31 011 besökare online
1 056 100 medlemmar • 55 329 308 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Vetenskap & humaniora Språk
Svara på ämne
Ämnesverktyg
user-not-found
Medlem
user-not-founds avatar
Vad är 纟 (si)?

Man ser 纟 ganska ofta i samband med andra ord, google översatt det till "si" och jag har ingen aning vad den är... Vad är den?

Sweetiepie
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av user-not-found
Vad är 纟 (si)?

Man ser 纟 ganska ofta i samband med andra ord, google översatt det till "si" och jag har ingen aning vad den är... Vad är den?
Silke.

纟 är bara en variant av 糸 när den dyker upp inuti ett annat tecken som radikal. På samma sätt blir 水 till 氵när den syns inuti andra karaktärer.

Jimmypop
Medlem
Jimmypops avatar
Hej!

En bekant till familjen var på resa i Kina och fick denna medicin mot psoriasis, undrar mest vad den heter och vad det kan vara för verksamma ämnen i då jag skulle vilja beställa mer.

http://imgur.com/a/kbM7G

Leke
Medlem
Lekes avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Jimmypop
Hej!

En bekant till familjen var på resa i Kina och fick denna medicin mot psoriasis, undrar mest vad den heter och vad det kan vara för verksamma ämnen i då jag skulle vilja beställa mer.

http://imgur.com/a/kbM7G

Namnet är 舒肤止痒酊 (shu fu zhi yang ding, tror inte det översätts till något) utgiven av 郑州致和 (zhengzhou zhihe). Det verkar inte stå någonting om verksamma ämnen på förpackningen men en snabb googling ledde mig in på den här sidan där ingredienserna finns listade:

【成 份】苦参蛇床子、百部、地肤子、威灵仙、当归、冰片

Jimmypop
Medlem
Jimmypops avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Leke
Namnet är 舒肤止痒酊 (shu fu zhi yang ding, tror inte det översätts till något) utgiven av 郑州致和 (zhengzhou zhihe). Det verkar inte stå någonting om verksamma ämnen på förpackningen men en snabb googling ledde mig in på den här sidan där ingredienserna finns listade:

【成 份】苦参蛇床子、百部、地肤子、威灵仙、当归、冰片

Tack för hjälpen!

Svara på ämne
Svara Topp Dela