2016-08-25, 00:11
Medlem
TjackPastas avatar
Är inte läkare ..

Men har en tandläkare som är blatte och är väldigt bra

Men när jag går till "vanliga" läkare har jag inte någon gång träffat en bra utlänsk läkare. Eller jo en men han fick betalt för att skriva ut saker på recept, han försvann bara en dag blev säkert av med jobbet.
Citera
2016-08-25, 00:20
Medlem
--Jag vet inte riktigt hur man skriver ut den medicinen, gå till Apoteket och be dom ringa mig så skriver jag som dom säger.

Mena-läkare.

Hade hon varit svensk hade jag vetat, Dolda kameran.
Nu tog det inte så lång tid att överge den tanken.
Citera
2016-08-25, 00:30
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnyjonsson
Jag vill alltså främst ha svar från läkare eller andra som jobbar inom sjukvården. Ett långt uppradande om folks missöden hos läkare från utlandet blir endast anekdotisk bevisföring. Jag gav mina två exempel för att ge en grund till frågeställningen.

Jag arbetar som läkare och har jobbat med många kollegor från hela världen. Mina erfarenheter är att det är mer jämn kvalitet på svenska läkare. Bland de utländska läkarna så har jag både träffat de absolut minst kompetenta och de mest kompetenta. Så väldigt högt och lågt. Utöver den medicinska kompetensen utgör tyvärr även språket en faktor att ta hänsyn till. Även medicinskt kompetenta läkare kan göra fel när de inte förstår vad patienten menar eller vad kollegor eller sköterskor rapporterat. Eller orsaka problem när andra inte förstår dem. Det är nog det större problemet i sammanhanget.

Bland bottennappen jag träffat så har jag en där hans arbetsgivare till slut betalade honom för att INTE vara på arbetsplatsen , eftersom det krävdes för mycket resurser för att passa honom. Andra bottennapp är personer med extremt stort självförtroende kombinerat med en mycket bristande medicinsk kompetens och omdöme, där dödsfall endast förhindrats av mer alerta kollegor och sköterskor. Den mest lågproducerande läkaren jag någonsin träffat var också en import, aldrig sett någon jobba långsammare. Ska sägas att alla har varit trevliga rent socialt.

Bland topparna har flera av de absoluta stjärnskotten som är ledande inom sina fält också varit utlandsfödda. Bland de mest hårt arbetande läkarna jag träffat finns t.ex. flera ungrare, polacker, greker och iranier. En del av dem röstar för övrigt på SD.

Läkare, generellt, är högpresterande individer och utgör sällan något integrationsproblem. Tyvärr förekommer det både förfalskade examina och examina från länder där man kan köpa sig en examen. Min oro är att snabbvalideringar kommer öka dessa problem och bjuda in en mängd nya problem i en redan hårt ansträngd vård där kontrollen redan är låg. Det är livsfarligt och oansvarigt och därmed nästan 100% säkert något våra politiker kommer införa. En annan aspekt är förstås att man använder billiga läkare från fattigare länder för att slippa åtgärda arbetsmiljöproblem som gör det svårt att rekrytera svenska läkare. Något som hejas på av folket, som tycker att läkare har det så glassigt och därför gott kan få det lite sämre, utan att förstå att de själva kommer drabbas. Både av de aldrig åtgärdade arbetsmiljöproblemen, som försämrar vården, och av språkproblem och mer varierad kompetens.
Citera
2016-08-25, 00:30
Medlem
Jag bor i Sthlmsområdet och är jättenöjd med min vårdcentral.De gånger jag sökt vård har jag fått adekvat hjälp och behandling. Bra "utländska" läkare och bra svenska läkare.

Min pappa har "utländska" hjärtläkare som följer upp honom där han bor och det fungerar ju bra. Om läkaren är bra eller inte handlar om person. Dock är det förstås bra om man kan kommunicera så det inte blir missförstånd. A och O.
Citera
2016-08-25, 00:38
Medlem
AlfaQhards avatar
Jag jobbar som sjuksköterska i Göteborg, och det har varit flera incidenter med utländska läkare. Framförallt extremt bristande bedömningar och oförmåga att prata Svenska. En doktor som så åt en tjej med ätstörningar att äta mat, och att ringa honom på hans privat mobil om hon inte åt något.
Citera
2016-08-25, 01:07
Medlem
InnocentBystanders avatar
Har uppsökt sjukvården ett fåtal gånger de sista åren, i samtliga fall har jag fått träffa utländska läkare.

1) Muslimsk läkare, från Mellanöstern någonstans. Svensk sköterska tolkade. Sköterskan agerade samtidigt förkläde eftersom jag sökte för magsmärtor och min mage skulle klämmas på. Trots att jag bedyrade att det inte behövdes, så vägrade han undersöka mig utan en närvarande sköterska. Dessutom envisades han med att täcka hela min överkropp med ett skynke för att kunna känna på min mage! Surrealistiskt. Sköterskan såg lätt besvärad ut...

2) Afrikansk läkare, pratade dålig svenska men glad och trevlig. Besöket gällde trassel med vänsterfoten. Läkaren verkade bara känna till en enda diagnos vad gäller fötter, nämligen hälsporre. Han upprepade hela tiden att det nog var det jag led av. Eftersom jag själv har kunskaper inom det området så visste jag säkert att det inte stämde, symptomen pekade i en helt annan riktning vilket jag påtalade. "Du måste vara försiktig så att du inte FÅR hälsporre", sa han då, log och skrev ut värktabletter. Jag gav upp.

3) Kinesisk läkare, kvinna, extremt dålig svenska (på nivån "Kinalestaulang i centlum"...) Den trassliga foten igen, ett försök till. Hon klämde och drog i båda fötterna, mest den friska, samtidigt som hon skrek: "SKILLNAD? SKILLNAD?" Riktigt upprörd blev hon till slut när jag inte gav tillräckligt rappa svar på frågan. Det slutade med att hon skickade mig på röntgen. Av fel fot!

Så jag har gett upp. Är sannolikt döende nästa gång jag besöker vårdcentralen.
Citera
2016-08-25, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Tyvärr så är ett kort svar på din fråga: Ja.

Jag har jobbat med läkare från hela världen. Men då pratar vi genomsnittet, sen finns det sjävklart utländska läkare som är väldigt duktiga och kompetenta och svenska som är urusla. Man skulle nästan kunna sätta en siffra på genomsnittlig kompetensnivå beroende på vilket land läkarna studerat i/är ifrån. Om Sverige är i snitt en 8 så är Tyskland kanske i snitt 7, Iran 6.5, Irak 3 osv. I vissa länder är det mer spritt och svårare att säga ett genomsnitt, typ grekiska läkare är merparten värdelösa medan ett fåtal är riktigt skickliga.

Tyskland har extremt mycket bättre sjukvård än sverige, sverige är nog en 6a och tyskland 8-9. Sverige har de längsta sjukhus köerna i europa
Citera
2016-08-25, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentBystander
Har uppsökt sjukvården ett fåtal gånger de sista åren, i samtliga fall har jag fått träffa utländska läkare.

1) Muslimsk läkare, från Mellanöstern någonstans. Svensk sköterska tolkade. Sköterskan agerade samtidigt förkläde eftersom jag sökte för magsmärtor och min mage skulle klämmas på. Trots att jag bedyrade att det inte behövdes, så vägrade han undersöka mig utan en närvarande sköterska. Dessutom envisades han med att täcka hela min överkropp med ett skynke för att kunna känna på min mage! Surrealistiskt. Sköterskan såg lätt besvärad ut...

2) Afrikansk läkare, pratade dålig svenska men glad och trevlig. Besöket gällde trassel med vänsterfoten. Läkaren verkade bara känna till en enda diagnos vad gäller fötter, nämligen hälsporre. Han upprepade hela tiden att det nog var det jag led av. Eftersom jag själv har kunskaper inom det området så visste jag säkert att det inte stämde, symptomen pekade i en helt annan riktning vilket jag påtalade. "Du måste vara försiktig så att du inte FÅR hälsporre", sa han då, log och skrev ut värktabletter. Jag gav upp.

3) Kinesisk läkare, kvinna, extremt dålig svenska (på nivån "Kinalestaulang i centlum"...) Den trassliga foten igen, ett försök till. Hon klämde och drog i båda fötterna, mest den friska, samtidigt som hon skrek: "SKILLNAD? SKILLNAD?" Riktigt upprörd blev hon till slut när jag inte gav tillräckligt rappa svar på frågan. Det slutade med att hon skickade mig på röntgen. Av fel fot!

Så jag har gett upp. Är sannolikt döende nästa gång jag besöker vårdcentralen.

FÖRLÅT!!!!! Men ditt inlägg fick mig att börja gapskratta! INTE på grund av dina problem men för ditt sätt att skriva. Underbart!

Sen till trådstartaren trots att jag inte är läkare och du inte ville ha anekdotiska historier som läkarbesök men det får du ändå;

Efter att ha kämpat länge och väl att ens få en tid till vårdcentralen så fick jag ändå en tid och hamnade hos en läkare med utländsk bakgrund, vet dock ej varifrån han var.
Den gången handlade det om min värk i kroppen och ÄNTLIGEN efter många år så får jag en läkare som ska remittera mig till en smärtklinik!
Gissa att jag var lycklig............i ca 3 månader, innan jag fick en tid och kom underfund med att han remitterat mig till SMARTkliniken som är sjukgymnaster. Suck!!!!
När jag sen kontaktade vårdcentralen igen så hade han slutat och det fanns inga anteckningar i journalen annat än att han remitterat mig vidare men inte varför, så det gick inte att utläsa att det blivit fel.
Detta är en av de negativa erfarenheterna jag har.

En positiv erfarenhet är att jag en gång träffade på en latinsk-amerikansk läkare som snackade spanska som jag själv talar så vi kunde varva språken och jag kunde få betydligt bättre information än om vi bara talat svenska. Denna läkare remitterade mig till allsköns utredningar samt provtagningar med en blinkning och sa att han skulle ändå inte vara kvar så länge att han behövde stå till svars för alla kostnaderna. Då hade jag gått hos läkare många år för mina ät/magproblem och äntligen fick jag den hjälpen jag behövde, till skillnad från den läkaren som iofs inte gjorde något fel men han skickade mig till en dietist som skrev ut en matlista åt mig och sa att jag skulle börja äta kött, laktos och glutenprodukter trots att jag sa att jag inte äter sånt och heller inte kommer att börja med det.

En gång kom jag in på akuten med hemska smärtor i ryggen som jag själv kände igen som njursten då jag haft det tidigare. Jag blev inlagd av en svensk läkare med ordination om stark smärtstillande i väntan på att få komma upp till undersökning. Efter en stund gick denna läkare av och en drygt 20-årig primadonna från nåt baltiskt land gick på och strök allt. Nej, jag hade minsann ingen njursten och det smärstillande blev ändrad till alvedon (till en som äter 3 citodon om dagen för att kunna stå på benen). Efter att ha vridit mig i spiraler, storgråtande av värk några timmar så skrev hon ut mig och jag fick panik och gick en trappa upp till min psykolog och hon skickade mig till ett sjukhus på en annan ort och där visade undersökningen att jag hade VOILA! SJU njurstenar som sprängdes med ultraljud och så fick jag recept på starkare mediciner (som jag inte ens löste ut för värken kunde jag sen använda de citodonen jag redan hade som inte hjälpte en smack innan).

Men höjden av allt är nog den turkiska läkare, som efter att jag åkt in akut, trodde att vätskan kring mitt hjärta på röntgenbilden/ultraljudet var en skugga bara och skickade hem mig. Men den gången njöt jag efter att ha blivit upplockad, halvvägs hem från sjukhuset, medvetslös av ambulans som nån tillkallat när de hittade mig på marken och en av ambulansmännen skällde ut läkaren efter noter när de körde in mig på akuten igen då läkaren råkade befinna sig där. Järnspikar, vad killen gapade på läkaren och kallade honom för inkompetent och sa att det var inte första gången de hämtat patienter som blivit utskrivna och nonchalerade inom ett dygn. Jag har ofta undrat om han jobbar kvar på ambulanstjänsten, jag var tydligen den som blev droppen som fick bägaren att rinna över, för honom.

Så mina erfarenheter är att om man stöter på en utländsk läkare som faktiskt ÄR bra, så ska man stöta på denne när de ändå är på väg ut för då kan de välja att jäklas med faktureringsavdelningen och beställa en massa prover då de, enligt den läkaren jag hade, är mäkta trötta på alla besparingskrav och direktiv om att få in så många patienter som möjligt men samtidigt få ut dem med så få åtgärder som bara är möjligt.
Citera
2016-08-25, 01:56
Medlem
Mvks avatar
Tror knappast läkare sitter på flashback, om det beror på tidsbrist eller för att dom faktiskt har ett liv låter jag vara osagt

Känner en läkare från Iran som är uppväxt i Sverige och har hört både ett och annat om hur vården fungerar.
Givetvis råder sekretess och han avslöjar aldrig några personuppgifter.

Finns många som blivit läkare som egentligen skulle blivit säljare eller jobbat på vilket annat random kneg som helst men som pressas hemifrån och blir det bara för att släkten ska ha något att skryta om på middagsbjudningarna.
Dvs inget egentligt intresse för själva yrket utan mest för fet lön och status.

Läkaren som jag känner gör visserligen bara sin AT än så länge men har berättat hur många stolpskott som inte kan ett skit och som ibland har fuskat sig igenom utbildningen som inte är annat än korvstoppning.

Min personliga uppfattning är att svenska läkare är mer nonchalanta och likgiltiga inför patienten.
Orkar inte lyssna på evigt tjat om krämpor och dylik utan vill bara därifrån snabbast möjligt, kasta av sig rocken och inte jobba 1 min övertid.

Sen beror det på om man är på akuten en lönehelg eller en liten vårdcentral en tisdag i november.
Citera
2016-08-25, 04:19
Medlem
Mvk - klart vi finns här

Jag arbetar på ett universitetssjukhus och de utländska kollegorna är väldigt kompetenta överlag och jag har inte märkt någon skillnad med svenska läkare.

Vet dock inte hur det ser ut ute på vårdcentraler och mindre sjukhus.

Kraven för att få svensk legitimation som utländsk är, tro det eller ej, rätt så höga. Vill minnas att endast 1 av 6 klarar av TULE-provet. Så att vi släpper genom allt och alla är en myt.
Senast redigerad av Kentiro 2016-08-25 kl. 04:22.
Citera
2016-08-25, 04:48
Medlem
Signaturums avatar
Haft bra svenska läkare och dåliga, samma med utländska.
De svenska som har varit sämre har gjort det dom måste, men absolut inget mer. Upplevt mig mer som ett irritationsmoment än en patient.
De utländska har mer gjort halvhjärtade försök och/eller skickat mig vidare till en annan.
Väldigt arroganta ibland.

Skillnaden när dessa är bra är väl i min mening att invandrarna inte lindar in allting utan faktiskt säger vad som behövs utan att ta omvägar.
Svenskar är oftast rädda för att skrämma någon eller göra en ledsen vilket kan dra ut på det hela när allting ska lindas in.
Jobbet görs med bravur och kunnande, men med små försiktiga steg.
Är en smaksak, personligen ogillar jag daltande och vill ha raka besked.
Senast redigerad av Signaturum 2016-08-25 kl. 04:51.
Citera
2016-08-25, 05:06
Bannlyst
Det är en myt att svenskutbildade läkare ska vara bättre.

Det är ochså värt att trycka på att läkarebristen i sverige, med stafettläkare, har möjliggjorts av läkareförbundet, som velat hålla lönerna uppe. Nu sitter vi det med stafettläkar-systemet där patienten inte får en och samma läkare under hela behandlingstiden.

Vilken skam! Vi som betalar världens högsta skatter för bland annat vård... ?

Jag går så långt att jag hävdar att antagningen till läkareutbildningen i mycket styrs av läkarnas fackförbund. Man vill inte ha för många läkarei landet, det skulle pressa ner lönerna.

Så nu är vi tvungna att ta in läkare från estland, lettland och tyskland. Inte ens på läkare är vi självförsörjande. Det är en jävla skam!
Senast redigerad av Pungludd 2016-08-25 kl. 05:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in