Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
Nej, och inga möjliga scenarion hittills stämmer med bevisningen - och då är den rimliga förklaringen också att det inte gått till på det sättet.
I detta brottsfall har polisen begått ett klassiskt misstag då man tidigt låst sig på KJ som gärningsman. Efter dem hittar blodet i bagageluckan lägger man fram alla bevis som stödjer hypotesen och döljer alla bevis som talar mot hypotesen - istället för att testa den kritiskt. Det är väldigt basic - stämmer inte hypotesen mot bevisningen håller den inte. Ta exempelvis resningsansökans(RA) punkt 168. Spår S80-84(pilarna som markerar på bagagerumslisten) har aldrig undersökts. Gruspartiklar på listen har inte heller undersökts. Eller punkt 171 i RA. Enda stället man hittar blod på är S089(urklippt bit bagagerumsmatta), plastkassen S075, arbetshandskarna S076(endast +2 och +3) samt två tops från bagageluckan vänster insida S078. Polisen, och ingen annan heller för den delen, har kunnat förklara hur KJ skall ha hanterat kroppen - med handskar, utan handskar, med kläder, utan kläder, med emballage, utan emballage, inga spår i bilens kupén, inga saknade kläder, inga saknade skor, ingen saknad ryggsäck och ingen saknad säng - eller när KJ ska haft möjlighet att döda, flytta, stycka och placera ut kroppen och var har kroppen dödats, styckats och förvarats innan den placerades ut. Istället har polisen undanhållit vittnen som sett en man uppehållit sig och uppträtt väldigt märkligt runt KJs bil - strax VB troligtvis försvunnit. Och ett annat vittne, som polisen också har dolt för försvaret, har troligtvis sett VB gåendes lämna Flottiljvägen.
Enda scenariot som fortfarande håller är att en plantering har skett.
Jag tycker nog att det vore på sin plats att åklagaren visar att de hypoteser som bildar helhetsbilden håller rent vetenskapligt. Att säga att KJ
måste eller
kan ha gjort si eller så utan att ens ta reda på om det är möjligt är knappast rättssäkert.
KJ:s DNA hittas på månen, därför måste KJ ha varit där, så kan man knappast resonera utan att ta reda på om KJ ens har haft en möjlighet att ta sig till månen. DNA:t kan ju faktiskt ha hamnat där på ett alternativt sätt.
I det här fallet finns det tekniska bevis att laborera med, elementärt är ju att använda bevisen för att förklara hur KJ gjorde, och om tillvägagångssättet inte stämmer med bevisen så kan han inte heller ha gjort så som påstås.
Jag kan inte hitta någonting i FUP som talar för att någon har försökt rekonstruera KJ:s hantering av VB i bagageutrymmet genom att använda sig av de tekniska bevis som finns. Om man hävdar att handskarna användes vid hanteringen av kroppen så bör man man väl rimligtvis också utreda hur besudlingarna hamnade på handskarna, hur bilden av besudlingar uppstod, men det har ingen gjort och det är vad jag opponerar mig emot.
Jag kan inte visa ett konkret fall, dock så vet jag att jag har sett eller läst om diverse fall där man genom de tekniska bevisen har kunnat bygga ett händelseförlopp som visar hur mördaren sannolikt gick tillväga, handgrepp med mera som motsvaras av de tekniska bevisen. Det finns ingenting sådant i den här utredningen, endast antaganden.