Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-20, 13:45
  #829
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapVerde
Växjö TR svarar så för att de helst inte vill sekretesspröva FUP, då detta medför arbete för åklagaren. Har svårt att se att så många delar i denna härva kan vara föremål för sekretess - det är ju inte vålds- eller sexbrott det handlar om.

Jag föreslår att Du först ber TR sekretesspröva FUP, och denna kommer då att minska i omfång (antal sidor).

Priset på nästan 2,000:- är taget ur luften. Trippelmordet i Uddevalla: FUP var på drygt 2000 sidor och FUP kostade på CD cirka 500:-. Hänvisa till detta fall i Uddevalla TR och be Växjö TR ringa Uddevalla TR för att stämma av hur prissättning skall ske.

Stå på dej!

Trams. Växjö TR har antagligen bara fått in FU:n på papper och har då rätt enligt Avgiftsförordningen att ta ut avgift för kopiering.

Att Uddevalla TR hade en billig digital kopia, som redan var sekretessprövad av polis/åklagare innan inlämning, berodde på att målet var uppmärksammat och de visste att de skulle få in flera beställningar. De ville göra det så smidigt som möjligt.

Vad du skriver om att det medför arbete för åklagaren är helt taget ur luften då det är myndigheten som har handlingen som utför sekretessprövningen. Amatör.
Citera
2015-10-20, 13:54
  #830
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Trams. Växjö TR har antagligen bara fått in FU:n på papper och har då rätt enligt Avgiftsförordningen att ta ut avgift för kopiering.
Det finns inte en förundersökning i landet idag som kommer till tingsrätten enbart på papper. Det där är bara ett sätt att minska tillgängligheten - eller kanske snarare behålla den lika låg som på den tiden den FUP:arna bara fanns på papper.
Citera
2015-10-20, 14:01
  #831
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns inte en förundersökning i landet idag som kommer till tingsrätten enbart på papper. Det där är bara ett sätt att minska tillgängligheten - eller kanske snarare behålla den lika låg som på den tiden den FUP:arna bara fanns på papper.

Det var ett gigantiskt åtal vid Skaraborgs tingsrätt nyligt med narkotikabrott som bara levererades till tingsrätten i tusentals A4-papper. Jag har också varit på en tingsrätt där utredande poliser lämnat in åtal på papper eftersom det strulade med den digitala informationsöverföringen. Så kom inte med dina kategoriska påståenden tack.
Citera
2015-12-16, 11:03
  #832
Medlem
imcereals avatar
Lästa ingressen till denna Smålandsposten - Plus-artikel och eftersom det verkar hänvisas till polisförhör i artikeln antog jag att SMP begärt ut FUPen (och då stått för engångskostnaden). Så jag mailade Växjö tingsrätt igen och frågade om någon annan nu begärt ut den så att den blivit sekretessprövad och inscannad.

Får svaret att ingen har begärt ut den, att den finns som PDF men att de tyvärr bara skickar ut FUPar i pappersform (!?). När jag då frågade varför så får jag svaret att "det är något som är bestämt här på Växjö tingsrätt sedan tidigare".

Helt oförklarigt.

Ingen hjälte som, mot förmodan, råkar ha ett pluskonto till Smålandsposten som åtminstone kan copy+paste:a innehållet här?
Citera
2015-12-16, 11:27
  #833
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal



Ingen hjälte som, mot förmodan, råkar ha ett pluskonto till Smålandsposten som åtminstone kan copy+paste:a innehållet här?
Observera att det strider mot regel 1.02 att citera hela artiklar. Korta citat är tillåtet.

/Mod
Citera
2015-12-16, 13:55
  #834
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Lästa ingressen till denna Smålandsposten - Plus-artikel och eftersom det verkar hänvisas till polisförhör i artikeln antog jag att SMP begärt ut FUPen (och då stått för engångskostnaden). Så jag mailade Växjö tingsrätt igen och frågade om någon annan nu begärt ut den så att den blivit sekretessprövad och inscannad.

Får svaret att ingen har begärt ut den, att den finns som PDF men att de tyvärr bara skickar ut FUPar i pappersform (!?). När jag då frågade varför så får jag svaret att "det är något som är bestämt här på Växjö tingsrätt sedan tidigare".

Helt oförklarigt.

Ingen hjälte som, mot förmodan, råkar ha ett pluskonto till Smålandsposten som åtminstone kan copy+paste:a innehållet här?

Går bra att läsa via unvis.it
http://unvis.it/www.smp.se/vaxjo/44-...-numera-brott/
Citera
2016-03-03, 18:07
  #835
Medlem
Kämpendahls avatar
Dömd till ett och ett halvt års fängelse för oredligt förfarande, bedrägerier, stöld, urkundsförfalskning och olovlig körning.

http://arbetet.se/2016/03/03/jobbluf...ders-fangelse/
Citera
2016-03-03, 18:13
  #836
Medlem
Doctors avatar
Samt 430.000 i skadestånd till de som drabbats.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sma...-till-fangelse

Det blir inte mycket per person, speciellt när det nog finns ersättning för det han stulit inbakat i det.
Citera
2016-09-07, 13:20
  #837
Medlem
gundesvansomindians avatar
Finns en ganska underhållande podcast med ljudupptagningar från rättegången.

Den där Jens verkar inte ha alla hästar hemma...

https://soundcloud.com/rattegangspodden/s02e01-jusab
Citera
2016-09-09, 09:50
  #838
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gundesvansomindian
Finns en ganska underhållande podcast med ljudupptagningar från rättegången.

Den där Jens verkar inte ha alla hästar hemma...

https://soundcloud.com/rattegangspodden/s02e01-jusab

Bra podd. Helsjukt hur han använt sin brors namn och personnr tidigare vid köp eller avtalsskrivning. Människan lever i en fantasivärld och verkar fungera precis som den där idioten i podden Fan och hans mamma, kommer inte ihåg namnet nu, samma dialekt också.
Citera
2016-09-09, 17:56
  #839
Medlem
constants avatar
Att en bedragare handlar på sin brors personuppgifter för att få vinning kan jag förstå. Men vad hade Jens tänkt tjäna på att anställa massor arbetslösa till sin firma?

Hade han kanske en seriös plan från början, och att det skulle vara enkelt att hyra ut personalen när de väl var anställda?
Citera
2016-09-09, 23:42
  #840
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Att en bedragare handlar på sin brors personuppgifter för att få vinning kan jag förstå. Men vad hade Jens tänkt tjäna på att anställa massor arbetslösa till sin firma?

Hade han kanske en seriös plan från början, och att det skulle vara enkelt att hyra ut personalen när de väl var anställda?

Lyssna på podden om du inte gjort det, den var bra. Jens säger själv att han gick in i någon slags fantasi, han trodde att han skulle kunna lösa jobb åt alla säger han och enligt honom själv så försökte han att få till avtal med andra företag. Jag tror dock han ljuger, han lyfte nog inte ett finger för att lösa det problem han skapat. Jens vill vara vd och företagare och levde sig in i rollen som det till 100% och det var säkert en skön känsla att så många litade på honom och det var väl därför han gjorde det, tror jag, för att få känna sig som en riktig företagare för ett tag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback