Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-08-28, 18:37
  #1
Medlem
Har börjat studera ekonomi på högskola och är i behov av en dator att använda till studierna, slösurf och att streama musik och film. De två huvudfrågorna jag har är:

1. Räcker prestandan gott och väl till dessa ändamål (främst studierna)?

2. Kommer tangentbordet gå mig på nerverna efter ett tags användning eller vänjer man sig?

Tacksam för synpunkter och svar!
Citera
2016-08-28, 18:45
  #2
Medlem
1. Ja, det gör den.

2. Du vänjer dig förmodligen så länge du inte verkligen hatar känslan. Känn och kläm på en i någon affär innan köp bara.
Citera
2016-08-28, 18:58
  #3
Medlem
Köp hellre en 13" Air. Du får mer kraft för pengarna och 12" är i minsta laget. Air är en svingrym dator.
Citera
2016-08-28, 19:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
1. Ja, det gör den.

2. Du vänjer dig förmodligen så länge du inte verkligen hatar känslan. Känn och kläm på en i någon affär innan köp bara.
Har känt på tangentbordet, funkar väl rätt okej men tänkte om man blir galen vid längre texter.
Citera
2016-08-28, 19:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inboxaren
Köp hellre en 13" Air. Du får mer kraft för pengarna och 12" är i minsta laget. Air är en svingrym dator.
Den är väl rätt utdaterad och skall uppdateras? Är det värt att köpa den ändå över MacBook 12" som vl rätt nyligen uppdaterades och inte kommer förnyas på ett tag?
Citera
2016-08-28, 20:06
  #6
Medlem
yandaxs avatar
I och med att du ska studera ekonomi passar det bättre med en ASUS.
MacBook används främst till studier inom sociologi eller juridik.

Så kör på en ASUS, gärna med SSD.
Citera
2016-08-28, 20:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yandax
I och med att du ska studera ekonomi passar det bättre med en ASUS.
MacBook används främst till studier inom sociologi eller juridik.

Så kör på en ASUS, gärna med SSD.

Hahah får jag fråga utifrån vad detta baseras?
Citera
2016-08-28, 21:14
  #8
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Hahah får jag fråga utifrån vad detta baseras?
Hen syftar säkert på att Apple har blivit ett sk vänstermärke
Människor som använder Fjällrävenväskor och manchesterbyxor är överrepresenterade ägare av Appledatorer.
Och dessa människor studerar ofta sociologi och andra mjuka ämnen men aldrig Ekonomi.

Ta en tur förbi HHS (om du bor här) någon vardag så ser du att majoriteten använder Lenovo och Dell.
Citera
2016-08-28, 22:09
  #9
Medlem
DaddyD2s avatar
Det du behöver är en Lenovo Thinkpad. Med Macbook så får du bara en underpresterad dator till överpris.
Citera
2016-08-28, 22:33
  #10
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J3ffbuckley
Har börjat studera ekonomi på högskola och är i behov av en dator att använda till studierna, slösurf och att streama musik och film. De två huvudfrågorna jag har är:

1. Räcker prestandan gott och väl till dessa ändamål (främst studierna)?

2. Kommer tangentbordet gå mig på nerverna efter ett tags användning eller vänjer man sig?

Tacksam för synpunkter och svar!

1. Japp, inga problem.

2. Jag gillar tangentbordet, anslaget har väldigt bra känsla. Det tar ett litet tag att vänja sig, men efter några dagar hittar fingrarna rätt.
Citera
2016-08-28, 22:49
  #11
Medlem
VincentLels avatar
Jag har kört med en 11¨ MacBook Air i två år nu på gymnasiet. Skärmen är väldigt liten. Men man vänjer sig. Typ. Men jag hade hellre tagit en större. Helst 15,6¨.

1. Ja

2. Ser ut att vara samma/liknande som macbook air har. Jag tycker tangentbordet är underbart. Slår inte mitt mekaniska till min stationära men bästa tangentbordet jag använt till laptop.


(Nu vet jag dock inte ifall det är likadana tangentbord som de är på Air och 12¨ macbook).
Citera
2016-08-28, 22:59
  #12
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Jag har kört med en 11¨ MacBook Air i två år nu på gymnasiet. Skärmen är väldigt liten. Men man vänjer sig. Typ. Men jag hade hellre tagit en större. Helst 15,6¨.

1. Ja

2. Ser ut att vara samma/liknande som macbook air har. Jag tycker tangentbordet är underbart. Slår inte mitt mekaniska till min stationära men bästa tangentbordet jag använt till laptop.


(Nu vet jag dock inte ifall det är likadana tangentbord som de är på Air och 12¨ macbook).

Tangentborden skiljer sig en del, knapparnas storlek och placering är inte helt lika. Anslaget är också annorlunda. Men båda har väldigt bra känsla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback