Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-24, 11:36
  #121
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackVPN
Hej!

Swish's E-handelstjänst har legat nere hela sommaren och vi väntar bara på att de ska köra igång igen.
Vi har flera gånger blivit lovade att det "snart" är fixat, håller nu tummarna för att det är up and running igen i början på September.

Mer info här:
https://www.getswish.se/driftinformation/
http://www.ehandel.se/Swish-avstangt...rade,7975.html

/fbvpn

Tack för denna nyhet.
Citera
2016-08-25, 22:29
  #122
Moderator
Arne.Ankas avatar
Efter att ha använt tjänsten en tid är jag inte fullt så nöjd, ett mycket irriterande problem är att videos på facebook laddar fruktansvärt långsamt, kan ta mer än 10 minuter att ladda en 30 sekundersfilm och det är som värst på kvällen och minskar lite på natten.
Stänger jag ned openvpn laddas allting snabbt och bra, varför laddas video så långsamt via flashback vpn?
Citera
2016-09-02, 20:00
  #123
Medlem
Hakade på 5 timmars tjänsten då jag försöker hitta en snabb VPN. Är dock inte så nöjd med Flashback VPN just pga att det tar så himla segt att surfa när VPNet är aktiverad. Att komma in på bredbandskollen tar i skrivande stund 10-20 sekunder. Aftonbladet tar 10+ sekunder (för att ens komma in på sidan) hemnet.se tar 20+ sekunder att ladda.

Med torrents kommer jag upp i ca 80mbit så farten där är OK (har 100/100). Tyvärr är tjänsten helt värdelös om man ska använda detta till att surfa runt på internet.

Ska det verkligen vara så här?
Citera
2016-09-02, 21:51
  #124
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin-ericsson
Hakade på 5 timmars tjänsten då jag försöker hitta en snabb VPN. Är dock inte så nöjd med Flashback VPN just pga att det tar så himla segt att surfa när VPNet är aktiverad. Att komma in på bredbandskollen tar i skrivande stund 10-20 sekunder. Aftonbladet tar 10+ sekunder (för att ens komma in på sidan) hemnet.se tar 20+ sekunder att ladda.

Med torrents kommer jag upp i ca 80mbit så farten där är OK (har 100/100). Tyvärr är tjänsten helt värdelös om man ska använda detta till att surfa runt på internet.

Ska det verkligen vara så här?
Jag tror du har problem med DNS.

Om du kör nslookup, tar det tid att få svar på uppslag då?
Citera
2016-09-03, 19:06
  #125
Medlem
yiys avatar
Testa 5 timmar tar mig bara till sidan där jag kan köpa tid?

edit: var lite trög, man fick tid av att klicka där

utan vpn:
34,37 Mbit/s
Download
8,53 Mbit/s
Upload

med vpn:
31,24 Mbit/s
Download
7,77 Mbit/s
Upload

__________________
Senast redigerad av yiy 2016-09-03 kl. 19:21.
Citera
2016-09-03, 21:01
  #126
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Efter att ha använt tjänsten en tid är jag inte fullt så nöjd, ett mycket irriterande problem är att videos på facebook laddar fruktansvärt långsamt, kan ta mer än 10 minuter att ladda en 30 sekundersfilm och det är som värst på kvällen och minskar lite på natten.
Stänger jag ned openvpn laddas allting snabbt och bra, varför laddas video så långsamt via flashback vpn?

Tror att detta kan vara ett DNS-problem också. Läste någonstans att folk som haft långsam nedladdning av video från facebook kommit runt det genom att byta DNS-server.

Går det att tvinga TAP-drivrutinen att använda en annan DNS-server? Alltså, om man trycker in 8.8.8.8 i tcp/ip 4 inställningarna, tar det skruv eller går DNS-frågorna till flashbacks DNS i vilket fall?
Citera
2016-09-03, 21:21
  #127
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ikväll är hastigheten URUSEL, av 50Mbit nedströms får jag inte ens ut 7Mbit.

Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Tror att detta kan vara ett DNS-problem också. Läste någonstans att folk som haft långsam nedladdning av video från facebook kommit runt det genom att byta DNS-server.

Går det att tvinga TAP-drivrutinen att använda en annan DNS-server? Alltså, om man trycker in 8.8.8.8 i tcp/ip 4 inställningarna, tar det skruv eller går DNS-frågorna till flashbacks DNS i vilket fall?
Det går att ändra ja, ska testa google dns osm jag brukar använda i vanliga fall.

Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Jag tror du har problem med DNS.

Om du kör nslookup, tar det tid att få svar på uppslag då?
nslookup?
Citera
2016-09-04, 00:58
  #128
Medlem
Tropeds avatar
Jag försöker lösa tjänsten men jag får en ny inloggningsruta till tjänsten, där jag inte kan komma in med mitt användarnamn och lösen. Är det någon som vet hur man löser detta?
Citera
2016-09-04, 01:41
  #129
VPN Support
FlashbackVPNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ikväll är hastigheten URUSEL, av 50Mbit nedströms får jag inte ens ut 7Mbit.

Ta gärna kontakt med vår support om du upplever hastighetsproblem så får du hjälp med felsökning för att lokalisera flaskhalsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Troped
Jag försöker lösa tjänsten men jag får en ny inloggningsruta till tjänsten, där jag inte kan komma in med mitt användarnamn och lösen. Är det någon som vet hur man löser detta?

Menar du i OpenVPN-klienten eller på hemsidan? Vad får du för felmeddelande?
Citera
2016-09-04, 06:59
  #130
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
nslookup?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nslookup
Citera
2016-09-04, 20:19
  #131
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackVPN
Ta gärna kontakt med vår support om du upplever hastighetsproblem så får du hjälp med felsökning för att lokalisera flaskhalsen.
Verkar som det bara va tillfälligt, av 50/50 ligger jag nu på 37 ned och 48 upp.

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nslookup
Ok
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackVPN
Hej,

Det är möjligt genom att aktivera OpenVPN-tjänsten under Services i Windows och köra auth-user-pass med en lösenordsfil. Vi kommer att lägga upp en guide för detta på hemsidan i början på nästa vecka.

/fbvpn
Hur går det med guiden?
Citera
2016-09-05, 21:15
  #132
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackVPN
Ta gärna kontakt med vår support om du upplever hastighetsproblem så får du hjälp med felsökning för att lokalisera flaskhalsen.



Menar du i OpenVPN-klienten eller på hemsidan? Vad får du för felmeddelande?

Hej,

Jag har en uppmaning som jag önskar att ni kunde förtydliga på flashback.net för att öka användarnas säkerhet.

Eftersom det är "1:1-NAT" (typ) via tunnelinterface så slår detta hål på den externa brandväggen och värden som kör OpenVPN-klienten blir helt exponerad på samtliga portar på Internet.

Ett "vackert" exempel är om man kör t.ex. Ubuntu vilket inte har någon brandvägg över huvud taget igång som standard vilket gör att samtliga tjänster man kör på maskinen blir nåbart via den publika IP-adressen som man får via tunneln.

Kanske borde ni påminna om att kontrollera mjukvarubranväggen på klienten fungerar som tänkt genom att t.ex. testa på Shilds-UP på grc.com (https://www.grc.com) eller liknande tjänst.

// rancor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback