Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-03, 21:58
  #889
Medlem
Killimanjaross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Tror absolut 8 GB räcker och att datorn håller för det ändamålet är i 3 år. Min är mer är ca 3 år (late 2013) Retina, i5, 8GB, samt 256 GB SSD, funkar utmärkt och är snabb och rapp. Ser aldrig att jag behöver 16 GB, inte ens i nyare spel, då jämför jag med min Imac som har 16 GB ram och bättre grafikkort, men vad jag vet aldrig nyttjat mer än 8 GB ram.

För skillnad i prestanda, se vad för ny CPU Intel har på G och vad som förväntas av den. Troligen handlar det om 10-30% i prestandaförbättring, kan variera mellan tick och tock på GPU respektive CPU. MBP 13 tum har ju som bekant integrerad GPU, därav styr bara intelchippet och kanske lite av typ av minne.

Tack för lite input!

Visst är det härligt att ha det allra "senaste" men jag tänker lite att Apple måhända över-uppdaterar nästa MBP. Ryktas ju bland annat om avsaknad av 3.5mm Jack (lite dealbreaker där) samt USB-C Portar (har inte en enda USB-C pryl i min ägo)

Vet inte hur pass mycket denna generation MBP kommer falla i pris. Via Apple-EDU kan jag beställa en MBP 13" 256gb 16gb RAM för 16,895:- Då medföljer ett par BEATS hörlurar som säkert går att kränga för en 1000.lapp. Känns väl som ett konkurrenskraftigt pris för en sådan dator? Blir det så mycket billigare när nästa generation släpps? Apple är ju rätt duktiga på att snabbt tömma lagren på gamla produkter..
Citera
2016-08-19, 12:50
  #890
Medlem
TheGenerals avatar
Hej. Har bestämt mig att köpa en MacBook PRO då jag behöver en ny dator. Skrotade min stationära så är i behov att snarast skaffa mig en dator.
Var inne på Elgiganten och frågade killen vid datorerna om det är värt att vänta tills de släpper nya, han sa att den förmodligen kommer bli BRA mycket dyrare än dagens Mac. Finns det någon som helst anledning att tro det?
Min budget är runt 12-13K och måste ha en dator snarast.
Skulle det vara så att den nya släpps inom en månad kan jag stå ut, men tänker inte köpa något som är "typ" samma men mycket dyrare. Spelar inga spel eller använder program som kräver mycket.

Ge mig råd!
Citera
2016-08-19, 13:02
  #891
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGeneral
Hej. Har bestämt mig att köpa en MacBook PRO då jag behöver en ny dator. Skrotade min stationära så är i behov att snarast skaffa mig en dator.
Var inne på Elgiganten och frågade killen vid datorerna om det är värt att vänta tills de släpper nya, han sa att den förmodligen kommer bli BRA mycket dyrare än dagens Mac. Finns det någon som helst anledning att tro det?
Min budget är runt 12-13K och måste ha en dator snarast.
Skulle det vara så att den nya släpps inom en månad kan jag stå ut, men tänker inte köpa något som är "typ" samma men mycket dyrare. Spelar inga spel eller använder program som kräver mycket.

Ge mig råd!


Nej Elgiganten vill ju givetvis tömma sitt lager tills det kommer nya Macs. En säljare på Elgiganten har ingen aning alls vad prissättningen kommer att bli. Och dom brukar enbart justera valuta etc så några större prisskillnader kommer det inte vara. Jag säger vänta, jag skulle aldrig betala 12-13k för så gammal hårdvara.
Citera
2016-09-15, 13:08
  #892
Medlem
Tjyvass avatar
Vore det fullständigt idiotiskt att köpa en MacBook Air 13" 128GB idag, eller på sin höjd inom en veckas tid? Jag har en PC nu och har tidigare tänkt köpa ny PC men ångrat mig och bestämt mig för att återvända till Mac. Jag är i brådskande behov av ny dator då min pc-laptop sjunger på sista versen, det är tveksamt om den klarar sig veckan ut varför det är brådskande med ny dator.

Jag har läst om att det ska komma nya "macar" och på den där buy-guiden avråds man från att köpa Macbook Air. Men hur stor skillnad kan det vara, och om jag verkligen måste ha ny dator den här veckan? Netonnet sänkte priset på Macbook Air med 500:- från igår till idag.
Citera
2016-09-15, 16:57
  #893
Medlem
Hej!
Fick med ett par beats hörlurar när jag köpte min air via applestore. En potentiell köpare vill se kvitto som jag har digitalt. Dock en himla massa info på det, är det lugnt att skicka över kvittot till denne eller bör jag censurera data på det?
Citera
2016-09-15, 21:33
  #894
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Vore det fullständigt idiotiskt att köpa en MacBook Air 13" 128GB idag, eller på sin höjd inom en veckas tid? Jag har en PC nu och har tidigare tänkt köpa ny PC men ångrat mig och bestämt mig för att återvända till Mac. Jag är i brådskande behov av ny dator då min pc-laptop sjunger på sista versen, det är tveksamt om den klarar sig veckan ut varför det är brådskande med ny dator.

Jag har läst om att det ska komma nya "macar" och på den där buy-guiden avråds man från att köpa Macbook Air. Men hur stor skillnad kan det vara, och om jag verkligen måste ha ny dator den här veckan? Netonnet sänkte priset på Macbook Air med 500:- från igår till idag.

Ja, det vore riktigt dumt att köpa en Macbook Air/Pro i dagsläget då man kommer göra sin första stora uppdatering av Macbook Pro på 4 år snart. Det mesta talar för att den kommer släppas någon gång i oktober (givetvis är det bara rykten, ingenting man kan säga med säkerhet). Om du verkligen behöver en dator den här veckan så har du väl inte så mycket att välja på, men om du har möjlighet så vänta till oktober.

Macbook Air är inte uppdaterad på 1,5 år. Det känns bara dumt att köpa en så pass gammal dator till nästan nypris, men om du verkligen behöver en dator nu så är det väl bara att slå till, men jag hade inte gjort det.
Citera
2016-09-15, 21:50
  #895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGeneral
Hej. Har bestämt mig att köpa en MacBook PRO då jag behöver en ny dator. Skrotade min stationära så är i behov att snarast skaffa mig en dator.
Var inne på Elgiganten och frågade killen vid datorerna om det är värt att vänta tills de släpper nya, han sa att den förmodligen kommer bli BRA mycket dyrare än dagens Mac. Finns det någon som helst anledning att tro det?
Min budget är runt 12-13K och måste ha en dator snarast.
Skulle det vara så att den nya släpps inom en månad kan jag stå ut, men tänker inte köpa något som är "typ" samma men mycket dyrare. Spelar inga spel eller använder program som kräver mycket.

Ge mig råd!

Varken jag eller säljaren har någon aning om hur prissättningen på nästa Macbook Pro kommer se ut.

Om jag nu får spekulera:
Enklaste modellen Macbook Pro Retina 13" kostar på Apples hemsida, 14495kr. Elgiganten säljer samma modell för 12390kr. Precis vid släppet så kommer alla affärer (Elgiganten, Siba m.fl) hålla samma pris som Apples hemsida (det är precis det alla gör med iPhone 7), så du kan nog räkna med att den uppdaterade modellen kommer kosta runt 14500-15000kr vid släppet.
Citera
2016-09-15, 22:04
  #896
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10minute
Ja, det vore riktigt dumt att köpa en Macbook Air/Pro i dagsläget då man kommer göra sin första stora uppdatering av Macbook Pro på 4 år snart. Det mesta talar för att den kommer släppas någon gång i oktober (givetvis är det bara rykten, ingenting man kan säga med säkerhet). Om du verkligen behöver en dator den här veckan så har du väl inte så mycket att välja på, men om du har möjlighet så vänta till oktober.

Macbook Air är inte uppdaterad på 1,5 år. Det känns bara dumt att köpa en så pass gammal dator till nästan nypris, men om du verkligen behöver en dator nu så är det väl bara att slå till, men jag hade inte gjort det.
Det vore oturligt om det verkligen lanseras en ny Air i oktober, men jag har tyvärr inte möjlighet att vänta så länge. Finns det inte ens något konkret på vad en ny Air har för teknisk specifikation?

Det blir att åka till affären imorgon i alla fall.

Tack för ditt svar.
Citera
2016-09-15, 22:13
  #897
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Det vore oturligt om det verkligen lanseras en ny Air i oktober, men jag har tyvärr inte möjlighet att vänta så länge. Finns det inte ens något konkret på vad en ny Air har för teknisk specifikation?

Det blir att åka till affären imorgon i alla fall.

Tack för ditt svar.

Det blir inga enorma förbättringar, men gissningsvis retina-skärm, lite snabbare processor och bättre batteritid. Behöver du en dator idag, köp den idag.
Citera
2016-09-16, 00:15
  #898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Det vore oturligt om det verkligen lanseras en ny Air i oktober, men jag har tyvärr inte möjlighet att vänta så länge. Finns det inte ens något konkret på vad en ny Air har för teknisk specifikation?

Det blir att åka till affären imorgon i alla fall.

Tack för ditt svar.

Det är väl inte omöjligt att Macbook Air försvinner helt, vanliga Macbook och Macbook Air påminner allt för mycket om varandra. Samtidigt som Pro-modellen blir allt lättare. Ryktena om nästa Macbook Air kan du läsa här: http://www.macrumors.com/roundup/macbook-air/

Hoppas du blir nöjd med ditt köp!
Citera
2016-09-18, 20:06
  #899
Medlem
Jag fattar inte detta.
Sist jag jag blev sugen på en Macbook var det även då ryten om att en ny skulle komma. Då var jag intresserad av en Air. Slutade med att jag inte var tålamodig nog och köpte innan keynote, jag hade "tur" och nån ny Air dök inte upp.

Nu har jag blivit sugen på en Macbook Pro och så snart jag börjar forska inser jag att det troligen kommer en ny, dock okänt när. Dessutom vet man inte tillgängligheten, från släpp till att man kan hämta en i en butik. OLED-displayen gjorde ju att ha-begäret slog i taket och då är det bara ett obekräftat rykte.

Det jag inte fattar är varför jag blir sugen på Macbook precis när något nytt är på gång, i bägge fallen hade jag ingen aning om kommande maskiner när suget inträffade. Har Apple kopplat upp sej mot min hjärna? Det är skitjobbigt för när väl ett sånt här sug infinner sej har jag så förbannat svårt att lägga band på mej.

Hm, vad vill jag då diskutera? Argument till att avvakta alternativt argument till att köpa Macbook istället för en PC...(dock är det samma historia där med nya modeller som har släppts men inte dykt upp i butik ännu)

Andrahandsvärdet är ju avsevärt bättre på Macbook, jag tenderar ofta att sälja av saker jag köpt och gå med förliust naturligtvis.

Tänk om man bara kunde dra en påse över huvudet och gå i ide.
Citera
2016-09-19, 11:25
  #900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hkkla
Jag fattar inte detta.
Sist jag jag blev sugen på en Macbook var det även då ryten om att en ny skulle komma. Då var jag intresserad av en Air. Slutade med att jag inte var tålamodig nog och köpte innan keynote, jag hade "tur" och nån ny Air dök inte upp.

Nu har jag blivit sugen på en Macbook Pro och så snart jag börjar forska inser jag att det troligen kommer en ny, dock okänt när. Dessutom vet man inte tillgängligheten, från släpp till att man kan hämta en i en butik. OLED-displayen gjorde ju att ha-begäret slog i taket och då är det bara ett obekräftat rykte.

Det jag inte fattar är varför jag blir sugen på Macbook precis när något nytt är på gång, i bägge fallen hade jag ingen aning om kommande maskiner när suget inträffade. Har Apple kopplat upp sej mot min hjärna? Det är skitjobbigt för när väl ett sånt här sug infinner sej har jag så förbannat svårt att lägga band på mej.

Hm, vad vill jag då diskutera? Argument till att avvakta alternativt argument till att köpa Macbook istället för en PC...(dock är det samma historia där med nya modeller som har släppts men inte dykt upp i butik ännu)

Andrahandsvärdet är ju avsevärt bättre på Macbook, jag tenderar ofta att sälja av saker jag köpt och gå med förliust naturligtvis.

Tänk om man bara kunde dra en påse över huvudet och gå i ide.

Jag har personligen väntat på en ny Macbook Pro i över ett halvår, jag börjar allt mer tappa tålamodet. Fast nu finns det väldigt trovärdiga rykten om att det kommer en ny Macbook Pro fjärde kvartalet 2016, det mesta talar för att den presenteras i oktober.

Oktober 2008: Macbook Pro Unibody
Oktober 2012: Macbook Pro Retina
Oktober 2016: ???

Det verkar som Apple släpper en större uppdatering var fjärde år. Som jag sagt flera gånger tidigare i tråden, om du har möjlighet att vänta borde du definitivt göra det. Jag sitter själv på en Macbook från 2009 som sjunger på sista versen, men jag tänker vänta ett halvår till om det så krävs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback