Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-30, 11:38
  #1
Medlem
-defekt-s avatar
två personer sågar sig in i en klockbutik i göteborg
http://www.expressen.se/gt/klockbuti...artkladda-man/
Här slår rånarna till med betongsåg i centrala Göteborg mitt på dagen.
De två gärningsmännen jagas med polishelikopter efter kuppen mot en klockbutik i city.
Polisens utredningschef Annelie Strimell, 51, blev vittne:
– Jag bara passerade förbi. Då såg jag två personer som försvann på moped.
Rånbytet: 15-20 klockor.
Citera
2016-08-30, 13:10
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
två personer sågar sig in i en klockbutik i göteborg
http://www.expressen.se/gt/klockbuti...artkladda-man/
Här slår rånarna till med betongsåg i centrala Göteborg mitt på dagen.
De två gärningsmännen jagas med polishelikopter efter kuppen mot en klockbutik i city.
Polisens utredningschef Annelie Strimell, 51, blev vittne:
– Jag bara passerade förbi. Då såg jag två personer som försvann på moped.
Rånbytet: 15-20 klockor.


På bilderna ser det snarare ut som en MC-scooter av modellern Gilera Runner 180. En MC som ofta används av kriminella.

Det framgår inte riktigt om det är skyltklockor i montrar som stulits eller äkta klockor. En del av skyltexemplaren saknar urverk och är inte i äkta material.
Citera
2016-08-30, 13:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
På bilderna ser det snarare ut som en MC-scooter av modellern Gilera Runner 180. En MC som ofta används av kriminella.

Det framgår inte riktigt om det är skyltklockor i montrar som stulits eller äkta klockor. En del av skyltexemplaren saknar urverk och är inte i äkta material.

Några är säkert riktiga.
Polisen säger på aftonbladets nyheter att de är värde några hundratusen.
De dyraste modellerna var väl fejk eftersom en del kostar några hundratusen.

Nerver av stål hade de i alla fall.
Så många vittnen, dessutom måste personalen varit på plats i butiken, antar att de öppnar 10.00
Citera
2016-08-30, 13:45
  #4
Medlem
getbusys avatar
Proffs. Kommer nog ej hittas i första taget. Säkert krängt bytet redan, eller stashat det på något bra ställe.
Citera
2016-08-30, 13:49
  #5
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Proffs. Kommer nog ej hittas i första taget. Säkert krängt bytet redan, eller stashat det på något bra ställe.
Ja du, inga duvungar det där som gör första brytet. Snyggt, effektivt o stenkallt gjort.

Gissar på yngre förmågor med tanke av flyktmedel .
Citera
2016-08-30, 13:52
  #6
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ja du, inga duvungar det där som gör första brytet. Snyggt, effektivt o stenkallt gjort.

Gissar på yngre förmågor med tanke av flyktmedel .

Ja de kan nog vara yngre, skulle tippa runt 25-30 kanske. Inte helt färska hehe, mopeden är smidig i innerstan.
Citera
2016-08-30, 13:58
  #7
Medlem
Rånarna slog till innan butiken öppnat. Vanligtvis brukar skyltfönstren på Bergströms vara tomma tills personalen i sällskap av säkerhetsvakt lägger klockorna på plats PRECIS innan öppning. Måste skett direkt efteråt.

Rolex är det dyraste klockmärket de har och de två dyraste modellerna som brukar stå i fönstret är Day date (ca 250K) och Yachtmaster II (ca 250K). Tvivlar på att det är attrapper, har själv provat skyltex i just denna butik. Dock har varje klocka ett unikt serienummer som Rolex nu flaggat. Tvivlar dock på att det leder till nåt, lär väl vara en levnadsglad balt som pryder sina handleder med lite rånbyte i detta nu.
Citera
2016-08-30, 15:14
  #8
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STRAIGHTBALLIN
Rånarna slog till innan butiken öppnat. Vanligtvis brukar skyltfönstren på Bergströms vara tomma tills personalen i sällskap av säkerhetsvakt lägger klockorna på plats PRECIS innan öppning. Måste skett direkt efteråt.

Jag undrar varför personal och väktare inte bara roffade åt sig klockorna och stoppade tillbaka dem i säkerhetsskåpet när de märkte att det stod blattar och sågade i skyltfönstret.
Citera
2016-08-30, 15:23
  #9
Medlem
ManJuices avatar
Jag är bosatt i Göteborg, och har gått förbi stället otaliga gånger. Men blir förvånad över att de lyckas agera ostört utan att polisen ens varit i närheten. Jag menar motorsåg och allting. Att begå rånbrott på ljusa dagen och ändå komma undan med det när det sker på Göteborgs mest polistrafikerade ställen känns lite udda.

Kan det vara så att flera svenssons struntat i att ringa eftersom "någon annan" ändå kommer göra det vilket gjorde att Polisen anlände långt senare än de borde?
Citera
2016-08-30, 15:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Jag undrar varför personal och väktare inte bara roffade åt sig klockorna och stoppade tillbaka dem i säkerhetsskåpet när de märkte att det stod blattar och sågade i skyltfönstret.

Det borde de ha gjort.
Så stor säkerhet som det är när man ska gå in och när man ska ut därifrån igen.

Personalen borde fått utbildning vad de ska göra om någon tar sig in fönstervägen.
Citera
2016-08-30, 15:28
  #11
Medlem
Mullrets avatar
Detta blir vardagsmat. Och snart har rånarna AK4 som de kommer vifta med i bästa fall, i sämsta fall skjuta med.

Dan Eliasson och Jerzy Snackesnacki kommer släta över problemen, och dela ut armband.

Den stora frågan är vad polisen gör mer än fylla i rapporter, gymma, vabba, sammanträda och ta ut kompledighet. Är det kanske det berömda kaffet och munkarna som upptar dagens polisiära ärenden ?
Citera
2016-08-30, 15:31
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Ja de kan nog vara yngre, skulle tippa runt 25-30 kanske. Inte helt färska hehe, mopeden är smidig i innerstan.

De använde dock en MC och inte moped.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback