2012-01-26, 10:34
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Haha... Ja, det där är väl det klassiska receptet som varit oförändrat de senaste 100 åren eller längre. Lit fräckt av den där kocken att ta kredd för det som om det vore hans eget påfund.

Var tvungen att kolla upp om du hade rätt i att receptet var så gammalt som du påstår - och det stämmer.
Gustafva Björklund har med kallopsen i sin kokbok - så det är mer än 100 år gammalt. Det verkar som om kallops är en försvenskning av Escalopes och ska därför göras på bultade skivor av kött.
Den skånska görs däremot på refben med vidsittande kött i bitar.
Citera
2012-01-26, 11:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Var tvungen att kolla upp om du hade rätt i att receptet var så gammalt som du påstår - och det stämmer.
Gustafva Björklund har med kallopsen i sin kokbok - så det är mer än 100 år gammalt. Det verkar som om kallops är en försvenskning av Escalopes och ska därför göras på bultade skivor av kött.
Intressant! Tack för info!

~Paul~
Citera
2012-01-26, 12:06
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Najs. Jag bara drog en siffra ur röven som verkade imponerande nog för att förmedla det jag ville säga, att kalops det har vi ätit lääänge här i landet.
Citera
2012-02-01, 22:28
Medlem
En modifierad variant av en gryta jag blev bjuden på av för något år sedan av en vän från Egypten. Originalet innehåller kalvkött i "grytbitar" och är mer av ett långkok som innehåller färska tomater och ingen röd(men vit?) paprika men skiljer sig antagligen på fler punkter, minnet är inte helt intakt

Ingredienser:

600g Nötfärs
1 Gul lök
3 Vitlöksklyftor
100g Tomatpure
8-10st Okra
En chilifrukt efter smak
En röd paprika
Ca 250g kikärtor eller blandade vita bönor(färdigkokta)
Kalvfond
Kryddblandningen 7 kryddor
Salt

Stek nötfärsen och krydda med 7 kryddor när vattnet kokat ur. Inget exakt men använde själv en rågad matsked på ett ungefär. Deglacera och för över till en gryta.

Dela gul-löken i fyra delar och skär i 3mm strimlor, skär vitlöken i skivor och okra´n i 2cm bitar, chilin i mindre bitar. Sautera och tillför tomatpuren för rostning. Deglacera och för över till grytan och fyll på med vatten och kalvfond.
Låt koka i 20-30 min.

Skär paprikan i hyffsat grova bitar och tillsätt tillsammans med bönorna.
Låt sjuda ytterligare 10-20 min och smaka av med salt och svartpeppar eller någon torkad chili.
Min tanke var att ha i hackad persilja men den färska var slut i affären.

Servera med vitt bröd som doppas eller ris. En kall öl funkar väldigt bra till.
Citera
2012-10-17, 18:39
Medlem
brydolfs avatar
Hallo! Tänkte återliva den här tråden lagom till hösten. Finns mycket bra tips men jag är på jakt efter fler alternativ! Har gäster till helgen och tänkte bjuda dom på någon riktigt god gryta tillsammans med något mustigt rödvin. Tips?
Citera
2016-09-16, 13:50
Medlem
heinos avatar
Hörde någon tala om "Mustig svampgryta" och blev ganska sugen. Var hittar man ett sådant recept?

Hittade denna på nätet: http://www.ellematovin.se/blandsvampgryta-med-apple-och-renskav/

Skulle det gå att ersätta renskaven med någon sorts bönor?
Citera
2016-09-16, 14:51
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Hörde någon tala om "Mustig svampgryta" och blev ganska sugen. Var hittar man ett sådant recept?

Hittade denna på nätet: http://www.ellematovin.se/blandsvampgryta-med-apple-och-renskav/

Tvivlar på att det blir gott du.

Grädde och bönor känns inte spontant som en lyckad kombo.
Får en känsla av att det blir mest slem av det hela.
Undantagen är typ bondbönor och skärbönor då.
Där kan det mycket väl funka jättebra.
Addera gärna lite muskotnöt till grytan i så fall.

Men typ vita bönor och kidneybönor går tvärbort.
De tillhör en annan typ av matgrupp där tomater oftast bäst passar ihop.

Skiva / hacka i bladselleri.
Tärna morötter, och lök.
Stek en 8-10 minuter tills de är mjuka.
Kör i en ordentlig mängd svamp.
Stek en 7-8 minuter till.
I med ett par dl vitt vin och deglacera pannan / grytan.

I med rosmarin, krossade tomater och bönor.
½ buljongtärning eller lite grönsaksfond har ingen dött av heller.
Låt koka ihop.
Salta och peppra.

Servera ett gott bröd till med olivolja och skivade tomater med s&p ovanpå.

Det kan jag med nöje äta vilken dag i veckan som helst.
Citera
2016-09-16, 14:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Funkar med nötkött, på samma sätt som i Stroganoff.

~Paul~

PS Personligen skulle jag vara försiktig med den stora mängden äpplen.
Citera
2016-09-21, 14:35
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tvivlar på att det blir gott du.

Grädde och bönor känns inte spontant som en lyckad kombo.
Får en känsla av att det blir mest slem av det hela.
Undantagen är typ bondbönor och skärbönor då.
Där kan det mycket väl funka jättebra.
Addera gärna lite muskotnöt till grytan i så fall.

Men typ vita bönor och kidneybönor går tvärbort.
De tillhör en annan typ av matgrupp där tomater oftast bäst passar ihop.

Skiva / hacka i bladselleri.
Tärna morötter, och lök.
Stek en 8-10 minuter tills de är mjuka.
Kör i en ordentlig mängd svamp.
Stek en 7-8 minuter till.
I med ett par dl vitt vin och deglacera pannan / grytan.

I med rosmarin, krossade tomater och bönor.
½ buljongtärning eller lite grönsaksfond har ingen dött av heller.
Låt koka ihop.
Salta och peppra.

Servera ett gott bröd till med olivolja och skivade tomater med s&p ovanpå.

Det kan jag med nöje äta vilken dag i veckan som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Funkar med nötkött, på samma sätt som i Stroganoff.

~Paul~

PS Personligen skulle jag vara försiktig med den stora mängden äpplen.
Ok, tackar för tipsen båda två.
Citera
2016-09-21, 17:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ok, tackar för tipsen båda två.
Ingen orsak, bara kul .

~Paul~
Citera
2016-09-21, 17:28
Medlem
Har nyligen börjat intressera mig för att laga grytor mer och mer just pga den enorma variation man kan få till med de. Har just i detta ögonblick en Stifado som puttrar på spisen som jag lagat enligt detta recept https://www.ica.se/recept/stifado-kryddig-grekisk-gryta-591205/

Det känns som att den blir lite väl vattnig med detta recept och att det är för lite krossade tomater i förhållande till köttmängden men det kanske är sån den ska vara. Kanske depaul eller någon annan kunnig har några synpunkter på detta och tips på att få den lite tjockare/krämigare med bibehållen smak?

Tillägg: Jag har inte följt receptet slaviskt då jag inte har fått tag på någon nejlika eller kanelstång. Skippade således nejlikan helt och körde med malen kanel, jag har även bytt ut rödvinsvinägern mot ett torrt grekiskt rödvin och ökat lite på mängden med vinet.
Senast redigerad av attachee 2016-09-21 kl. 17:31.
Citera
2016-09-21, 17:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attachee
Har nyligen börjat intressera mig för att laga grytor mer och mer just pga den enorma variation man kan få till med de. Har just i detta ögonblick en Stifado som puttrar på spisen som jag lagat enligt detta recept https://www.ica.se/recept/stifado-kryddig-grekisk-gryta-591205/

Det känns som att den blir lite väl vattnig med detta recept och att det är för lite krossade tomater i förhållande till köttmängden men det kanske är sån den ska vara. Kanske depaul eller någon annan kunnig har några synpunkter på detta och tips på att få den lite tjockare/krämigare med bibehållen smak?

Tillägg: Jag har inte följt receptet slaviskt då jag inte har fått tag på någon nejlika eller kanelstång. Skippade således nejlikan helt och körde med malen kanel, jag har även bytt ut rödvinsvinägern mot ett torrt grekiskt rödvin och ökat lite på mängden med vinet.
Köp hela tomater på burk och kör de med stavmixer i stället för krossade dito.

Använd inte lika mycket vatten ifall din gryta är för vattnig. Att köra på endast rödvin blir nästan bättre än att köra på en blandning av rödvin och ättika. Personligen hade jag haft rödvin i början och reducerat det till hälften innan man går i med resten av ingredienserna.

Nejlikan är essentiell i sammanhanget för att få autentisk smak. Kanel inte lika mycket. Ifall din gryta är för vattnig så är det bara att ta av locket, höja värmen och koka bort en del vätska.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2016-09-21 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in