen, läste "Tesla" på den. Jag förstod det sannolikt är någon slags el-bil. Den såg grym ut, en mörkgrå Tesla X stod parkerad på gatan. Inte sett en sådan tidigare. Kollade inredningen, så helt okej ut.

Många frågor, är den säker? Billig att köpa? Stabil på vägen etc? Vilket land tillverkar den?
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2016-09-20 kl. 19:47.
Citera
2016-09-20, 19:31
  #2
Medlem
regndroppens avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tesla_Motors där kan du läsa men för att svara på lite frågor så är det ett nordamerikanskt märke. Billigaste modellen går på 600 papp. De är jävla bekväma att sitta i och på en full laddning tror jag du kan köra typ 30mil.
Citera
2016-09-20, 19:36
  #3
Medlem
dwgs avatar
Allså bilen är inte snygg och sen går den på el
Skulle ej ta emot en sån om jag fick den i present
Citera
2016-09-20, 19:38
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Allså bilen är inte snygg och sen går den på el
Skulle ej ta emot en sån om jag fick den i present

Jaha. Jag fick vibbar att jag vill ha en elbil. Varför inte bygga en själv, om dom nu är så dyra?
Citera
2016-09-20, 20:01
  #5
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jaha. Jag fick vibbar att jag vill ha en elbil. Varför inte bygga en själv, om dom nu är så dyra?

Antagligen av samma anledning som att du inte har konstruerat din egen dator och din egen mobiltelefon från grunden på egen hand, och sytt dina egna kläder av tyg du själv vävt. Därför att det helt enkelt inte är så jävla lätt för vem som helst att göra det.
Citera
2016-09-20, 20:39
  #6
Medlem
GalFisks avatar
Elbilar är grymma. Knappt några driftkostnader (1-2 kr/mil om man laddar hemma), sagolikt vridmoment, och mycket färre saker som kan krångla eller gå sönder. Batterierna har även visat sig att åldras överraskande bra. Tesla är lyxbilar, och andra elbilar har inte riktigt räckvidden många behöver, men det kommer mycket bättre grejer inom kort. Själv kör jag en Leaf 24 kWh nu, och är sugen på Opel Ampera-e när den kommer i vinter med 40 kWh-batteri. Den skulle jag nog kunna tänka mig köpa istället för att leasa.
Citera
2016-09-20, 21:14
  #7
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Allså bilen är inte snygg och sen går den på el
Skulle ej ta emot en sån om jag fick den i present
Du har helt uppenbart aldrig kört, eller åkt i, en Tesla.
Om du får en kan du ge den till mig, jag gillar egentligen inte elbilar, men JÄVLAR I HAVET, när Tesla axar står blixten stilla, synad bara att den kostar en mille, men man tankar ju gratis
Citera
2016-09-20, 21:17
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Allså bilen är inte snygg och sen går den på el
Skulle ej ta emot en sån om jag fick den i present
Vad fan snackar du om? Den är betydligt snyggare än din Ford Focus förfan. Sen att den går på EL innebär bara att den är billig i drift och man skonar naturen.
Citera
2016-09-20, 21:34
  #9
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBahia
Vad fan snackar du om? Den är betydligt snyggare än din Ford Focus förfan. Sen att den går på EL innebär bara att den är billig i drift och man skonar naturen.

Och så går den som fan icke att förglömma, som Elon Musk sa vid lanseringen av model 3 "Here at tesla we don't build slow cars"
Citera
2016-09-20, 21:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
synad bara att den kostar en mille, men man tankar ju gratis

Kostar en bra bit över en miljon om man vill ha den löjligt snabba Teslan d v s Tesla Model S P90D Ludicrous, som gör 0-100 km/h på 3 s.

http://teslaclubsweden.se/lojligt-lage/
Citera
2016-09-20, 21:41
  #11
Medlem
lemonzhellos avatar
Och framförallt, en mycket märklig upplevelse, utan det motorljud som brukar ackompanjera liknande accelerationssiffror. Sagolik upplevelse!
Citera
2016-09-20, 21:51
  #12
Medlem
Katthults avatar
Oslo till London för €5

https://www.youtube.com/watch?v=pdNjSZWe21U
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback