Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-02, 13:31
  #1
Medlem
filmfreaks avatar
Någon som vet hur affärsuppgörelsen kunde urarta till människorov, misshandel och hot om att hugga av fingrar med yxa? Eller rör det sig om ett klassiskt rån? Fanns det verkligen en festival planerad? Det känns som det finns mycket i historien som inte framgår i nyhetsrapporteringen. Sprid gärna lite ljus - jag är nyfiken.

Citat:
DUBAI // An American and a Swede who held a Pakistani man and his pregnant wife hostage and threatened to chop them up with an axe if they did not pay a Dh200,000 ransom were sentenced to five years in prison.

The American, 51, and his 38-year-old Swedish friend had a business relationship with the Pakistani and had agreed to throw a multicultural festival in the UAE. They discussed the funding of the festival, which they agreed would cost Dh800,000, but then had an argument over money.

http://www.thenational.ae/uae/americ...-wife-with-axe

Citat:
DUBAI: A Swedish businessman and an American manager, who threatened to dismember a Pakistani advertiser and his pregnant wife following a financial dispute, were jailed for five years on Tuesday.

http://gulftoday.ae/portal/33f5b3bf-...cef2d8f6d.aspx
Citera
2016-09-02, 15:39
  #2
Medlem
Hur svensk är den här svensken då?
Citera
2016-09-02, 19:17
  #3
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Hur svensk är den här svensken då?
Ingen aning, men det är ganska gott om svensk-svenska affärsmän som bor eller vistas periodvis i Dubai. Lokala media tycks ibland ange ursprung förutom nationalitet, men det är ingen regel.

Men det var inte riktigt min fråga, jag är intresserad att få veta mer om brottet i sig. Någon som vet mer?
Citera
2016-09-06, 19:01
  #4
Medlem
Wajis avatar
Svensk stuntman Dömd får fängelse i Dubai

Vem är denna stuntman?

http://www.expressen.se/nyheter/sven...gelse-i-dubai/

Citat:
Han hotade att döda min fru och barnet om jag inte betalade en halv miljon, säger offret i förhör.
Den svenske 38-åringen har haft en karriär som stuntman. De senaste åren har han arbetar mycket i Förenade arabemiraten. Där planerade han och en amerikansk kollega att förra året arrangera en kulturfestival i Dubai i samarbete med en annan företagare, rapporterar tidningen The National.
Citera
2016-09-06, 19:11
  #5
Medlem
Citat:
Den svenske stuntmannen hotade att döda den gravida kvinnan och hennes make.

Nu har den 39-årige mannen dömts till fem års fängelse i Dubai för människorov och misshandel.

– Han hotade att döda min fru och barnet om jag inte betalade en halv miljon, säger offret i förhör.

Mer relevant.
Citera
2016-09-06, 20:24
  #6
Medlem
Mandelbrots avatar
Lite mer info men bara initialerna ges här. Del av artikel nedan.
Citat:
DUBAI // An American and a Swede held a man and his pregnant wife hostage and threatened to chop them up with an axe, a court heard.

American G M, 51, and Swede A L, 38, invited Pakistani R H, 34, to a villa in Jumeirah to discuss a project, but when he arrived, the pair assaulted him and took away his phone.

R H escaped and hid in the toilet at a nearby petrol station, but the two managed to lure him back into the villa after promising that the assault would not be repeated.

But the duo again assaulted the man with the help of two unidentified men, and threatened to kill him and his wife then chop them into small pieces unless he payed a Dh200,000 ransom.

The Pakistani told prosecutors he had a business relationship with the defendants and they had agreed to throw a multicultural festival in the UAE.
http://www.thenational.ae/uae/pair-c...-wife-with-axe
Citera
2016-09-06, 20:43
  #7
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
100kr på att det är en "svensk" som är fängslad.
Om festivalen skulle hållas i november 2015, så finner jag där åtskilliga icke-svenska namn. Dock är det ännu osäkert om det var denna festival de planerade. Del av googleöversatt arabisk artikel nedan.
Citat:
Organisationskommittén för Dubai Festival för ungdoms Theatre meddelade, under ledning av Yasser Al Gergawi av namnen värd föreställningar och teatergrupper som deltar i festivalen i år. Det visade också en sida av öppningen visa detaljer, medan anses upprätthålla spänningen elementet var närvarande på publiken den kvällen, där han är planerad att vara de första presentationer i denna session, konstnärlig presentation firar flaggmärkesdag, producerad av Dubai Theater Ahli och stöds av Dubai kultur och konst .
Detta kom under en presskonferens Söndag 1 november, 2015, i kultur och vetenskap Symposium, som är värd för festivalen erbjuder Khcptha, vad skulle vara konferenssal och olika torg, kommer att ersätta många av de aktiviteter och händelser i samband med festivalen.
https://translate.google.se/translat...px&prev=search
__________________
Senast redigerad av Mandelbrot 2016-09-06 kl. 20:48.
Citera
2016-09-07, 00:40
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Straffet på 5 känns lite litet för nu vad de ska ha gjort. Nu möjligen har de kanske suttit häktade ett bra tag då detta alltså hände i januari 2015 och deras lag ger ingen rabatt på häktestid.

Sedan som alltid i gulfstaterna är det väl skillnad nu på om de skulle gett sig på en inhemsk. Nu var det ett pakistansk par så då blir det väl mildare straff.
Citera
2016-09-07, 09:49
  #9
Medlem
japanskbruds avatar
han behövde pengar till knark? stuntmän blir ofta knarkare/alkisar när dom slutar, för att ersätta sitt tidigare adrenalinmissbruk med något.
Citera
2016-09-07, 10:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
han behövde pengar till knark? stuntmän blir ofta knarkare/alkisar när dom slutar, för att ersätta sitt tidigare adrenalinmissbruk med något.


Har du någon källa på det? Skulle gärna vilja läsa om det.
Citera
2016-09-07, 15:42
  #11
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Men det var inte riktigt min fråga, jag är intresserad att få veta mer om brottet i sig. Någon som vet mer?
Svarar mig själv.

Här finns en betydligt fylligare redogörelse för händelsen:

Citat:
Both OS, 38, and JK, 51, summoned RA, 34, to a villa in Jumeirah where they confined him on Jan.29.2015 and demanded Dhs100,000 to release him, he told Al Barsha Police Station investigators.

They beat him and threatened to kill him and his wife, dismember them and cram their bodies in plastic bags if he failed to arrange it. They will be deported after the jail term, the Criminal Court ruled.

En kvinna från Kazakstan var med i slutet:

Citat:
Upon the wife’s arrival, the Kazakh grabbed her phone. OS threatened RA and his life and demanded Dhs100,000. Both convicts sent the fugitive Pakistani to collect Dhs6,000 from RA’s friends.

Tydligen även en dansk inblandad.

Citat:
A fugitive Danish man showed up. He and both convicts demanded RA to tell them the computer’s passwords along with passwords of important documents related to the multicultural project.

They assaulted him for each wrong password he gave. They copied all data from the computer. OS placed the axe’s blade on RA’s neck. They threatened to chop him and his wife and dispose of their bodies.

Länk:
http://gulftoday.ae/portal/33f5b3bf-...cef2d8f6d.aspx

Även Expressen har uppmärksammat nyheten.

Citat:
Expressen har tagit del av domstolshandlingar som visar att den svenske stuntmannen, hans amerikanske vän och ytterligare två personer förra hösten bjöd in sin 34-årige samarbetspartner till en villa i staden Jumeirah för att diskutera projektet.
När gästen kom misshandlade svensken och hans vänner 34-åringen och krävde att han skulle betala en halv miljon kronor – samtidigt som de hotade att döda mannen med en yxa.
34-åringen lyckades fly och gömde sig på en toalett vid en närliggande bensinstation, men svensken och amerikanen hittade honom och tvingade tillbaka honom till villan.
– Sen ringde de min fru och sa att jag varit med om en bilolycka för att lura henne också till villa. När hon kom stängde de in henne och hotade att döda henne och barnet om jag inte betalade en halv miljon kronor till dem, säger 34-åringen i förhör.

Länk:
http://www.expressen.se/nyheter/sven...gelse-i-dubai/
Citera
2016-09-07, 16:13
  #12
Medlem
BoISarens avatar
Trådar sammanfogade

//Mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback