46 568 besökare online
1 050 366 medlemmar • 55 033 493 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Kultur & Media Film och filmproduktion Film: listor och rekommendationer
Svara på ämne
Ämnesverktyg
BlackMetal
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Hwal
Kul att du såg den! Blev det i en sittning eller delade du upp den under flera dagar?
Blev i två sittningar men med en lite längre paus i den andra sittningen som var nu under dagen.
Citat:
 Ursprungligen postat av Captinhero
Kanske ngt för mig
Spoiler:
eller inte
Haha, verkligen.

PontiusPilatus
Medlem
PontiusPilatuss avatar
Toy Story

Woody (Björn Skifs) är en cowboydocka och Andys (Gabriel Odenhammar) favoritleksak. Andy vet inte att hans leksaker lever för de håller det hemligt både för honom och för alla andra. På sin födelsedag får Andy en ny leksak, en actionfigur vid namn Buzz Lightyear (Fredrik Dolk). Buzz blir Andys nya favorit, vilket gör Woody avundsjuk. Woody försöker göra sig av med Buzz men det leder till att både Buzz och Woody själv hamnar hos Sid (Johan Halldén), en pojke som njuter av att terrorisera leksaker. Då måste de båda leksakerna börja samarbeta för att kunna ta sig därifrån.

Det här var en av favoriterna när man var grabb och den står sig fortfarande. Jag äger alla tre filmerna på DVD och skulle det göras fler filmer så lär jag se dem också.

8/10.

Johanna! Yohanna!

En 30 minuter lång dokumentär om Johanna Troell som berättar om hur hon under sex års tid blev mobbad i skolan.

Tycker det här är en väldigt intressant dokumentär som lyckas berätta mycket på kort tid. Jag tycker dock den kunde ha varit åtminstone en halvtimme längre för jag hade gärna velat veta lite mer.

8/10.

Captinhero
Medlem
Captinheros avatar
Gone with the wind, den stor slagna klassikern som ses som ett måste för filmälskare.

släppt 1939 Handlar om en ung kvinna och hennes kärleksliv innan under och efter inbördeskriget. Hon är kär en i viss man som redan ska gifta sig med en annan kvinna. En annan omtalad man fattar intresse för henne.

Kriget bryter ut och en historia om kärlek och överlevnad tar plats. Filmen är väldigt snyggt filmad. Imponerande för denna tidsålder verkligen storslagen bara att se scenerna. Skådespelarna är också riktigt duktiga och en bra presentation överlag. Nästan 4 timmar lång är denna film, måste erkänna lite långdragen på slutet. Men en intressant historia om manipulation och svek. Även om hopplös kärlek och relationer. Som sagt väldigt snygg och väldigt intressant på många sätt.

7/10
Människan är roten till allt ont. Vi skapade religion, vi skapade föroreningar, vi har själva utplånat ett antal 1000 växt och djurarter. Vi är de mest sadistiska, sjuka, egocentriska, dödliga och lögnaktiga djur som finns.
(FB) Underforum självmordstrådar/tekniker är det inte dags att självmord får ett eget underforum?

Herr.Dittling
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Wallander - Den orolige mannen (2013)

Wallander blir indragen i efterdyningarna till ubåtskränlningarna på 80-talet.

Jag måste erkänna att det var den ovanliga titeln som fick mig att se ännu en Wallanderfilm, jag är inte särskilt förtjust i dom.
Den här var lite ovanlig, nu handlade det om spioner och ubåtar, och det gillar ju jag.
3/5

MarkDamon
Medlem
MarkDamons avatar
Såg nyss Imperium, en ny film som hade fått ganska bra kritik. Den handlar om en idealistisk ung FBI-agent (Harry Potter) som får i uppdrag att infiltrera ett gäng nynazister. Det här kommer bli en vattendelare på flashback, enligt vissa är det en klassisk judisk propagandafilm från Hollywood (även om det är en indiefilm såvitt jag vet), och enligt vissa är det en helt OK drama/thriller. Själv står jag någonstans mittemellan. Inte för att jag tror på någon stor judisk konspiration, utan snarare för att personerna bakom filmen vägrar problematisera och serverar tittaren det politiskt korrekta svaret: Så här är det. End of story. Det är synd för filmen hade potential och första halvan var ganska intressant, trots att manuset bitvis är något slarvigt. Ju längre filmen fortskrider, ju tydligare blir det dock hur filmskaparen försöker påtvinga dig som tittare sin egen övertygelse. Det blir övertydligt och allting blir helt plötsligt svart och vitt. Betyget blir därför 2 skinheads av 5 möjliga.

Är ni sugna på fler filmer inom samma ämne denna kan jag rekommendera den något vassare Betrayed (1988) med Tom Berenger och Debra Winger.

Tvond
Medlem
Tvonds avatar
Blood Father http://www.imdb.com/title/tt3647498/?ref_=nv_sr_1

Mel tillbaka i gammal god form och helt ok rulle för en söndagskväll 7/10

Herr.Dittling
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Åh, en sån deckare (1947)

Bob Hope är barnfotgraf som ombeds vara telefonvakt åt sin granne, en privatdetektiv, snart sitter vår fotograf i dödscell anklagad för mord.

En deckarparodi som bitvis varit stilbildande.
Men det hela blir lite för fånigt, den största behållningen är Peter Lorre som ovanligt lömsk lönnmördare.
2/5

Svara på ämne
Svara Topp Dela