Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-28, 14:48
  #8989
Avstängd
Gottfriedss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Har det kommit några bra japanska filmer från 2014 och framåt (ej anime)?

Tycker Japsarna är dåliga med marknadsföringen....

Koreedas Systrarna från slutet av förra året visar ännu en gång varför han är top 5 bäst i världen.
Citera
2016-07-28, 14:52
  #8990
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottfrieds
Asiens mest överskattade regissör alla kategorier. För Gottfrieds är det en lättare gäspning. Finns det något intressant att prata om istället.
Du ser inte att hela den senaste sidan handlar om Ozu och Yang? Två mycket intressanta regissörer som det bara är att dyka in i diskussionen kring.

Beror väl på vad som menas med överskattad. Jag tycker inte han är lika bra som han är känd men nog gör han välgjorda thrillers. The Handmaiden (2016) ser lovande ut.
Citera
2016-07-28, 14:59
  #8991
Avstängd
Gottfriedss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Du ser inte att hela den senaste sidan handlar om Ozu och Yang? Två mycket intressanta regissörer som det bara är att dyka in i diskussionen kring.

Beror väl på vad som menas med överskattad. Jag tycker inte han är lika bra som han är känd men nog gör han välgjorda thrillers. The Handmaiden (2016) ser lovande ut.

De är reliker från förr. De är ingen fräsch diskussion.

Gilbert tycker han är ett sorgligt kapitel när det pratas om asiatisk film. Han har fått på tok för mycket erkännande i förhållande till andra regissörskollegor i både Sydkorea och Japan som gör bättre film.
Citera
2016-07-28, 15:06
  #8992
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Ja, det var precis vad jag menade men ser när jag läser igenom mitt inlägg att det lika gärna skulle kunna mena att han var någon sorts japansk Tarkovsky. Både av egen erfarenhet och från tillräckligt mycket åsikter som man har läst så är inte alltid japanskt vardagsliv och giftermålsproblem kärlek vid första ögonkastet.

Hade nog för övrigt inte riktigt förstått hur stor Ozu var förrän nu i sommar då jag spenderade ett par veckor i Japan och kunde hitta i princip lika mycket Ozu som Kurosawa i filmhyllorna för klassisk film.

Tänkte själv se Föräldrarna (Tokyo Monogatari) nu i helgen då jag reser till Tokyo nästa vecka på semester. Måste börja tagga lite.

Angående The Handmaiden så ser jag definitivt fram emot den, gillade Stoker som kom sist men ändå glad att han är tillbaka och gör sydkoreansk film igen.
__________________
Senast redigerad av Hwal 2016-07-28 kl. 15:09.
Citera
2016-07-29, 06:28
  #8993
Medlem
Nemjungs avatar
Syd Koreanska filmer håller väldigt hög standard i nivå med bra amerikanska filmer. Här är två bra krigsfilmer. Två filmer som återspeglar Koreakriget, riktigt bra sådana med

- 71: Into The Fire (2010) Tycker nog denna var bäst
- Brotherhood of war (2004)
Citera
2016-08-27, 20:24
  #8994
Medlem
Ni som har koll på Koreeda. Jag tycker både Like Father, Like Son och Our Little Sister lider av svaga manus. På pappret känner man igen många situationer lite för väl från mallanpassade filmer och i den förstnämnda är hela scenariot smått fånigt. Däremot tycker jag han är otroligt duktig på att regissera sina skådespelare och är väldigt duktig med tempo. Vilken film av honom borde jag se härnäst för att förstå bättre vad som gör honom uppskriven?
Citera
2016-08-27, 20:27
  #8995
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Ni som har koll på Koreeda. Jag tycker både Like Father, Like Son och Our Little Sister lider av svaga manus. På pappret känner man igen många situationer lite för väl från mallanpassade filmer och i den förstnämnda är hela scenariot smått fånigt. Däremot tycker jag han är otroligt duktig på att regissera sina skådespelare och är väldigt duktig med tempo. Vilken film av honom borde jag se härnäst för att förstå bättre vad som gör honom uppskriven?
Tror Still Walking hade gått hem. En personlig favorit i alla fall.
Citera
2016-08-27, 20:42
  #8996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Tror Still Walking hade gått hem. En personlig favorit i alla fall.
Den har jag sett en del klipp ur. Påminner ju mycket om Ozu vilket bör vara positivt. Har du sett Air Doll? Jag tänker att den ska kännas mer personlig och inte ha lika bekant händelseförlopp.
Citera
2016-08-27, 21:06
  #8997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Ni som har koll på Koreeda. Jag tycker både Like Father, Like Son och Our Little Sister lider av svaga manus. På pappret känner man igen många situationer lite för väl från mallanpassade filmer och i den förstnämnda är hela scenariot smått fånigt. Däremot tycker jag han är otroligt duktig på att regissera sina skådespelare och är väldigt duktig med tempo. Vilken film av honom borde jag se härnäst för att förstå bättre vad som gör honom uppskriven?

Se Maboroshi, som är hans debutfilm. Det är hans minst konventionella film, som är mer i stil med det Hou brukar göra. Jag nämnde den här innan och den finns fortfarande kvar uppe på youtube. Någon bra och prisvärd dvd, det finns inte.

Efter det, så kan du se Distance. Still Walking är ju även den väldigt bra.

After Life är ju också en väldigt hyllad film, men den tycker jag är ganska medioker. Our Little Sister tyckte jag inte alls om. Koreeda har blivit lite lat på sistone, vilket också syns i Like Father, Like Son (som dock ändå är en bra film.)
__________________
Senast redigerad av dickpUmp 2016-08-27 kl. 21:29.
Citera
2016-08-27, 21:22
  #8998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Se Maboroshi, som är hans debutfilm. Det är hans minst konventionella film, som är mer i stil med det Hou brukar göra. Jag nämnde den här innan och den finns fortfarande kvar uppe på youtube. Någon bra och prisvärd dvd, det finns inte.

Efter det, så kan du se Distance. Still Walking är ju även den väldigt bra.

After Life är ju också en väldigt hyllad film, men den tycker jag är ganska medioker. Our Little Sister tyckte jag inte alls om. Koreeda har blivit lite lat på sistone, vilket också syns i Like Fahter, Like Sons, som dock ändå är en bra film.
Maboroshi får då bli nästa film i tur. Har i och för sig inte sett så mycket av tidiga Hou, men hans två senaste är stora favoriter. Distance är den enda jag sett förutom de andra två jag nämnde. Den gillade jag lite mer, hade mer av ett eget uttryck än de senare filmerna.

Tack för utläggningen.
__________________
Senast redigerad av dwe 2016-08-27 kl. 21:33.
Citera
2016-10-08, 22:49
  #8999
Medlem
NirvanAs avatar
Ska se "The Wailing" nu, har fått skyhöga omdömen och är samma regissör som gjorde the chaser och the yellow sea... högkvalité sydkoreansk film alltså.
Citera
2016-10-12, 15:49
  #9000
Medlem
chessjamts avatar
Hou Hsiao-Hsiens debutfilm Cute Girl (1980) dök precis upp på AvistaZ. Tips för de som diggar hans filmer men kanske inte kommit över just denna.

Finns iofs också med i en HHH DVD-box utgiven av belgiska cinemateket om man vill vara laglig och köpa den istället.

http://www.imdb.com/title/tt0080964/?ref_=nm_flmg_dr_21
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback