2016-09-01, 13:21
Bannlyst
Ens resultat samlas ju på antagningens hemsida så skolorna kan gå in och se vad jag fick. Vi låtsas att jag skriver 0.3 på ett HP kan det påverka mig negativt? Jag kommer in på mina betyg men dom ser att jag bara fick 0.3 på HP. Inte för att jag kommer skriva 0.3 bara undra allmänt.
Citera
2016-09-01, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GETSTRONG
Ens resultat samlas ju på antagningens hemsida så skolorna kan gå in och se vad jag fick. Vi låtsas att jag skriver 0.3 på ett HP kan det påverka mig negativt? Jag kommer in på mina betyg men dom ser att jag bara fick 0.3 på HP. Inte för att jag kommer skriva 0.3 bara undra allmänt.

Nej, det påverkar inte dig.
Citera
2016-09-01, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Nej, det påverkar inte dig.
Bra då är de lugnt får väl testa vad jag går för nästa provtillfälle.
Citera
2016-09-01, 13:34
Medlem
Gick just igenom provet från VT-16 för identifiera vilka frågor som min kunskap inte räckte för att med säkerhet svara rätt på. Därför ber jag om hjälp med dessa och skulle uppskatta om ngn vill ge ett lösningsförslag samt råd om vad för slags matte jag bör plugga för att stärka upp just den delen.

12. x + y = a
x + 3y = b
Vad är x – y?

A 2a – b
B 3b + a
C 3a – b
D 2b + a;

http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2016-04-09/2-kvantitativa/xyz5h2.gif?width=1440;

http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2016-04-09/2-kvantitativa/kva10h2.gif?width=1440

I övrigt räcker mina ringa mattekunskaper till. Tack för svar på förhand.
Citera
2016-09-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deanoashton
Gick just igenom provet från VT-16 för identifiera vilka frågor som min kunskap inte räckte för att med säkerhet svara rätt på. Därför ber jag om hjälp med dessa och skulle uppskatta om ngn vill ge ett lösningsförslag samt råd om vad för slags matte jag bör plugga för att stärka upp just den delen.

12. x + y = a
x + 3y = b
Vad är x – y?

A 2a – b
B 3b + a
C 3a – b
D 2b + a;

http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2016-04-09/2-kvantitativa/xyz5h2.gif?width=1440;

http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2016-04-09/2-kvantitativa/kva10h2.gif?width=1440

I övrigt räcker mina ringa mattekunskaper till. Tack för svar på förhand.

Uppgift 1: Byt ut de okända variablerna mot siffror. När jag gjorde provet tog jag: x=1, y=2.
x+y = 1+2 = 3. a = 3
x+3y = 1+6 = 7. b = 7

Nu när vi "vet" x, y, a och b så kan vi föra in siffrorna i de olika alternativen och se vad som stämmer. Alternativ A säger: x-y = 2a - b. Med våra siffror blir det: 1-2 = 6-7. Detta stämmer då båda alternativen ger -1. Svar A.

Uppgift 2: Vi räknar ut de båda trianglarnas area. Den vita har sidorna 4 och 3. Arean är således (4*3)/2 = 6
Den skuggade triangeln har sidorna √21 och 2. Arean blir således √21 * 2 / 2. Alltså √21.
Om vi adderar de båda trianglarnas areor får vi fyrhörningens area. 6 + √21. Den skuggade triangelns area dividerat med fyrhörningens area ger oss svaret. √21 / 6+√21. Svar C.

Uppgift 3: Tänk dig en diagonal som går från a till b och delar fyrhörningen i två rätvinkliga trianglar. Båda trianglarna kommer ha samma hypotenusa (diagonalen som går från a till b) och därför kommer x² + y² vara lika med w² + z² enligt pythagoras sats. Svar C.

Hoppas du förstod.
Citera
2016-09-01, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Uppgift 1: Byt ut de okända variablerna mot siffror. När jag gjorde provet tog jag: x=1, y=2.
x+y = 1+2 = 3. a = 3
x+3y = 1+6 = 7. b = 7

Nu när vi "vet" x, y, a och b så kan vi föra in siffrorna i de olika alternativen och se vad som stämmer. Alternativ A säger: x-y = 2a - b. Med våra siffror blir det: 1-2 = 6-7. Detta stämmer då båda alternativen ger -1. Svar A.

Uppgift 2: Vi räknar ut de båda trianglarnas area. Den vita har sidorna 4 och 3. Arean är således (4*3)/2 = 6
Den skuggade triangeln har sidorna √21 och 2. Arean blir således √21 * 2 / 2. Alltså √21.
Om vi adderar de båda trianglarnas areor får vi fyrhörningens area. 6 + √21. Den skuggade triangelns area dividerat med fyrhörningens area ger oss svaret. √21 / 6+√21. Svar C.

Uppgift 3: Tänk dig en diagonal som går från a till b och delar fyrhörningen i två rätvinkliga trianglar. Båda trianglarna kommer ha samma hypotenusa (diagonalen som går från a till b) och därför kommer x² + y² vara lika med w² + z² enligt pythagoras sats. Svar C.

Hoppas du förstod.

Hur ska jag misslyckas att förstå med den pedagogiska förklaringen? Var ganska nära de där tankesätten då jag gjorde provet. Får se till att jobba upp snabbheten så kanske jag kan nå fram till de där resonemangen i tid. Fast den första uppgiften där du använde siffror borde jag ha klarat själv - jag vet ju att man ofta hittar rätt svar om man ger variabler värden. Ha det gott, och tack för svaret
Citera
2016-09-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deanoashton
Jag tror att du kommer in på tandläkarlinjen med lägre resultat än 1.6, till att börja med. Tänk på att uhr ej anger poäng för sista antagna reserv.

Angående dina chanser till förbättring: ja, du kommer förbättra dig. Kanske du inte behöver plugga ett dyft för att klara att ta dig in på tandläkarprogrammet innan 2018. Finns en app som heter Memrise, där finns en ordlista med cirka 5000 ord från sajten ordprov.se. Lär du dig 80 % av alla ord där får du minst 30 poäng totalt på ORD och MEK. Den ordlistan kan du, förutsatt att du lägger två timmar per dag på den, plöja på runt en månad. Angående KVANT-delen tror jag det räcker med att göra alla gamla delar (fr ht-11 och framåt) för att förbättra dig markant. Dessa (11, tror jag) genomför du på 605 minuter plus all tid du behöver för att identifiera var du gjort fel och lär dig av det misstaget. Således krävs inte en särskilt stor ansträngning för förbättring.

Börja plugga nu, en timme per dag, på memrise-listan jag rekommenderade och KVANT-delen, så tror jag att du sätter minst 1,5 VT 2017, vilket jag tror räcker för ditt ändamål. Om du känner att du inte greppar KVANT-delen endast genom att göra gamla prov rekommenderar jag att gå till matteboken.se och gå igenom hela matte 1-delen där. På samma sajt finns även lösningsförslag till tre gamla högskoleprov - ta en titt på dessa. Gällande LÄS och ENG räcker det med att göra gamla prov för att göra en fin ökning. Det skadar inte heller att läsa ngt med högre tröskel än typ Harry Potter en kvart per dag heller. Folk brukar rekommendera en Under Strecket-artikel (finns på SvD.se) per dag och det är faktiskt inget dåligt råd. Gör du allt jag skrivit lyckas du om inte första, så andra gången. Lycka till!
Tack så jätte mycket för dina tips! Det är sådana typer som dig som gör Flashback till en sida värt att besöka!
Citera
2016-09-02, 12:23
Bannlyst
Om man nu gör 1.9 på provet, vad, måste man ha några andra kunskaper för den utbildning man vill gå? Frågar för jag fick erbjudande om fusk på provet med garanterat resultat.
Citera
2016-09-02, 15:13
Medlem
Tjena! Sitter och pluggar en del inför högskoleprovet men har en fundering. Finns det något man kan lyssna på som kan hjälpa en med pluggandet? Tänker på jobbet kan jag lyssna på podcasts osv samtidigt och då känns det som ett tillfälle som är outnyttjat till lärande. Finns det något som kan hjälpa en? Kanske med ORD-delen framförallt? Kanske inte finns någon direkt "högskoleprovspodden" men kanske finns någon som är bättre än andra????

Tips???????

Funderade lite på filosofiska rummet, är väl den bästa jag kan komma på spontant. Annars vet jag inte...
Citera
2016-09-02, 18:33
Medlem
U-166s avatar
Hur beräknar man procentuella skillnader? Har alltid haft svårt för det på DTK.

På provet HT11 provpass 2 uppgift 34 ska man göra just detta.

Hur räknar man ut den procentuella skillnaden mellan talen 4604 och 7676?
Citera
2016-09-02, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Hur beräknar man procentuella skillnader? Har alltid haft svårt för det på DTK.

På provet HT11 provpass 2 uppgift 34 ska man göra just detta.

Hur räknar man ut den procentuella skillnaden mellan talen 4604 och 7676?

Avrunda till 4600 och 7700. 4600/7700 = 46/77 = 92/154 (multiplicera med 2) = 60/100 (dividera med 1.5).

4604 är alltså ungefär 60% av 7675.

Så gör jag. Kanske inte alls funkar för dig, men det är ett sätt att angripa problemet.

Edit: rent generellt är väl tipsen att 1) avrunda och 2) kolla på alternativen. Man behöver inte alltid räkna exakt då vissa alternativ är orimliga.
Senast redigerad av Riven-Ost 2016-09-02 kl. 19:13.
Citera
2016-09-02, 19:34
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddew
Tjena! Sitter och pluggar en del inför högskoleprovet men har en fundering. Finns det något man kan lyssna på som kan hjälpa en med pluggandet? Tänker på jobbet kan jag lyssna på podcasts osv samtidigt och då känns det som ett tillfälle som är outnyttjat till lärande. Finns det något som kan hjälpa en? Kanske med ORD-delen framförallt? Kanske inte finns någon direkt "högskoleprovspodden" men kanske finns någon som är bättre än andra????

Tips???????

Funderade lite på filosofiska rummet, är väl den bästa jag kan komma på spontant. Annars vet jag inte...

Med tanke på att högskoleprovet är skriftligt så är det naturligtvis bättre att läsa snarare än att lyssna, eftersom du då ser hur okända ord stavas. Ett standardtips är att läsa debattartiklar i DN och SvD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in