2016-09-06, 18:47
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpkinman
Tyvärr helt förvirrad. Minsta värdet på t? det är två obekanta med en ekvation. Förstår som sagt inte vad jag ska göra.

Vilket t ger minsta värde på d² ?

d² är en andragradare i t, geometriskt sett en parabel (var ligger parabelns vertex?).
Citera
2016-09-06, 18:47
Medlem
Jag skulle behöva hjälp med att räkna två uppgifter. Tack på förhand!

1. Funktionen M(t)=43e^−t/53 beskriver mängden av en radioaktiv isotop som funktion av tiden t [år]. Efter hur lång tid har mängden sjunkit till 110 av den ursprungliga? Svaret kan skrivas som t = a ln b där a och bär heltal och a = 1.

2. Förenkla 14+3√5 / 15+14√5. Svaret kan skrivas som √a/b där a/b är ett förkortat bråktal.
Citera
2016-09-06, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
För att din lösning ska vara korrekt så bör du påpeka att exponentialfunktionen inte kan bli noll och att det därför är bara nollställena till faktorn (3 - x²) som utgör nollställen till hela uttrycket.

Vad gäller derivatan så bryter du ut exponentialfunktionen så att du får ett annat uttryck som består av ett polynom multiplicerat med e⁻ˣ. Då är det återigen fallet att e⁻ˣ aldrig blir noll och alltså finns nollställena bara där polynomfaktorn är noll.

Ahh ok! Då förstår jag!

Jag bröt ut och fick:

e^x(-2x+3-x^2)

men enligt Wolframe Alpha är det -2x-3-x^3. Har försökt deriverat om några gånger men får fan det inte till rätt svar.
Citera
2016-09-06, 18:50
Medlem
Citat:
På den första är det vettigt att börja med att faktorisera på båda sidor så blir det

(x+1)/2(x-1) - (x-1)/3(x+1) = 2/(x+1)(x-1)

Sedan multiplicerar du båda sidor med (x+1) och (x-1) samt 2 och 3 så blir du av med nämnarna. Resultatet bör bli en andragradsekvation som du förhoppningsvis vet hur man löser.

På den andra börjar du med att upphöja båda sidor till 2 så att du blir av med rottecknet på vänstra sidan. Då får du återigen en andragradsekvation.

Tack så mycket!!
Citera
2016-09-06, 18:51
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
I sådana fall är min metod acceptabel som jag använde för att komma fram till ett svar? Min lärare kollar mer på hur man kommer fram till ett visst svar än vad man kommer fram till. Därmed måste jag få det bekräftad av dig att metoden är acceptabel.

Efter jag har hittat nollställen ska jag derivera samma funktion = (3-x^2) * (e^-x) för att hitta stationära punkter.

Jag kör på produktsregeln eftersom vi har två produktvariabler, alltså:
f(x) = (3-x^2) * (e^-x)
f'(x) = (-2x * e^x) + ((3-x^2) * (-xe^-x)) = 0

Hur förenklar jag detta uttryck för att kunna lösa ekvationen?

Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Ahh ok! Då förstår jag!

Jag bröt ut och fick:

e^x(-2x+3-x^2)

men enligt Wolframe Alpha är det -2x-3-x^3. Har försökt deriverat om några gånger men får fan det inte till rätt svar.

Du har fått in ett x för mycket när du skulle derivera exponentialfunktionen. Det är bara en faktor (-1) som "trillar ner".
Citera
2016-09-06, 18:54
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trakc
Jag skulle behöva hjälp med att räkna två uppgifter. Tack på förhand!

1. Funktionen M(t)=43e^−t/53 beskriver mängden av en radioaktiv isotop som funktion av tiden t [år]. Efter hur lång tid har mängden sjunkit till 110 av den ursprungliga? Svaret kan skrivas som t = a ln b där a och bär heltal och a = 1.

2. Förenkla 14+3√5 / 15+14√5. Svaret kan skrivas som √a/b där a/b är ett förkortat bråktal.

Du har troligtvis skrivit något fel på den första? Som du skrivit funktionen så börjar mängden på M(0) = 43, men sedan skriver du 110 (ett större tal). Skulle det vara 10%? I så fall så sätter du M(t) = 0,1*43 = 4,3 och löser ut värdet på t.

På den andra så antar jag att du menar att hela uttrycket 15+14√5 står under bråkstrecket och att hela uttrycket 14+3√5 står över bråkstrecket? I så fall, förläng bråket med nämnarens konjugat 15-14√5 så blir du av med rottecknet i nämnaren. Om du sedan förenklar allt så ska du i slutändan få något på formen √(a/b).
Citera
2016-09-06, 18:56
Medlem
Citat:
Du har fått in ett x för mycket när du skulle derivera exponentialfunktionen. Det är bara en faktor (-1) som "trillar ner".

Tack, du är kung!
Citera
2016-09-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Vilket t ger minsta värde på d² ?

d² är en andragradare i t, geometriskt sett en parabel (var ligger parabelns vertex?).

Jag förenklar till √(t^2-3t+4.5)=d
t^2 är alltid positiv. och minsta värdet för -3t+4.5 är då t=1.5

Finns det på något annat, smidigare sätt att ställa upp problemet?
Citera
2016-09-06, 19:03
Medlem
Citat:
Du har troligtvis skrivit något fel på den första? Som du skrivit funktionen så börjar mängden på M(0) = 43, men sedan skriver du 110 (ett större tal). Skulle det vara 10%? I så fall så sätter du M(t) = 0,1*43 = 4,3 och löser ut värdet på t.

På den andra så antar jag att du menar att hela uttrycket 15+14√5 står under bråkstrecket och att hela uttrycket 14+3√5 står över bråkstrecket? I så fall, förläng bråket med nämnarens konjugat 15-14√5 så blir du av med rottecknet i nämnaren. Om du sedan förenklar allt så ska du i slutändan få något på formen √(a/b).

Det stämmer att det ska vara 10 %. Men förstår inte riktigt hur man ska lösa den första talet då man ska svara för a respektive b.
Citera
2016-09-06, 19:06
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trakc
Det stämmer att det ska vara 10 %. Men förstår inte riktigt hur man ska lösa den första talet då man ska svara för a respektive b.

Du sätter alltså 43e⁻ᵗ/⁵³ = 4,3 och sedan dividerar du med 43 på båda sidor så att du får e⁻ᵗ/⁵³ = 0,1. Nästa steg är att använda ln-funktionen på båda sidor så att du får -t/53 = ln(0,1). Därifrån kan du förhoppningsvis lösa uppgiften själv.
Citera
2016-09-06, 19:34
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpkinman
Jag förenklar till √(t^2-3t+4.5)=d
t^2 är alltid positiv. och minsta värdet för -3t+4.5 är då t=1.5

Finns det på något annat, smidigare sätt att ställa upp problemet?

Med de givna förutsättningarna är väl metoden så ”rakt på” man kan begära?

d²(t) = (t-1)² + (t-2)² + 4 =
2t² - 6t + 9 = {kvadratkomplettera} =
2(t - 3/2)² + 9/2,

så d²_min = 9/2 fås för t = 3/2.
Citera
2016-09-06, 19:39
Medlem
Partiell differentialekvation

Uppg: http://www.ladda-upp.se/bilder/kiawhccodnoywi/

Lösning: Jag härmar denna http://www.ladda-upp.se/bilder/negjusbflnfnsi/ och gör då följande:

Villkoret är f(1,y)=e^{-2y} där u=xe^{-y} och v=xeʸ

Skriver om funktionen till x · f'_x + f'_y = 0 (*)

och där

f'ₓ = f'ᵤ ·u'ᵥ+f'ᵥ·v'_c = eʸ · f'_u + e^{-y}·f'ᵥ
f'_y = f'ᵤ ·u'_y+f'ᵥ ·v'_y = xe^y·f'ᵤ -f'ᵥ·xe^{-y}

(*) xeʸ ·f'ᵤ +xe^{-y}+e^y·f'ᵤ-f'ᵥ xe^{-y} = 0
⇔ xeʸ ·f'ᵤ +eʸ · f'ᵤ = 0

Och detta ska integreras?!

∫ xeʸ ·f'ᵤ +eʸ ·f'ᵤ = ∫0 ?????

f(u,v) = ∫ 0 dv = C + φ(v)
f(x,y) = C + φ(1,y) = e^y

ehh...
Senast redigerad av melyhna 2016-09-06 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in