33 974 besökare online
1 055 407 medlemmar • 55 294 261 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Livsstil Jakt, fiske och vildmark
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Grodologen
Medlem
Grodologens avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Leipreachan
Ska inte vargen skjutas så ska heller inte vildsvin eller mårdhunden jagas.

Vildsvinen får gärna föröka sig och likaså mårdhunden.
Om man är viltvårdare, så vet man att mårdhunden är en så kallat invasiv art och de skall bort ur den svenska faunan.

ekerilar
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Grodologen
Jag anser att man skall hålla sig till Skandulvs inventeringar som finns att få från Viltskadecenter i Grimsö. Det är de officiella uppgifterna vi har att rätta oss efter. Det finns även annan matnyttig information att ladda hem gratis från viltskadecenter, Naturvårdsverket och länsstyrelsen.
När vargstammen uppgår till minst 1000 djur i Skandinavien, så skall jag vara tyst om licensjakt. Däremot anser jag att 150 vargar som SJF förespråkar är direkt oseriöst. Det motsvarar i praktiken nollvision !

Här tar du upp något väldigt viktigt. Idealet ur vargens synpunkt är nog 1000 djur i Skandinavien. S inte ha nrnaäg för enkelhetens skull att Sapmi utgör halva denna ytan. Där vill renskötarna ha ytterst lite varg. Norge har fortfarande en levande småbrukarkultur och vill därför ha ytterst lite varg.

Danmark kommer att låta sitt vargrevir vara kvar, så länge de inte ställer till med problem.

I södra Sverige uppstår ofta problem och vargarna tenderar att förr eller senare bli föremål för skyddsjakt.

I nordvästra svealand, är reviren nu så täta att reproduktionen verkar hämmats de senaste åren. Kanske 150 vargar är lämplig nivå om populationen skall vara koncentrerad till Örebro, Värmland, Dalarna och Gävleborg.

Grodologen
Medlem
Grodologens avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av ekerilar
Här tar du upp något väldigt viktigt. Idealet ur vargens synpunkt är nog 1000 djur i Skandinavien. S inte ha nrnaäg för enkelhetens skull att Sapmi utgör halva denna ytan. Där vill renskötarna ha ytterst lite varg. Norge har fortfarande en levande småbrukarkultur och vill därför ha ytterst lite varg.

Danmark kommer att låta sitt vargrevir vara kvar, så länge de inte ställer till med problem.

I södra Sverige uppstår ofta problem och vargarna tenderar att förr eller senare bli föremål för skyddsjakt.

I nordvästra svealand, är reviren nu så täta att reproduktionen verkar hämmats de senaste åren. Kanske 150 vargar är lämplig nivå om populationen skall vara koncentrerad till Örebro, Värmland, Dalarna och Gävleborg.
Bor Ekerilar själv i varglän ?

ekerilar
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Grodologen
Bor Ekerilar själv i varglän ?

Svar: Ja!

Dock verkar vargen av någon outgrundlig anledning inte få fotfäste i den del av länet där jag bor. Ärligt talat är jag inte så ledsen för det.

Grodologen
Medlem
Grodologens avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av ekerilar
Svar: Ja!

Dock verkar vargen av någon outgrundlig anledning inte få fotfäste i den del av länet där jag bor. Ärligt talat är jag inte så ledsen för det.
Det kanske bor ovanligt många Hillbillies där.

Svara på ämne
Svara Topp Dela