Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-13, 18:40
  #37
Medlem
Jag antar att antingen är 90% i denna tråd dumma i huvudet eller så trollar ni? Du kan köpa en 2000 krs-dator för att läsa ekonomi och slösurfa med.

Själv läser jag något "creative" och alla jag pluggar med har en macbook men de verkar jämföra en macbook med en average billig PC istället för en högspecad PC och säger sen "nää efter att kört min macbook kommer jag aldrig använda pc igen". Just denna sak blev ännu mer uppenbar när jag glömde mig dator och en tjejkompis lät mig låna hennes PC hon köpte innan sin macbook. Den PCn var fan värdelös när den kom, man kan inte jämföra en 3000 krs dator med en 15 000 kr!!! Gaah jag blir tokig.

Zenbooksen har dock blivit dyra nu men skulle om jag vore du kolla in premium kinesiska brands, jag är själv sugen att testa nån Chuwi eller Chumi med full hd-skärm, octacore och 4 gb ram för nånstans mellan 2-3k. Eller köpa en surface pro 3 secondhand, eller kanske nån refurbished på el green som har bra pris.

Aldrig en macbook och framförallt aldrig en macbook för jävla slösurf. #EndOfRant
Citera
2016-09-13, 18:45
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Med de kriterierna kan du köpa valfri laptop över 3000 kr.

Skulle säga "valfri dator under 3000 kr."
Citera
2016-09-13, 19:36
  #39
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Skulle säga "valfri dator under 3000 kr."


Om min MacBook hållt i 5 års tid till en kostnad av 12000kr och mina Windows-baserade datorer under 3000 höll ett år innan dem packade ihop så har jag nu sparat en jävla massa huvudvärk på att byta dator årligen. Dessutom så är min MacBook fortfarande i väldigt gott skick.
Citera
2016-09-13, 22:45
  #40
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Synpunkt: köp en riktig dator av ett riktigt företag; https://www.dustinhome.se/product/5010891523/250-g4.
Detta måste ju vara bland det sämsta som du kan tipsa TS om, en tung 15-tummare med lågupplöst skärm..

TS ska plugga, det betyder att låg vikt, liten storlek och lång batteritid är högprioriterade aspekter.

Till TS, en Macbook kommer säkert fungera fint, även om det också på Windows-sidan finns fullt med lätta och hållbara maskiner som kan uppfylla din krav.
Citera
2016-09-13, 23:50
  #41
Medlem
Jag har ju själv en 12 tum och det är riktigt trevligt att bära med sig och även att arbeta på tycker jag. Men så skriver jag i princip bara. Men ska du använda den mycket och länge skulle jag nog gå upp ett snäpp. Det är förvånansvärt stor skillnad på 12 och 13.
Citera
2016-09-14, 00:53
  #42
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Detta måste ju vara bland det sämsta som du kan tipsa TS om, en tung 15-tummare med lågupplöst skärm..

TS ska plugga, det betyder att låg vikt, liten storlek och lång batteritid är högprioriterade aspekter.

Till TS, en Macbook kommer säkert fungera fint, även om det också på Windows-sidan finns fullt med lätta och hållbara maskiner som kan uppfylla din krav.

För att det var en jävligt bra deal! Om du tycker att två kilo är tungt, så får du fan börja träna litet.
Citera
2016-09-14, 09:13
  #43
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
För att det var en jävligt bra deal! Om du tycker att två kilo är tungt, så får du fan börja träna litet.

Men i jämförelse med med en macbook som TS frågar om så skiljer det 1,2 kg en rätt stor skillnad speciellt om man dessutom ska ha med en massa extra böcker i väskan också.
Citera
2016-09-14, 09:33
  #44
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Men i jämförelse med med en macbook som TS frågar om så skiljer det 1,2 kg en rätt stor skillnad speciellt om man dessutom ska ha med en massa extra böcker i väskan också.

Fair enough. Men problemet är att du inte kan sitta och skriva uppsats på en 12''; då måste du antingen köpa till en skärm eller komma upp i dyra pengar om du ska har bra innehåll i den: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...s&m=s285888034. Jag valde att saka på vikten. Skärmstorleken och innehållet är viktigare för mig, personligen. Vikten är det sista jag tittar på.
Citera
2016-09-14, 10:28
  #45
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Fair enough. Men problemet är att du inte kan sitta och skriva uppsats på en 12''; då måste du antingen köpa till en skärm eller komma upp i dyra pengar om du ska har bra innehåll i den: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...s&m=s285888034. Jag valde att saka på vikten. Skärmstorleken och innehållet är viktigare för mig, personligen. Vikten är det sista jag tittar på.

Vikten är väldigt viktig när man dra med sig datorn mellan föreläsningar och till och från skolan. Jag ser inte att det skulle vara några problem att skriva en uppsats på en 12" skärm, jag skrev själv en stor del av min projektrapport på min ipad mini, så att 12" skulle vara för litet är i min värld bara bullshit.
Citera
2016-09-14, 10:36
  #46
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Vikten är väldigt viktig när man dra med sig datorn mellan föreläsningar och till och från skolan. Jag ser inte att det skulle vara några problem att skriva en uppsats på en 12" skärm, jag skrev själv en stor del av min projektrapport på min ipad mini, så att 12" skulle vara för litet är i min värld bara bullshit.

Ja, men två kilo är ingen vikt att det skulle vara det "är i min värld bara bullshit". Jag har skrivit många tusen sidor uppsatser, artiklar och rapporter på en 15.6'' och det var i minsta laget, när man ska ha annat på skärmen - som vetenskapliga artiklar och föreläsningsanteckningar samtidigt. Men det är olika vad man tycker. Den här diskussion är för min del avslutad; vi prioriterar helt enkelt olika saker...
Citera
2016-09-14, 16:46
  #47
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
För att det var en jävligt bra deal! Om du tycker att två kilo är tungt, så får du fan börja träna litet.
Nej, för det existerar något som heter alternativkostnad. TS kommer indirekt spendera sisådär en halv miljon på sin utbildningen och 5000 timmar eller mer, om bättre verktyg innebär ett bättre resultat är det värt pengarna. Vi talar om en skillnad på någon hundralapp per månad över utbildningens längd, är det så mycket att gaffla om?

Dessutom, och nu talar jag av egen erfarenhet, är det inte vikten utan storleken som är det stora besväret.
Citera
2016-09-14, 20:16
  #48
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nej, för det existerar något som heter alternativkostnad. TS kommer indirekt spendera sisådär en halv miljon på sin utbildningen och 5000 timmar eller mer, om bättre verktyg innebär ett bättre resultat är det värt pengarna. Vi talar om en skillnad på någon hundralapp per månad över utbildningens längd, är det så mycket att gaffla om?

Dessutom, och nu talar jag av egen erfarenhet, är det inte vikten utan storleken som är det stora besväret.

Jo, för att jag har ju inte pluggat närmare 300HP på tre olika universitet - du är ju den ende med erfarenhet..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback