2016-09-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nej, exponentialfunktionen har inga nollställen eftersom eʸ > 0 för alla y. Eftersom uttrycket är en produkt så blir uttrycket noll om och endast om minst en av faktorerna i produkten är noll. I ditt fall så kan den andra faktorn aldrig bli noll, och alltså är uttrycket noll om och endast om den första faktorn är noll.

Du behöver alltså bara leta efter nollställen till 3 - x².

I sådana fall, även om jag får korrekt svar är ju min metod inkorrekt med tanken på att jag måste sätta ln e = ln 0 på tredje steget och ln 0 är ju odefinerat. Eller är jag ute och cyklar?
Citera
2016-09-06, 18:05
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att det blir lättare om du helt enkelt använder sambandet sin(y + π/2) = cos(y) som du såg i en tidigare uppgift.

Det ger då alltså att 2x + π/3 = x - π/4 + π/2 (argumentet för sinusfunktionen ska ju vara π/2 större än argumentet för cosinusfunktionen för att funktionsvärdena ska vara lika).

Sedan lägger du till k*2π (där k är ett godtyckligt heltal) för att få med alla lösningar (perioden är ju 2π).
vad menar du med det fetstilade? Sedan ska lösningen vara i intervallet 23<= x <= 25
Citera
2016-09-06, 18:06
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
I sådana fall, även om jag får korrekt svar är ju min metod inkorrekt med tanken på att jag måste sätta ln e = ln 0 på tredje steget och ln 0 är ju odefinerat. Eller är jag ute och cyklar?

Det stämmer att ln(0) är odefinierat, vilket är ett annat sätt att säga att eʸ inte blir noll för något y.

Som sagt, om du har ett uttryck där du multiplicerar flera faktorer och någon faktor är en exponentialfunktion (oavsett om basen är e eller något annat) så är det bara att tänka på att den faktorn aldrig blir noll. Då räcker det alltså att undersöka övriga faktorer.
Citera
2016-09-06, 18:07
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
vad menar du med det fetstilade? Sedan ska lösningen vara i intervallet 23<= x <= 25

Jag menar just sambandet sin(y + π/2) = cos(y). Man vet alltså att om en sinusfunktion och en cosinusfunktion har samma värde så har argumentet till sinusfunktionen ett värde som är π/2 större än argumentet till cosinusfunktionen (plus ett valfritt heltal gånger 2π eftersom det är perioden).
Citera
2016-09-06, 18:13
Medlem
Citat:
Jag menar just sambandet sin(y + π/2) = cos(y). Man vet alltså att om en sinusfunktion och en cosinusfunktion har samma värde så har argumentet till sinusfunktionen ett värde som är π/2 större än argumentet till cosinusfunktionen (plus ett valfritt heltal gånger 2π eftersom det är perioden).

Okej då förstår jag. Hur bestämmer jag lösningen inom intervallet? Om intervallet är 23<= x <= 25 och x = Pi + 2Pi t.ex.
Citera
2016-09-06, 18:17
Medlem
Citat:
Det stämmer att ln(0) är odefinierat, vilket är ett annat sätt att säga att eʸ inte blir noll för något y.

Som sagt, om du har ett uttryck där du multiplicerar flera faktorer och någon faktor är en exponentialfunktion (oavsett om basen är e eller något annat) så är det bara att tänka på att den faktorn aldrig blir noll. Då räcker det alltså att undersöka övriga faktorer.

I sådana fall är min metod acceptabel som jag använde för att komma fram till ett svar? Min lärare kollar mer på hur man kommer fram till ett visst svar än vad man kommer fram till. Därmed måste jag få det bekräftad av dig att metoden är acceptabel.

Efter jag har hittat nollställen ska jag derivera samma funktion = (3-x^2) * (e^-x) för att hitta stationära punkter.

Jag kör på produktsregeln eftersom vi har två produktvariabler, alltså:
f(x) = (3-x^2) * (e^-x)
f'(x) = (-2x * e^x) + ((3-x^2) * (-xe^-x)) = 0

Hur förenklar jag detta uttryck för att kunna lösa ekvationen?
Citera
2016-09-06, 18:24
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Okej då förstår jag. Hur bestämmer jag lösningen inom intervallet? Om intervallet är 23<= x <= 25 och x = Pi + 2Pi t.ex.

Du har ju ekvationen 2x + π/3 = x - π/4 + π/2 + k*2π, så lös ut x ur den. Då finns det troligtvis bara ett värde på k som ger ett x inom det sökta intervallet.
Citera
2016-09-06, 18:24
Medlem
Andersson93s avatar
Citat:
På den första så skriver du lämpligtvis om båda ekvationerna på standardform, dvs y = kx + m. För att linjerna ska vara parallella så måste de ha samma k.

På den andra så använder du sambandet f(5) - f(2)=18 för att bestämma k-värdet (k = (y₂ - y₁)/(x₂ - x₁) som vanligt) och sedan använder du det andra sambandet för att bestämma m-värdet.
Den andra förstår jag nu men inte den första =/.
Citera
2016-09-06, 18:26
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpkinman
Försökte mig på avståndsformeln för två punkter i rummet:
http://imgur.com/KKISzjY

Tänkte att man kunde sätta d=0 och lösa ut t men det blev komplexa tal. Var tänker jag fel?

Eftersom linjen (x,y,z) = (t,t,1) inte passerar A kan det sökta avståndet d inte vara noll.
Studera avståndskvadraten
d² = |AC|² = (t-1)² + (t-2)² + 2².
Minsta värde?
Citera
2016-09-06, 18:28
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
I sådana fall är min metod acceptabel som jag använde för att komma fram till ett svar? Min lärare kollar mer på hur man kommer fram till ett visst svar än vad man kommer fram till. Därmed måste jag få det bekräftad av dig att metoden är acceptabel.

Efter jag har hittat nollställen ska jag derivera samma funktion = (3-x^2) * (e^-x) för att hitta stationära punkter.

Jag kör på produktsregeln eftersom vi har två produktvariabler, alltså:
f(x) = (3-x^2) * (e^-x)
f'(x) = (-2x * e^x) + ((3-x^2) * (-xe^-x)) = 0

Hur förenklar jag detta uttryck för att kunna lösa ekvationen?

För att din lösning ska vara korrekt så bör du påpeka att exponentialfunktionen inte kan bli noll och att det därför är bara nollställena till faktorn (3 - x²) som utgör nollställen till hela uttrycket.

Vad gäller derivatan så bryter du ut exponentialfunktionen så att du får ett annat uttryck som består av ett polynom multiplicerat med e⁻ˣ. Då är det återigen fallet att e⁻ˣ aldrig blir noll och alltså finns nollställena bara där polynomfaktorn är noll.
Citera
2016-09-06, 18:30
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Den andra förstår jag nu men inte den första =/.

Lös ut y som en funktion av x i båda ekvationerna på första frågan. Då kommer ekvationen att vara på formen y = kx + m. För att linjerna ska vara parallella så måste det vara samma värde på koefficienten k i båda ekvationerna.
Citera
2016-09-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Eftersom linjen (x,y,z) = (t,t,1) inte passerar A kan det sökta avståndet d inte vara noll.
Studera avståndskvadraten
d² = |AC|² = (t-1)² + (t-2)² + 2².
Minsta värde?

Tyvärr helt förvirrad. Minsta värdet på t? det är två obekanta med en ekvation. Förstår som sagt inte vad jag ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in