• 1
  • 2
2016-09-02, 22:20
Medlem
Hejsan, har köpt mig en Baotian retro 06 som stått i 7 år.

Batteriet var hel dött, ska bytas så snart som möjligt men än så länge använder jag en hjälpstartare till batteriet, motorn går runt men får ingen gnista, ska prova att köpa nytt tändstift imorgon.

Vad mer ska jag göra? Byta olja ska jag göra, bensin har jag bytt till ny och fräsch.

Är det nåt mer som kan störa gnistan?

Tack på förhand !
Citera
2016-09-02, 22:37
Bannlyst
Skruva loss tändhatten och klipp av 3mm av kabeln och skruva dit tändhatten igen.

Edit: Innan du skruvar tillbaka tändhatten så kan du spraya lite 5.56 i både hatten och på kabeln.
Citera
2016-09-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limtving
Skruva loss tändhatten och klipp av 3mm av kabeln och skruva dit tändhatten igen.

Edit: Innan du skruvar tillbaka tändhatten så kan du spraya lite 5.56 i både hatten och på kabeln.

Varför ska jag klippa av kabeln?
Citera
2016-09-02, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hiphoppucko1337
Varför ska jag klippa av kabeln?

För att du bad om råd och jag gav dig ett bra råd som kan lösa ditt problem!
Citera
2016-09-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limtving
För att du bad om råd och jag gav dig ett bra råd som kan lösa ditt problem!

Ja jo men vad kan klippa kabeln göra? För jag ser inget fel på kabeln iaf.
Citera
2016-09-02, 23:07
Bannlyst
Citat:

Då struntar du i det
Citera
2016-09-02, 23:39
Medlem
Citat:
Har du en voltmeter är det enkelt att mäta innan du gör sönder något som fungerar. Om jag minns rätt skall det vara motstånd, men inte avbrott, mellan tändstiftets inre stift och topplocket. Då mäter du hela vägen runt genom tändhatt, tändkabel och sekundärspole. Är det avbrott får du montera isär delarna och mäta tills du hittar avbrottet.

Annars finns det en eller flera brytare som tar bort gnistan om de ligger på. Eventuellt har du en dödare på styret, tändningslås samt en brytare på sidostödet som stannar motorn om det är nerfällt.
Citera
2016-09-03, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Har du en voltmeter är det enkelt att mäta innan du gör sönder något som fungerar. Om jag minns rätt skall det vara motstånd, men inte avbrott, mellan tändstiftets inre stift och topplocket. Då mäter du hela vägen runt genom tändhatt, tändkabel och sekundärspole. Är det avbrott får du montera isär delarna och mäta tills du hittar avbrottet.

Annars finns det en eller flera brytare som tar bort gnistan om de ligger på. Eventuellt har du en dödare på styret, tändningslås samt en brytare på sidostödet som stannar motorn om det är nerfällt.

Okej tack, ska kika på det!
Citera
2016-09-04, 11:50
Medlem
Har gnista, får fram bensin, men den drar tjuvluft från insuget, pga. torrsprickor.

Ingen tomgång, dör när jag släpper gasen, men vid fullgas ligger den på tomgångsvarv.

Den går bra om jag sprutar startgas i insuget, har det med det o göra? Eller är det pga. för lite bensin??

Tack på förhand!
Citera
2016-09-04, 12:08
Medlem
Citat:
Har gnista, får fram bensin, men den drar tjuvluft från insuget, pga. torrsprickor.

Ingen tomgång, dör när jag släpper gasen, men vid fullgas ligger den på tomgångsvarv.

Den går bra om jag sprutar startgas i insuget, har det med det o göra? Eller är det pga. för lite bensin??

Tack på förhand!
Den bensinblandade luften från förgasaren blandas ut med ren luft från sprickorna och motorn får för lite bensin. Där har du nog felet.
Citera
2016-09-04, 14:58
Medlem
Byt insug, billigt.
http://www.pinalen.se/index.php?rout...product_id=777
Citera
2016-09-04, 21:19
Medlem
Tackar, ska köpa insug, luftfilterbox med nytt luftfilter och ett batteri på Twostroke, ska samtidigt beställa en blackbox till min Aerox,

Tack för hjälpen, återkommer om Retron fixar sig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in