Citat:
Ursprungligen postat av
Divination
Inga av dina "anekdoter" säger något om graden av patriarkal struktur. Det gör däremot min. Få in det i skallen trögo. Du läser in sånt som inte finns där medan synen på kvinnors otrohet hos germanerna faktiskt säger väldigt mycket ur ett gruppevolutionärt perspektiv. Du avfärdar beteenden som man kan se hos dagens importfolk och som ingen förnekar är utslag av ett patriarkalt synsätt. Med andra ord så brister din logik svårt.
Bara så vi inte talar förbi varandra:
Du menar alltså att graden av fysisk bestraffning gentemot kvinnliga äktenskapsbryterskor är en bra mätare av ett samhälles grad av patriarkalitet?
Medan ålderskillnaden mellan könen, storleken på hemgifter, det kvinnliga politiska, militära och ekonomiska samhällsdeltagandet inte har något att göra med hur patriarkalt ett samhälle är?
Citat:
Ok. Du lyckas alltså motsäga dig själv i en och samma mening. Grattis. Vad du tillstår nu är alltså att du visst anser att germanernas genuppsättning skulle ha förändrats de senaste 2000 åren. Vilket faktiskt också var vad du även tidigare försökte påskina. Enligt evolutionspsykologi och evolutionär neurobiologi har inga större förändringar av våra hjärnor skett de senaste 40000-50000 åren.
Du är medveten om att för 50k år sedan var våra förfäder aborginer?
Du har kanske inga högre tankar om din egen intellektuella förmåga men för egen del är jag helt övertygad om att min hjärna skiljer sig i betydande grad från aborginers hjärna.
Citat:
Läs på istället och lycka sen till med att bevisa hur germanernas hjärnor skulle ha genomgått några genomgripande förändringar sen antiken. Det handlar primärt om civilisation och vill man lyfta fram en biologisk faktor under de senaste decennierna så handlar det om sjunkande testosteronhalt.
Som av en händelse kom jag på ett utmärkt exempel på detta efter att jag skrivit det förra inlägget. Våra vänner judarna räddar oss som vanligt. När judarna drevs ut från Palestina år 130 så hade de rimligtvis en homogen sammansättning. Men nu, mindre än 2000 år senare, kan vi se att askhenazi-judarna (europeiska judar) har en IQ på 110-115 medan de mizrahiska judarna (arabiska judar) har en IQ på ca 90.
Oavsett hur man vänder och vrider på det är detta en signifikant skillnad i hjärnfunktion. En skillnad som uppstått på mindre än 2000 år. Så visst kan evolutionen gå snabbt. Den som hävdar något annat borde nog läsa på, eller snarare tänka själv.