• 1
  • 2
2016-09-17, 23:21
Medlem
DasPapiers avatar
Letar efter en ersättare för Notepad. Ska fungera likadant men cacha/spara det som skrivs... likt TextEdit på OS X. Förslag?

Min dator hängde sig och det jag hade skrivit i Notepad försvann... som alltid. Är fan sista gången det får hända, skiten ska ut. Har Notepad++ sedan tidigare och nej det är inte en ersättare för Notepad. Vill inte ha en näve tabbar som i en browser. Lätt, enkelt, snyggt, fast autosparar/cachar det som skrivs ska det vara. NotePad2 var ju trevligt men saknade cachningen jag är ute efter. Cudatext såg ut som en av de alla hemsnickrade IDE-light sakerna för programmering. Inte heller det jag är ute efter.
Citera
2016-09-17, 23:23
Medlem
SublimeText 3 låter om ett perfekt alternativ för dig.
Citera
2016-09-17, 23:34
Medlem
kraftfoders avatar
Jag antar att det rör sig om win10.
Så här hittar man "gamla" notepad i win10:
http://www.softwareok.com/?seite=faq-Windows-10&faq=121

Eller också skriver du bara in "notepad" i sökfältet. (Du får upp sökfältet genom att trycka på windows-tangenten. Den ser ut som en liten flagga på tangentbordet.)

Eller så kan man högerklicka på valfri, LEDIG, del av skrivbordet och välja Nytt, därefter textdokument.
Då får du fram notepad.
Senast redigerad av kraftfoder 2016-09-17 kl. 23:38.
Citera
2016-09-18, 00:01
Medlem
DasPapiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
SublimeText 3 låter om ett perfekt alternativ för dig.

Tack, men det var ju inte riktigt rätt för mig. Öppnar filer som tabbar, som i Notepad++. Vill ha en Notepad med autosave av osparade filer. Ska även gå att öppna flera instancer. Dvs en fil per fönster. Som i Notepad.
Citera
2016-09-18, 00:04
Medlem
DasPapiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Eller också skriver du bara in "notepad" i sökfältet. (Du får upp sökfältet genom att trycka på windows-tangenten. Den ser ut som en liten flagga på tangentbordet.)

Eller så kan man högerklicka på valfri, LEDIG, del av skrivbordet och välja Nytt, därefter textdokument.
Då får du fram notepad.

Nope, inget win 10 här. Kör hårdnackat med Win 7 Pro. Inget som får mig att byta, inte ens DX12.
Citera
2016-09-18, 00:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasPapier
Nope, inget win 10 här. Kör hårdnackat med Win 7 Pro. Inget som får mig att byta, inte ens DX12.

Du hittar notepad på samma sätt i win7!
Citera
2016-09-18, 00:25
Medlem
Citat:
Tack, men det var ju inte riktigt rätt för mig. Öppnar filer som tabbar, som i Notepad++. Vill ha en Notepad med autosave av osparade filer. Ska även gå att öppna flera instancer. Dvs en fil per fönster. Som i Notepad.

Alla verkar gilla att kunna ha tabbar så det är nog bara att behålla Notepad.
Citera
2016-09-18, 01:04
Medlem
nedboys avatar
Det verkar omåttligt populärt med tabbar idag (jag själv älskar det och även att dela så flera flikar ligger bredvid varandra).

Men har du googlat på auto save funktioner för notepad? Jag körde en förut. Vet inte om det funkar på gammalt skräp som Windows 7 dock?

Citat:

Då får du fram notepad.

Citat:
Du hittar notepad på samma sätt i win7!

Har du överhuvudtaget läst topic?
Citera
2016-09-18, 01:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det verkar omåttligt populärt med tabbar idag (jag själv älskar det och även att dela så flera flikar ligger bredvid varandra).

Men har du googlat på auto save funktioner för notepad? Jag körde en förut. Vet inte om det funkar på gammalt skräp som Windows 7 dock?

Har du överhuvudtaget läst topic?

Ja, det har jag. han vill ha något som "autosparar" i notepad/notepadliknande program. Det finns inte något vad jag vet*. Kraschar datorn när han är i notepad, kan man kanske hitta filen i windows cache, men det är ett longshot. Det TS behöver göra, som är "görbart" är att se till att hans burk inte kraschar. Exempelvis installera om windows rent, och/eller söka felkällor inom hårdvaran som orsakar krasch.
Det är ytterst sällan windows kraschar numera, om allt är hyfsat bra med installationen och hårdvaran.

*) Libre office kan ju det såklart. Man kan skapa dokument som man sparar i .txt-format. Libre office skapar med jämna mellanrum säkerhetskopior, så där är allt okej. Men jag är fan inte 100% säker om .txt-dokumenten/filerna är 100% kompatibla med notepad. Men TS kan ju testa! Det är ju gratis!
Citera
2016-09-18, 01:57
Medlem
Xer0s avatar
Never mind.
Citera
2016-09-18, 04:16
Medlem
cavvemans avatar
Citat:

Kolla in detta, här ger de tips på hur man kan få notepad++ att agera som du vill. Dvs ett fönster per dokument
https://superuser.com/questions/2023...-in-new-window
Citera
2016-09-18, 07:55
Medlem
Doleos avatar
Jag använder Editpad Lite: https://www.editpadlite.com/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto