• 3
  • 4
2016-09-10, 12:15
Medlem
Vad blir konsekvenserna av att Sverige går med i NATO utan att ha folket med sig? Det är värt att fundera över och att vi återigen kommer att hamna i en situation där folket ser hur politikerna toppstyr Sverige i en riktning som ingen egentligen gillar.

När det blir allvar av i ett framtida krig mot Ryssland när ryssarna känner sig alltmer trängda och NATO bara väntar på en anledning att få börja sitt krig, då kommer NATO begära att Sverige bidrar i kriget främst genom att agera flygbas för massiva bombningar, men även med soldater i tiotusentals som ska ut i ett krig mellan två stormakter.

Det kommer rinna blod i ett sådant krig, inte som i de krig vi vant oss vid där man kan kriga i flera år och bara något tusental soldater stupar medan de flesta soldater som dör begår självmord när de kommer hem igen.
Citera
2016-09-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Din rant om MSM var nog nått av den sämsta bortförklaring jag sett med tanke på att du hänger i Politik Inrikes.
Hur du sen försöker koppla S beroende av MP när det gäller miljöpolitik till ett ryskt angrepp på Baltikum är om möjligt ännu mer löjligt.
Nu vet vi att du anser att en invasion av Baltikum vara överhängande och Sverige därför ska med i Nato mot folkets vilja. Stringent analys...
Jag "hänger" inte i detta delforum, jag skriver bara när jag känner för det, och jag vet inte vad alla förkortningar som används på FB betyder.

Att du missförstår mig med flit gör inte debatten smidigare. Som alla kan läsa skrev jag att staten ibland måste göra sånt som folk inter gillar. Som att försvara landets territorium. Om du läser rapporten ordentligt belyser den just hur Sverige påverkas av ett krig i Baltikum, och det första som händer är att flyktingar försöker ta sig till Sverige.

Men jag talade om ett inbördeskrig, inte ett invasionskrig, även om alla förstår att Ryssland sannolikt skulle vara involverat i ett inbördeskrig också, precis som i Ukraina. Så din "analys" eller snarare bristande läsförståelse kan du stoppa upp nånstans.
Senast redigerad av DindooNuffin 2016-09-10 kl. 12:25.
Citera
2016-09-10, 12:21
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
NATO lobbyisterna har varit väldigt intensiva och de allra flesta i Sverige har fått höra om den stora fienden Ryssland och att vi måste gå med i NATO för vårt eget försvar klarar bara kriga i max en vecka.

Men det är ändå så uppenbart att det handlar om propaganda. Jag tror också att nato lobbyisterna har gått för långt. Att hålla på och överdriva såhär och skrämma svenska folket till att rösta för natomedlemskap slår lätt tillbaka.

Vad vi märker är helt enkelt att det är nato lobbyisterna som är krigshetsarna, inte ryssland. Natolobbyisterna har krighetsat så klumpigt och brutalt att man som svensk känner att det är ju vi i Sverige som vill kriga. Inte ryssland.

Det har helt enkelt gått för långt och svenskar är i grunden ett mycket fredligt folk. Därför känns det som att NATO lobbyisterna håller på att sätta krokben på sig själva och uppnå helt motsatt resultat än de tänkt sig med sitt krigshetsande.

Internationellt har vi också att Turkiet är NATO medlem. Vi har även att USA/Ryssland faktiskt börjat att samarbeta för att de insett att det är det är en framkomlig väg för att uppnå slut på striderna i Syrien och nå framgång i kampen mot muslimsk terrorism, främst IS. I det internationella perspektivet så kan NATOs intresse av att få med Sverige i medlemskapet minska, av den enkla anledningen att man därigenom lättare samarbetar med ryssland för att uppnå fredliga lösningar.

Det är inte problemfritt. Men det är uppenbart att vi inte löser några problem i världen med att krigshetsa mot Ryssland och Putin. Putin är en förvånansvärt tålamodig ledare. Hade han hetat Trump så hade han hoppat och stampat på knapparna till ett kärnvapenkrig för längesen av pur ilska över allt skitsnack som vi i väst spyr ur oss.

Men hur man än vrider och vänder på det. Kortfattat. Ett svensk medlemskap ökar krigsrisken medan svensk neutralitet gynnar fredliga lösningar.

Så fort man börjar prata om NATO så kommer det ständiga argumentet att Turkiet är medlem. Ja, Turkiet är medlem, det är ett faktum. Men Turkiet har inte fler privilegier än någon annan NATO-medlem. Om någon främmande makt, läs Ryssland, invaderar Turkiet så är dom andra skyldiga att ställa upp för stöd. Självklart, det är själva poängen med en militärallians. En militärallians är en sammanslutning av suveräna stater som har ett gemensamt försvar och ingenting annat. Dom andra medlemmarna är inte skyldiga att lösa Turkiets interna konflikt med kurderna eller någonting annat.

NATO är den enda garanten för fred som finns för oss i Sverige. Putin skulle säkert bli sur om vi gick med i NATO. Han skulle säkert flytta missilerna närmare gränsen, men vem fan bryr sig? Putin är en diktator som inte respekterar andra länders suveränitet och som dödar oppositionella.
Citera
2016-09-10, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Vad blir konsekvenserna av att Sverige går med i NATO utan att ha folket med sig? Det är värt att fundera över och att vi återigen kommer att hamna i en situation där folket ser hur politikerna toppstyr Sverige i en riktning som ingen egentligen gillar.

När det blir allvar av i ett framtida krig mot Ryssland när ryssarna känner sig alltmer trängda och NATO bara väntar på en anledning att få börja sitt krig, då kommer NATO begära att Sverige bidrar i kriget främst genom att agera flygbas för massiva bombningar, men även med soldater i tiotusentals som ska ut i ett krig mellan två stormakter.

Det kommer rinna blod i ett sådant krig, inte som i de krig vi vant oss vid där man kan kriga i flera år och bara något tusental soldater stupar medan de flesta soldater som dör begår självmord när de kommer hem igen.
NATO är en FÖRSVARSallians och kommer alltså inte att anfalla Ryssland. NATO ska FÖRSVARA medlemsstaters territorium i de fall det kränks av t ex Ryssland. Varför vi finns i Irak? För att Irak har begärt hjälp. Samma sak i Libyen och en rad andra länder där det internationella samfundet är inblandat genom en rad olika FN-organ med humanitära, diplomatiska och fredbevarande insatser, EU, NATO och hans moster. Lägg märke till att USA och Ryssland samarbetar och förhandlar när det gäller t ex Syrien.
Citera
2016-09-10, 13:00
Moderator
Tinuviels avatar
Notera att fokus ska ligga på svenska folkets inställning till Nato och inte utvecklas i en riktning där Natos agerande i olika konflikter diskuteras generellt utan någon som helst anknytning till Sverige.

// mod
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback