Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-04, 16:18
  #1981
Medlem
z-nexxs avatar
Någon mer än jag som minns korvståndsjingeln "Ölse völse ge mig en pölse"? Tycker den är extra rolig med tanken på betydelsen av ordet völse:
Citat:
Ursprungligen postat av Svenska wikipedia
Völse, en balsamerad hingstpenis, som enligt en kortsaga i den isländska Flateyjarbók från 1300-talet användes i en vikingatida fruktbarhetsceremoni på en gård i södra Norge. Ceremonin leddes av gårdsfrun, varvid Völse skickades runt bland deltagarna samtidigt som man läste texter av formelartad typ för att på detta sätt framkalla tillväxt och styrka.
Sen är det roligt att völse baklänges blir Eslöv, men det är ju orelaterat.
__________________
Senast redigerad av z-nexx 2016-04-04 kl. 16:18. Anledning: Två "ju" behöver man inte i en mening.
Citera
2016-04-27, 12:46
  #1982
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Läste just en KA Pocket där Musse och Mimmi ska se nån serie/film vid namn "Spättorna på Sill Stråt". Låter bekant på nåt sätt så jag inbillar mig att det finns en verklig förlaga, någon som har nån gissning på vad?

Citat:
Ursprungligen postat av KeyboardCat
Indianen Jonas ( Indiana Jones ) har fastnat :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Valkyrie
Den var ny för mig. Annars brukar han väl kallas Indiana Jöns när Musse och Långben kollar på hans filmer osv?

Vill minnas att den karaktären i något äventyr, följetång tror jag, hette Jämtland Jonsson, som en allusion på Indiana Jones.
Citera
2016-04-28, 16:46
  #1983
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vill minnas att den karaktären i något äventyr, följetång tror jag, hette Jämtland Jonsson, som en allusion på Indiana Jones.
Jo, det stämmer. Han tar med Björnligan på en expedition, allt går bra tills Jämtland Jonsson blir rädd för en spindel o de tappar allt guld.
Citera
2016-04-28, 21:29
  #1984
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jo, det stämmer. Han tar med Björnligan på en expedition, allt går bra tills Jämtland Jonsson blir rädd för en spindel o de tappar allt guld.

Ja, så var det kanske. Det i sin tur är väl en allusion på att Indiana Jones har ormfobi.
Citera
2016-05-23, 01:07
  #1985
Medlem
KONK

RI-KONK


Ljudet när Kalle o Joakim ramlar ner genom ett hål i marken på jakt efter Hefaistos smedja.
Citera
2016-06-06, 00:13
  #1986
Medlem
Elementarts avatar
Karl-Oskar på Rhodos I Kalle Ankas Pocket fanns det ett par återkommande serier där Långben skrev egna berättelser som han läste upp för Musse, ofta parodier på riktiga verk med mycket humor.
Citera
2016-06-06, 15:25
  #1987
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Karl-Oskar på Rhodos I Kalle Ankas Pocket fanns det ett par återkommande serier där Långben skrev egna berättelser som han läste upp för Musse, ofta parodier på riktiga verk med mycket humor.
Ja, de gillade jag, tror de hette "Långbens onsdagar".
Citera
2016-07-22, 20:25
  #1988
Medlem
Elementarts avatar
Istället för "Karlakarl" - "Ankanka"
Citera
2016-09-16, 23:01
  #1989
Medlem
Moramannens avatar
I en av de nyare pocketarna, där en parodi på "Hobbit" är huvudserie, finns en rätt så rolig serie. Farbror Joakim ägnar sig åt frenologi och antastar förbipasserande med sin skallmätargrej, och lite senare kokar Magica de Hex finkel. Vem sa att dagens serier censureras?
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
I en klassisk Barks-serie får Kalle i uppgift av Joakim att demonstrera det nya mirakelmjölet som man kan baka ALLT av. Kalle får med sig fel förpackning (Den som är tryckt på volapyk).

När Kalle ska demonstrerar varorna går det därför åt helsefyr, bakverken jäser okontrollerat och Kalle blir bortjagad av arga missnöjda och något kladdiga kunder. Joakim inser att Kalle fått fel förpackning och börjar jaga ikapp honom, men inte innan Kalle hunnit göra Direktör Havregren, som äger "landets största brödfabrik", samt Redaktören av "den mest kritiska tidningen i hela landet" väldigt arga.

När Joakim hunnit ifatt Kalle är han hos Fröken R.Agata Postelin, som tydligen äger ett brev som kan ruinera Joakim. Här går det dock bra då Kalles bakande växer, spränger bort hela huset och ersätter detta med, ett riktigt gammaldags pepparkakshus, något som Agata alltid önskat sig. Alltså slutade det väl för Kalle och Joakim, slutklämmen är dock det bästa. I sista rutan ligger Kalle, till synes väldigt illamående i sin säng.

- Varför mår han så illa? Frågar Knatte.
- Han säger att han och farbror Joakim har ätit upp ett vardagsrum och två sovrum! Det är förstås bara skryt!
Måste röra sig om denna, fast i originalversion:

http://kalletarknark.com/serie.php?id=2203
__________________
Senast redigerad av Moramannen 2016-09-16 kl. 23:06.
Citera
2016-09-26, 21:26
  #1990
Medlem
Kiggzors avatar
Revolvermannen "Sandwich Kid"
Citera
2016-09-27, 05:33
  #1991
Medlem
JoakimBalls avatar
Shejk Sed El-Bunt
Citera
2016-11-17, 23:55
  #1992
Medlem
Från Jockes verkstad.

Den mekaniska minnesmicklaren, en robot som klår upp Jocke så att han får tillbaka minnet.

Knattarna tror dock att Jocke har blandat ihop sina ritningar och byggt protonpucklaren istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback