Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-06, 13:23
  #925
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Med tanke på att man kompenseras vid ombokning har jag inga problem med det. Dessutom fyller man alltid planet först (inklusive uppgraderar folk gratis på long haul för att fylla alla kabiner) så överbokning av en kabin kan ibland leda till en glad överraskning för några lyckligt lottade. Överlag har jag inga problem med systemet.
Så kände jag också, tills en kompis missade ett bröllopp pga att han blev nekad.
Det känns stört att din biljett inte är en garanti utan i princip bara en lott och sen avgör slumpen om du får åka med eller inte.

Flygbolagen har också en del fulknep för sig när de väljer vilka som ska få boarding denied.
Finns exempel på att de väljer att tex ge denied boarding till ett småbarn i en familj, för att tvinga resten av familjen att frivilligt ge upp sina platser om de inte vill lämna ungen på flygplatsen.
För när man ger upp sin plats frivilligt får man inte i närheten av lika bra kompensation som när man blir nekad av flygbolaget.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-08-06 kl. 13:26.
Citera
2016-08-06, 14:25
  #926
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Så kände jag också, tills en kompis missade ett bröllopp pga att han blev nekad.
Det känns stört att din biljett inte är en garanti utan i princip bara en lott och sen avgör slumpen om du får åka med eller inte.

Flygbolagen har också en del fulknep för sig när de väljer vilka som ska få boarding denied.
Finns exempel på att de väljer att tex ge denied boarding till ett småbarn i en familj, för att tvinga resten av familjen att frivilligt ge upp sina platser om de inte vill lämna ungen på flygplatsen.
För när man ger upp sin plats frivilligt får man inte i närheten av lika bra kompensation som när man blir nekad av flygbolaget.
Menar du att de nekar endast en person av flera på samma bokningsreferens?
Citera
2016-08-18, 20:54
  #927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Menar du att de nekar endast en person av flera på samma bokningsreferens?
Ja.
Eller ptja, jag har hört att det hänt i 2-3 fall. Tror inte det är så illa att de aktivt väljer ut 1 person från ett sällskap, utan gissningsvis går de väl baserat på nummer.
Men ändå fisigt att de kan göra så.
Citera
2016-08-24, 13:06
  #928
Avstängd
Kollar dom någon gång pass på inrikesflyg?
Citera
2016-08-25, 23:12
  #929
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruisingdown
Kollar dom någon gång pass på inrikesflyg?
I Asien kollar de pass eftersom det ofta är den enda id-handling vi har. Har visat passet varje gång jag flugit inrikes i Filippinerna och Thai. Är du svensk så vet jag ej hur de gör nuförtiden inrikes i Sverige. Kan hända de kollar alla som flyger pga säkerheten numera. Snart ser jag eftersom jag flyger Landvetter-Arlanda om en månad.
Citera
2016-08-25, 23:21
  #930
Medlem
Tajger66s avatar
Nån som har koll på Pekings flygplats? Ska flyga med Air China till Filippinerna om en månad med 10,5 timmars stop over där. En del påstår man får fri tillgång till Air Chinas Lounge där när man är transit passenger. Verkar alltid vara ca 10 timmars väntan där på vägen till sydostasien, är det någon tanke bakom det tro eller bara att flygen inte passar? Hem är det "bara" ca 3 timmars stop där.

Jag läste på Beijings airport hemsida och hittade ett par Lounger där men det kostar och maxtiden var 3-4 timmar man kunde vistas där, det räcker ju för vila och en dusch men skulle va bra att veta om jag måste boka loungen nu eller om jag kan göra det på plats?

Alternativet är att åka ut en sväng i Peking men det lockar inte nu känns det som. En del säger det kan ta tid både ut och in på flygplatsen så man inte får nån tid att se stan och vad ska man se i Peking, det är ingen liten stad direkt.
Citera
2016-08-31, 22:26
  #931
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
I Asien kollar de pass eftersom det ofta är den enda id-handling vi har. Har visat passet varje gång jag flugit inrikes i Filippinerna och Thai. Är du svensk så vet jag ej hur de gör nuförtiden inrikes i Sverige. Kan hända de kollar alla som flyger pga säkerheten numera. Snart ser jag eftersom jag flyger Landvetter-Arlanda om en månad.
Jag tycker att det går ganska bra att flyga utan bagage inom Schengen utan att visa ID. Lågprisbolag kör en snabb koll.

Har för övrigt hört att Pekings flygplats (den som heter PEK) är ganska kylig på vintern.
Citera
2016-09-02, 19:30
  #932
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag tycker att det går ganska bra att flyga utan bagage inom Schengen utan att visa ID. Lågprisbolag kör en snabb koll.

Har för övrigt hört att Pekings flygplats (den som heter PEK) är ganska kylig på vintern.
Tur jag inte ska dit på vintern utan nu den 3 oktober men kan kanske va nog så kallt då. Hem den 31 mars.

Ingen som har koll på flygplatsen i peking den som heter PEK? Nån som stannat där över dagen och hur det funkar med loungerna?
Citera
2016-09-02, 23:56
  #933
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Nån som har koll på Pekings flygplats? Ska flyga med Air China till Filippinerna om en månad med 10,5 timmars stop over där. En del påstår man får fri tillgång till Air Chinas Lounge där när man är transit passenger. Verkar alltid vara ca 10 timmars väntan där på vägen till sydostasien, är det någon tanke bakom det tro eller bara att flygen inte passar? Hem är det "bara" ca 3 timmars stop där.

Jag läste på Beijings airport hemsida och hittade ett par Lounger där men det kostar och maxtiden var 3-4 timmar man kunde vistas där, det räcker ju för vila och en dusch men skulle va bra att veta om jag måste boka loungen nu eller om jag kan göra det på plats?

Alternativet är att åka ut en sväng i Peking men det lockar inte nu känns det som. En del säger det kan ta tid både ut och in på flygplatsen så man inte får nån tid att se stan och vad ska man se i Peking, det är ingen liten stad direkt.

Jag hade ett liknande byte förra året. Åkte in till stan ett par timmar sen hängde jag i Air Chinas lounge, MEN det beror på att jag hade Star Alliance guldkort. Kan inte tänka mig att det finns nån lounge som alla transitpassagerare får gå till.. Air China transitpassagerare utgör säkert minst en tredjedel av alla passagerare på PEK..

Att ta sig ut från flygplatsen är vrålenkelt, tror det tog ca 1h från gate tills jag var ute och vid tåget. En gränskontroll förstås, där du får fylla i ett par små papper men det var väldigt liten kö när jag kom.

Betalloungen kan du säkerligen betala på plats.
Citera
2016-09-30, 13:00
  #934
Medlem
Har en fråga då jag inte flygit på ett tag. En polare bokade resa till amsterdam med KLM. Han bokade bara för handbagage så man får ta max 100ml vätska. Undrar om jag kan betala extra för incheckning på flygplatsen så jag tar med mer vätska? (Hygienprodukter..)
Citera
2016-09-30, 15:42
  #935
Medlem
Nej det går inte :-)
Det handlar om säkerhet, inte ekonomi.
Man får köpa det man behöver på destinationen eller på flygplatsen innanför kontrollen.
Citera
2016-09-30, 16:05
  #936
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreeew123
Har en fråga då jag inte flygit på ett tag. En polare bokade resa till amsterdam med KLM. Han bokade bara för handbagage så man får ta max 100ml vätska. Undrar om jag kan betala extra för incheckning på flygplatsen så jag tar med mer vätska? (Hygienprodukter..)
Han kan antagligen betala extra för att få checka in en väska, som inte omfattas av de där vätskereglerna. Regler som han eller du för övrigt har massuppfittat rejält.

http://transportstyrelsen.se/sv/luft...i-handbagaget/
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback