Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-13, 19:24
  #1273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Nej, han har väl däremot skyddade personuppgifter, kanske - och kanske nytt namn. Källa pa dina uppgifter?
Det får räcka så, för jag har inget intresse av att avslöja honom. Jag avskyr det han har gjort men nu är han fri och kan då få försöka komma i ordning.
Om han däremot skulle göra något dumt, då kanske jag börjar läcka. Men bara kanske !
Citera
2016-09-13, 21:15
  #1274
Medlem
Vad gör han nu - tjänar han några pengar - har han betalat några skadestånd?
Betalar han skadestånd?

Fattar inte att såna som Flink inte drar utomlands o börjar om där
Citera
2016-09-13, 22:00
  #1275
Medlem
Nja, lönebidrag, LBI (ingen aning om det är fallet här, vill bara förtydliga fakta) kan ges på tre år i normalfallet och därefter övergå i s.k.Trygghetsanställning (TAS) vilket i praktiken kan vara livslångt.
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Njae, folk glömmer ganska snabbt. Och det kan hända, att folk pa orten där han bor vet vem han är, kanske. Han lär ju dessutom vara lönebidragsanställd, sa arbetsgivaren vet om hans bakgrund. Men lönebidraget utbetalas inte forever, sa han riskerar att bli arbetslös. Om han inte redan är det.
Citera
2016-09-13, 23:10
  #1276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Vad gör han nu - tjänar han några pengar - har han betalat några skadestånd?
Betalar han skadestånd?

Fattar inte att såna som Flink inte drar utomlands o börjar om där

Vad skulle han göra utomlands?
Citera
2016-09-13, 23:18
  #1277
Medlem
Jobba så klart - där är han okänd i mer eller mindre skuldfri
eller jobbar han inte här - har han förtidspension?
Citera
2016-09-14, 01:27
  #1278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Jobba så klart - där är han okänd i mer eller mindre skuldfri
eller jobbar han inte här - har han förtidspension?

En person med hans bakgrund och usla CV lär knappast kunna hitta jobb utomlands - vid ca 45.

Jag tror han jobbar här, pa lönebidragsanställning. Daligt betalt, antagligen. Om han varit vettig hade han nog kunnat ordna sjukersättning ("förtidspension").
Citera
2016-09-14, 07:22
  #1279
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
En person med hans bakgrund och usla CV lär knappast kunna hitta jobb utomlands - vid ca 45.

Jag tror han jobbar här, pa lönebidragsanställning. Daligt betalt, antagligen. Om han varit vettig hade han nog kunnat ordna sjukersättning ("förtidspension").

Han har nog problem att få ett riktigt jobb. Han skulle ju kunna jobba utomlands, men i så fall som sopkörare eller någon form av hantverkare. Blir han igenkänd måste han ju flytta på sig . . .
Förtidspension får han nog bara om han är funktionsnedsatt.
I Sverige måste han byta utseende för att inte röja sig . . .
Citera
2016-09-20, 21:27
  #1280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Jobba så klart - där är han okänd i mer eller mindre skuldfri
eller jobbar han inte här - har han förtidspension?

Väldigt många som tror att det bara är att "dra utomlands" för att försörja sig.
45 år suttit halva livet tja vem vet
Citera
2016-09-20, 22:43
  #1281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Han har nog problem att få ett riktigt jobb. Han skulle ju kunna jobba utomlands, men i så fall som sopkörare eller någon form av hantverkare. Blir han igenkänd måste han ju flytta på sig . . .
Förtidspension får han nog bara om han är funktionsnedsatt.
I Sverige måste han byta utseende för att inte röja sig . . .
Inte röja sig? Vadå? Finns det någon hotbild mot honom? Enligt svensk rättskipning har han nu sonat sitt brott. Ska han fortsätta att straffas när han är fri? Och hur länge ska vi straffa honom? Om nu några anhöriga hatar honom och önskar livet ur honom får de väl ordna en privat rättskipning. Då kanske de blir nöjda.
Citera
2016-09-21, 08:32
  #1282
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Inte röja sig? Vadå? Finns det någon hotbild mot honom? Enligt svensk rättskipning har han nu sonat sitt brott. Ska han fortsätta att straffas när han är fri? Och hur länge ska vi straffa honom? Om nu några anhöriga hatar honom och önskar livet ur honom får de väl ordna en privat rättskipning. Då kanske de blir nöjda.

Men skojar du? Självklart finns det en hotbild mot honom. Det finns ju alltid folk som vill ta lagen i egna händer i sådana här fall. Hagamannen gick ju inte skadefri särskilt länge.
Citera
2016-09-21, 08:35
  #1283
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Inte röja sig? Vadå? Finns det någon hotbild mot honom? Enligt svensk rättskipning har han nu sonat sitt brott. Ska han fortsätta att straffas när han är fri? Och hur länge ska vi straffa honom? Om nu några anhöriga hatar honom och önskar livet ur honom får de väl ordna en privat rättskipning. Då kanske de blir nöjda.

Hotbild finns ju alltid. Vi älskar ju försöka "bättra-på" samhällets redan utmätta straff. Titta på Hagamannen. Han blir ju nerklubbad om han visar dig offentligt.
Vill också tillägga att jag hör till den typen som underställer mig svensk rättskipning.
Citera
2016-09-22, 00:15
  #1284
Medlem
MrFolds avatar
Jag tror faktiskt inte det varit jättesvårt att fixa arbete åt Flink. Han är ju något av ett särfall bland de kända, svenska riktigt grova brottslingarna: Ingen kriminell identitet, morden verkar ha varit ett resultat av en olycklig kombination av alkohol, depression och ett akut men tillfälligt psykosgenombrott. Samt naturligtvis att han hade tillgång till skarpladdade vapen. Skötte sig prickfritt under hela sin 20 år långa anstaltstid och enligt vad jag läst här ska han ha stått på vänskaplig fot med många i personalen. Kan mycket väl tänka mig att det finns folk inom Kriminalvården som engagerat sig extra i honom och t ex övertalat nån svåger eller kusin att anställa honom. Med eller utan lönebidrag. Sitt jobb gissar jag att han kommer att sköta prickfritt och med stor disciplin. Sannolikt typen som går till jobbet även när han är snorig och febrig.

Att anhöriga till offren fortfarande känner hat och ilska mot honom är förstås helt naturligt och det är nog klokt att han valt att ha skyddad identitet. Om han har skadestånd kvar vet jag inte, men det verkar rimligt om han inte under fängelsetiden fått arv eller liknande att betala dem med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback